وزیر صمت روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: ممکن است در بین خودروهای وارداتی خودرو ۱۵۰ میلیونی نباشد، اما ورود خودروهای باکیفیت و باقیمت منطقی سقفی ایجاد می‌کند که خودروهای داخلی که واقعاً قیمتشان ۱۵۰ میلیون است، حبابشان شکسته شده و کاهش قیمت پیدا کنند.

وزیرصمت در پاسخ به قدس :حباب خودروهای داخلی شکسته می‌شود

وزیر صمت روز گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه ارزان‌ترین خودرو وارداتی چه قیمتی دارد و آیا ترکیب خودروهایی که قرار است وارد شوند، هدف مصوبه دولت برای تأمین امکان خرید خودرو توسط قشر متوسط و کمتر برخوردار را محقق می‌کند، گفت: ممکن است در بین خودروهای وارداتی خودرو ۱۵۰ میلیونی نباشد، اما ورود خودروهای باکیفیت و باقیمت منطقی سقفی ایجاد می‌کند که خودروهای داخلی که واقعاً قیمتشان ۱۵۰ میلیون است، حبابشان شکسته شده و کاهش قیمت پیدا کنند. خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار در میان ثبت سفارش‌های انجام‌گرفته زیاد هستند و واردات خودرو تازه آغازشده است. اقدامات ما زمانی نتیجه می‌دهد که عرضه با تولید داخلی و واردات بالا بروند و تقاضا هم با روش‌های مختلف ازجمله مالیات‌های ضد دلالی و واسطه‌گری مثل مالیات بر عایدی سرمایه و واسطه‌گری کنترل بشود.

فاطمی امین بابیان اینکه قسمت عرضه که بر عهده ماست به‌خوبی پیش می‌رود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌شده است با همکاری خودروسازها حدود ۸۰۰ هزار دستگاه تولید داخل عرضه شود و نخستین محموله خودرو هرچند به تعداد محدود واردشده که نشان می‌دهد کار در حال انجام و در مسیر درست است. طبیعتاً ممکن است در چند هفته اول بازهم التهاب‌هایی باشد، ولی با ورود۲۰۰ هزار خودرو بازار به تعادل خواهد رسید، اگر هم نشد ما آن‌قدر سیاست واردات و تولید خودرو را ادامه می‌دهیم تا بازار به تعادل برسد.
وی افزود: قیمت پایه را سازمان حمایت بر مبنای مجموع عوارض و هزینه‌های حمل تعیین می‌کند و عرضه این خودروها در بورس خواهد بود تا رانتی نباشد و تحلیل ما این است که عرضه خودرو در بورس بخشی از نقدینگی را از بازار ارز به خودرو منتقل ‌کند و سبب آرامش بازار ارز هم خواهد شد.

تولید رادیودارو از آب سنگین
رئیس سازمان انرژی اتمی از تمایل رافائل گروسی برای سفر به تهران و ادامه مذاکرات فنی برای حل مسائل باقیمانده و ادعایی خبر داد و گفت: قرار است هماهنگی در این زمینه پس از تعطیلات ژانویه انجام شود. محمد اسلامی همچنین از آغاز گام‌های تکمیلی برای تولید داروهای جدید جایگزین رادیو داروها بر پایه مشتقات آب‌سنگین (دوتره)خبر داد و خاطرنشان کرد: سالانه یک‌میلیون بیمار از ظرفیت رادیودارو در کشور استفاده می‌کنند که پیام مهمش این است که اگر ما چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم، نمی‌توانستیم فراوری انجام دهیم و حتماً قادر نبودیم رادیودارو در کشور تولید کنیم. معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تنها شرکت تولیدکننده رادیودارو در ایران توسط آمریکایی‌ها تحریم است،گفت: این یعنی بحث سلامت و جان مردم برای آن‌ها ارزش و اهمیتی ندارد، اما خوشبختانه این ظرفیت در کشور وجود دارد و برنامه توسعه ما درزمینه تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی کاملاً فعال است.

دولت عایدی از افزایش قیمت دلار ندارد
درحالی‌که نرخ معامله فردایی ارز به بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ شناور آن به بالای ۲۴ هزار تومان در روز گذشته رسید، رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد دولت هیچ عایدی از افزایش نرخ ارز ندارد و بالطبع انگیزه‌ای هم برای این کار نخواهد داشت. صالح‌آبادی گفت: عایدی دولت از محل عرضه دلار در سامانه نیماست و این سامانه هم ثبات دارد؛ بنابراین درآمد دولت خوب است.

شرط ورود استارلینک به ایران
زارع پور، وزیر ارتباطات هم در پاسخ به پرسشی در خصوص اینترنت ماهواره‌ای و شبکه استارلینک بابیان اینکه ما از اینترنت‌های ماهواره‌ای استقبال می‌کنیم و هم‌اکنون نیز از چند شرکت ماهواره‌ای برای ارائه خدمات و رساندن اینترنت به روستاها استفاده می‌کنیم، هرچند هنوز ۳ هزار روستا به اینترنت متصل نیستند و می‌توان از این طریق به آن‌ها هم خدمات داد. بر اساس قوانین بین‌المللی هر اپراتور ماهواره‌ای در قلمرو سرزمینی کشوری بخواهد خدمات ارائه کند، باید قواعد سرزمین‌های آن کشور را بپذیرد که ما آن را اعلام کردیم.

جاماندگان یارانه در سامانه هدفمندی نام‌نویسی کنند
وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی گفت کسانی که به هر دلیل یارانه دریافت نکرده و خود را مستحق آن می‌دانند در سامانه سازمان هدفمندی یارانه نام‌نویسی کنند و درخواست بدهند. مرتضوی افزود: اطلاعات این افراد یک‌بار دیگر در اختیار معاونت رفاه وزارتخانه قرار می‌گیرد. در ادامه آزمون وسع به عمل می‌آید و در نهایت نتیجه هم به متقاضی هم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ خواهد شد. وی همچنین مدعی شد دستگاه‌های اجرایی نسبت به ایفای وظایف خود در راستای اشتغال جلوتر از زمان هستند و فرصت‌های شغلی پیش‌بینی‌شده که در دستور کارشان بود را انجام دادند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.