ائتلاف متجاوز تحت سرکردگی عربستان با حمایت غربیها بویژه آمریکا و انگلیس هفت سال پیش جنایات جنگی خود علیه یمن را آغاز کرد اما آنچه باعث شده تا سعودیها بر شدت این جنایات بیفزایند، انفعال سازمان ملل و جامعه جهانی در برخورد با آن بوده است.

انفعال جامعه جهانی مشوق جنایات آل سعود در یمن

به گزارش قدس آنلاین، وزارت بهداشت یمن در تازه ترین بیانیه خود با محکوم کردن حملات توپخانه ای ارتش متجاوز سعودی علیه غیرنظامیان بی دفاع در مناطق مرزی این کشور، این اقدام را مصداق جنایت جنگی دانست و از سکوت جامعه بین الملل در مقابل این کشتار انتقاد کرد.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت یمن، قربانیان اقدامات تجاوزکارانه سعودی از ابتدای آتش بس تاکنون به ۳ هزار و ۲۵۸ نفر رسید که از این تعداد ۲۸۵ نفر در مناطق مرزی صعده شهید شدند. این آتش بس سال گذشته آغاز و دو بار تمدید شد و در نهایت ۱۰ مهرماه امسال به خاطر زیاده خواهی های ائتلاف متجاوز سعودی و پاسخ ندادن به مطالبات مشروع ملت یمن تمدید نشد.

این بیانیه که در تارنمای خبری «العهد» منتشر شده، افزود که ارتش سعودی برای کشتار مردم بیگناه در مناطق مرزی صعده از توپخانه و تیربار استفاده می کند و بسیاری از مهاجران و یمنی هایی که به بیمارستان ها برای درمان مراجعه می کنند دچار جراحات مختلف ناشی از اصابت ترکش خمپاره و تیربار سنگین یا شوک الکتریکی و شکنجه با اسید هستند که رژیم سعودی علیه آنها اعمال کرده است.

از سوی دیگر، مرکز مدافع حقوق بشر «عین» یمن نیز جنایت وحشیانه نیروهای متجاوز سعودی را محکوم کرد؛ جنایتی که در آن با توپخانه مردم بی گناه منطقه مرزی صعده در شمال یمن را هدف قرار می دهد.

مرکز یاد شده نیز با صدور بیانیه ای افزود: بر اساس قوانین بین المللی، حملات توپخانه ای علیه غیرنظامیان بی دفاع، جنایت جنگی محسوب می شود.

مرکز مدافع حقوق بشر «عین» ضمن درخواست تشکیل کمیته بین المللی برای بررسی جنایات کشورهای ائتلاف متجاوز علیه مردم بی گناه در مناطق مرزی، سکوت موسسات و سازمان ها و جوامع بین الملل و در راس آنها سازمان ملل را محکوم کرد زیرا آنها فقط نظاره گر جنایات کشورهای متجاوز و مزدوران آنها علیه مردم بی دفاع یمن هستند.

در همین حال، یک مقام امنیتی یمن نیز از شهادت ۸ نفر دیگر از جمله چند مهاجر آفریقایی در اثر استفاده از انواع سلاح توسط ارتش سعودی در مناطق مرزی خبر داد.

وی اضافه کرد که این جنایت یک روز پس از زخمی شدن ۵ غیرنظامی در اثر حملات توپخانه ای سعودی ها علیه مناطق مرزی «شدا» و «رازح» و «منبه» روی داد.

وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن در همین رابطه چهارشنبه گذشته اعلام کرد که روزانه ۸۰ نوزاد یمنی به دلیل کمبود دارو در نتیجه محاصره ظالمانه این کشور، جان خود را از دست می‌دهند.

«طه المتوکل» در یک کنفرانس پزشکی در صنعاء گفت: حملات ائتلاف متجاوز بیش از ۱۶ هزار کودک و زن را کشته و زخمی کرده است.

تجاوز نظامی عربستان به یمن در سال ۲۰۱۴ شروع شد و در این مدت صدها هزار نفر به طور مستقیم بر اثر درگیری‌ها یا به دلیل تاثیرات غیرمستقیم جنگ از جمله آب شرب ناسالم، شیوع بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده‌ و یا مجروح و بیمار شدند.

تازه‌ترین گزارش یونیسف حاکی است که ۳ هزار و ۷۷۴ کودک یمنی فقط در فاصله مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، آتش‌بس یمن تا دوم اکتبر دوام داشت و بعد از آن تمدید نشد. از آن هنگام تاکنون دستکم ۶۲ کودک کشته یا زخمی شده‌اند.

یونیسف خواستار کمک ۴۸۴.۴ میلیون دلاری برای مبارزه با بحران بشردوستانه در یمن شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.