دهه فاطمیه دیگری از راه رسید و زائران و شیعیان در سوگ شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه صدیقه(س) در حرم مطهر رضوی گردهم جمع شده‌اند.

شور فاطمی در هیئت‌های کودکانه حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس خراسان، حرم مطهر رضوی سیاه پوش عزای مادر است. هوا مه گرفته و انگار خورشید هم از این داغ، غمگین و داغدار اسـت. بیرق سیاه بر فراز گنبد با نوازش بادها به حرکت در می‌آید و در میانه انبوه زائران و دسته‌های عزاداری خودم را به حرم مطهر رضوی می‌رسانم.

عشق به بی بی دوعالم کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. عزاداران حضرت زهرا(س) هر سن و هر قشری را در میانه خود جای داده است.

کودکان، پاک‌ترین و معصوم‌ترین عزاداران دخت پیامبر گرامی اسلام هستند که با نظم خاصی و با پرچم‌های عزایی که در دست دارند راهی رواق کودک حرم مطهر رضوی می‌شوند و با تشکیل هیئتی کودکانه شروع به عزاداری می‌کنند.

هیئت عزاداران ۵ ساله‌ها

میهمانان خردسال دختر و پسر از ۵ تا ۹ سال با راهنمایی و همراهی خادمین، وارد رواق کودک می‌شوند. پرچم‌ها و کتیبه‌های سیاه و سبز نصب شده بر دیوارهای رواق، شور حالشان را بیشتر می‌کند. دخترها و پسرها مقابل خیمه سیاهی که در رواق برپا شده، می‌نشینند و همگی مشتاقند که داستان آن را بشنوند.

صلوات خاصه را گروه سرود گلدسته‌های حرم می‌خواند سپس مداح نوجوانی روضه می‌خواند و با نوای حزن‌انگیزش اشعاری را در وصف حضرت زهرا(س) قرائت می‌کند.

«از غصه‌ها چشم عاشقا شده دریا

روضه بعد نماز ما تسبیحات حضرت زهرا(س)

سبحان الله باغ بهشت و دود

سبحان الله از لحظه ورود

سبحان الله پیش چشم علی

آیه‌های کوثر شده کبود

صل الله علیک یا فاطمه»

همانطور که مداح مرثیه غم می‌سراید بچه‌ها مقابل خیمه نشسته‌اند؛ دست‌هایشان را آرام بالا می‌برند و به سینه می‌کوبند. کوچک‌ترها به اطراف نگاهی می‌اندازند و تلاش می‌کنند کاری را که بزرگ‌ترها انجام می‌دهند، تکرار کنند.

اندکی بعد نمایش زنده "باغ آرزوها" شروع می‌شود.

پرنده‌ای زیبا که تازه پرواز را یاد می‌گیرد از زیبایی باغ فدک ارثیه حضرت زهرا(س) برای بچه‌ها می‌گوید و بانویی که در نقش پروانه بازی می‌کند گوشه‌ای از مهربانی‌ها و عطوفت حضرت زهرا(س) را برای دیگران از جمله بخشش لباس عروسی حضرت به نیازمندان می‌گوید. نمایشی که با لحنی کودکانه اجرا می‌شود و کودکان با سکوت به تماشای آن نشسته‌اند.

حضور هزار کودک خردسال در هیئت کبوترانه حرم

مصطفی سلمانی، مسئول رواق کودک حرم مطهر رضوی می‌گوید: از آغاز دهه فاطمیه و شهادت دخت پیامبر اسلام(ص) و با هدف ترویج معارف و شعائر اهل بیت(ع) برای کودکان ویژه برنامه‌هایی در حرم مطهر رضوی برای کودکان تحت عنوان هئیت کبوترانه برگزار می‌شود. در قالب این برنامه‌ها، مراسم عزاداری و سینه زنی ویژه کودکان ۵ تا ۹ سال در رواق کودک حرم مطهر رضوی برپا می‌شود که نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت توسط مداحان کودک و نوجوان انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: نمایش باغ آرزوها اجرای متفاوتی از باغ فدک ارثیه حضرت زهرا(س) است که بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام(س) غصب شد. در این نمایش سعی شده به طور غیرمستقیم کودکان را با اوصاف و ویژگی‌های اخلاقی حضرت زهرا(س) و باغ فدک آشنا شوند.

مسئول رواق کودک حرم مطهر رضوی اذعان می‌کند: در کنار اجرای برنامه‌های متنوعی که متناسب با سن و سال بچه‌ها در نظر گرفته شده، بسته‌های فرهنگی شامل کتاب قصه و کاربرگ نقاشی هم به آن‌ها هدیه می‌دهیم و از آنها با صبحانه متبرک حرم هم پذیرایی می‌کنیم تا خاطره‌ای به یادماندنی از این مکان و برنامه در ذهن‌شان حک شود.

سلمانی یاد آور می‌شود: این مراسم‌های عزاداری از سوم خرداد آغاز شده و تا سالروز شهادت حضرت زهرا (س) میزبان زائران خردسال حرم مطهر رضوی است. در قالب این برنامه‌ها بیش از هزار کودک و نوجوان خردسال از ویژه برنامه‌های رواق کودک حرم مطهر رضوی بهره‌مند شده‌اند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.