شی جین پینگ رییس جمهوری چین روز جمعه در دیدار با جان لی رئیس اجرایی هنگ کنگ، گفت که پکن سیاست "یک کشور، دو سیستم" را ادامه خواهد داد.

رییس جمهور چین: پکن سیاست "یک کشور، دو سیستم" را ادامه خواهد داد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری "تاس"، رییس جمهور چین گفت: رهبری مرکزی چین در تعامل با هنگ کنگ سیاست "یک کشور، دو سیستم" را کنار نخواهد گذاشت و به گسترش نقش هنگ کنگ در همکاری‌های بین المللی کمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد: یک کشور، دو سیستم؛ ایده نوآورانه بزرگی از سوسیالیسم با ویژگی‌های خاص چینی است. دولت مرکزی چین قاطعانه به این سیاست پایبند خواهد بود و تمام تلاش خود برای حمایت از فعالیت مشروع رئیس منطقه اداری ویژه و دولت وی به را کار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، سیاست "یک کشور، دو سیستم"، یک اصل قانون اساسی کشور چین است که حکومت هنگ کنگ و ماکائو را پس از تبدیل شدن به مناطق اداری ویژه این کشور در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ توصیف می‌کند.
این اصل قانون اساسی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در جریان مذاکرات هنگ کنگ بین چین و انگلیس تدوین شد. این اصل شرط می‌کرد که تنها یک یک چین وجود داشته باشد، اما این سرزمین‌ها می‌توانند سیستم‌های اقتصادی و اداری خود را حفظ کنند، در حالی که سایر سرزمین اصلی چین از سیستم سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی استفاده می‌کنند.
بر اساس این اصل، هر یک از این دو منطقه می‌توانند همچنان نظام حکومتی، حقوقی، اقتصادی و مالی ویژهٔ خود را داشته باشند، از جمله روابط تجاری با کشورهای خارجی، که همگی مستقل از سرزمین اصلی هستند.
پس از تصویب قانون امنیت ملی توسط هنگ کنگ در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۰، آمریکا و انگلیس دولت چین را به نقض جدی این اصل متهم کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.