با تلاش مأموران پلیس امنیت اقتصادی و کارشناسان اداره کل اطلاعات خراسان رضوی، ۱۲ نفر از عاملان نابسامانی بازار ارز در مشهد موسوم به معاملات فردایی ارز دستگیر شدند.

دستگیری ۱۲سرشاخه‌ خرید و فروش«دلار فردایی»

به گزارش قدس خراسان آنلاین، در بازار معاملات کشور، اصطلاحات و عبارات مختلفی برای توصیف قیمت خرید و فروش دلار استفاده می‌شود که هر کدام دارای معانی مختلف و جهت‌دهی مستقیم روی قیمت بازار هستند. در سال‌های اخیر، بازار معاملات ارزی با واژه جدیدی به نام «دلار فردایی» آشنا شده است.

بازی «دلار فردایی» با اقتصاد


از آنجا که این روش، یک معامله صوری دلار بوده که بیشتر به منظور افزایش قیمت فعلی ارز در بازار انجام می‌شود و هیچ دلار فیزیکی در آن رد و بدل نمی‌شود، ممکن است افراد ناآگاه با انگیزه کسب سود وارد این بازار و بازی شوم شوند و نه تنها سودی عاید آن‌ها نشود، بلکه سرمایه خود را نیز از دست بدهند.


از سوی دیگر افرادی هم که لیدر این‌گونه جریان‌ها هستند با طراحی قبلی و برای برهم زدن ثبات بازار ارز، هدایت این‌گونه رفتارها را بر عهده دارند. آن‌ها با تشکیل گروه‌های تلگرامی و... اقدامات غیر قانونی خود را رقم می‌زنند که برخی از این تحرکات روی قیمت ارز تأثیر می‌گذارد. می‌توان گفت این افراد هستند که قیمت ارزها را در بازار آزاد دچار نوسان کرده و از گل‌آلود شدن آب، سود خود را برداشت می‌کنند، آن هم بدون آنکه دلاری به صورت فیزیکی در اختیار آن‌ها باشد!


ممنوعیت قانونی خرید و فروش دلار فردایی


از سوی دیگر بر اساس بند «ت» ماده ۱۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (معامله ارز توسط صرافی یا غیر آن که تحویل ارز و ما به ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول شده؛ ولی منجر به تحویل ارز نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته و قصد طرفین، تنها تسویه تفاوت قیمت ارز بوده) این اقدام تخلف است و با خاطیان بر اساس قانون برخورد خواهد شد.


از همین رو با نوسان‌های عجیب و غیر منطقی که چند روز پیش در بازار ارز ایجاد شد، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خراسان رضوی رصدهای خود را برای شناسایی سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز در فضای مجازی در دستور کارشان قرار دادند.


شناسایی و دستگیری سرشاخه‌ها


چند روزی تلاش و پیگیری‌های کارشناسان اداره کل اطلاعات خراسان رضوی و مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی در این زمینه روی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی متمرکز شد تا اینکه پس از چندین لایه نفوذ میان دلالان در این کانال‌ها در نهایت مشخص شد لیدرهای اصلی این جریان در مشهد ۱۲نفر هستند.


وقتی تلاش مشترک مردان قانون در اداره کل اطلاعات و پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی جمع‌بندی شد، موضوع ردزنی دقیق سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز در چندین نقطه از شهر مشهد به اطلاع مقام قضایی در دادسرای انقلاب مشهد رسید.


در ادامه، مقام قضایی بدون فوت وقت از تیم‌های واکنش سریع آن‌ها خواست خانه‌های این افراد همزمان محاصره و عملیات دستگیری آن‌ها و جمع‌آوری ادوات مورد استفاده در این اقدام مجرمانه هم انجام شود و مستندسازی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد.


با صدور دستور قضایی و در فرصتی مناسب که راه فراری برای سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز در مشهد وجود نداشته باشد، عملیات غافلگیرانه مردان قانون اجرا و ۱۲ نفر در این زمینه دستگیر شدند.


با دستگیری این افراد و توقیف تلفن همراه آن‌ها و دیگر ادوات مورد استفاده در بزه مذکور که منجر به اخلال در نظام اقتصادی هم می‌شود، متهمان با دستور مقام قضایی به مقر انتظامی منتقل شدند.


با انتقال این افراد به بازداشتگاه و بررسی دقیق رفتار آن‌ها در فضای مجازی، پرده از ارتباط دیگر این افراد هم برداشته شد. در حال حاضر تحقیقات دقیق از سرشاخه‌های دستگیر شده معاملات غیرقانونی «دلار فردایی» در دست انجام است تا به صورت دقیق مشخص شود این افراد برای برهم زدن نظم بازار ارز با چه کسانی ارتباط داشته‌ و چه میزان سود نامشروع از این مسیر بدست آورده‌اند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.