کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا و اروپایی ها در جنگ ترکیبی علیه ایران با هدف افزایش فشار و گرفتن امتیازات بیشتر برای احیای برجام با شکست مواجه شدند؛ از این رو سیاست ایران برای میز مذاکره نباید به گونه ای باشد که آنها تصور کنند در هرشرایطی گفتگو با ایران برای انها امکان پذیراست.

ثابتی: آمریکا و اروپا در شکست جنگ ترکیبی علیه ایران به یقین رسیده اند/ ایران برای آغاز گفتگوها محدودیت قائل شود

به گزارش قدس آنلاین، پس از آنکه آمریکا و متحدان اروپایی او در اغتشاشات اخیر علی رغم خسارت های زیادی که به ایران وارد کردند به نتیجه ای دست نیافتند و در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند، در روزهای اخیر چراغ سبز و نشانه هایی برای بازگشت بر سر میز مذاکرات را در دستور کار خود قرار داده اند که دیدار بورل با امیرعبداللهیان بعد از ماه‌ها توقف گفتگوهای غرب و ایران، سفر بازرسان آژانس بین المللی هسته ای به تهران و سخنان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که عنوان کرده است تلاش‌های دیپلماتیک برای توافق با ایران و اطمینان از پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را ادامه خواهند داد را در این راستا می توان قلمداد کرد.

mehr1-5663084.jpg

از طرفی عملکرد سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا نشان داده است که آنها هدفشان حصول نتیجه نیست و همگان عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام را از یاد نبرده‌اند و علاوه بر این طراحی و همراهی با آمریکا در صدور دو قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و همچنین ۲۶ آبان ۱۴۰۱ هم تنها گوشه‌ای از اقدامات غیرسازنده سه کشور اروپایی و همسویی با ایالات متحده آمریکا است.

سه کشور اروپایی و آمریکا باید این موضوع را از یاد نبرند که نیاز به برجام نیاز یک جانبه ایران نیست و از موضع ضعف و نیاز مذاکره نمی‌کند و تحت فشار و تهدید نه حاضر به مذاکره است، نه امتیاز.

*وقفه در آغاز مذاکرات

امیرحسین ثابتی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین درباره سیاست ایران برای آغاز گفتگو ها و احیای برجام اظهار کرد: باتوجه به اینکه آمریکا و اروپا به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد و التهاب دادن اغتشاشات اخیر در ایران نقش افرینی داشتند به طوری که حتی آمریکایی ها در مصاحبه های علنی از این مساله حمایت و حتی پشتیبانی کردند و اروپایی ها هم به لحاظ رسانه ای در این زمینه سنگ تمام گذاشتند و هرسه شبکه رسانه ای معاند بی بی سی، من و تو و ایران اینترنشنال در خاک اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران وبه طرفداری از اغتشاشگران فعالیت می کردند. جمهوری اسلامی ایران حداقل کاری که در شرایط فعلی و باتوجه به چراغ سبزی که آمریکا و اروپا برای احیای برجام پس از اینکه در این اغتشاشات به نتیجه ای دست پیدا نکردند، می تواند انجام دهد این است که از گفتگو و نشستن پای میزمذاکره با انها استقبال نکند .

وی بابیان اینکه آمریکا و اروپایی ها در شکست جنگ ترکیبی علیه ایران به یقین رسیده اند، تصریح کرد: وقتی آنها از هراقدامی برای فشار به ایران استفاده می کنند و تصورشان این است که بازهم باهمه این شرارت ها راه گفتگو با ایران برایشان باز است و در مقابل، ایران هیچ گونه محدودیتی برای مذاکره با انها ولو برای کوتاه مدت قائل نشود باعث خواهد شد انها در آینده گستاخی خود را افزایش داده و اقدامات پشت پرده خود را علیه منافع ملی ایران ادامه و رشد دهند.

ثابتی افزود: از این رو یک وقفه کوتاه مدت برای نشستن پای میزمذاکره از سوی ایران می تواند در تنظیم و تجدیدنظر کردن رفتارهای انها تاثیرگذار باشد . از طرفی با فاصله کمی از آشوب های ایران، کشور فرانسه که مدعی حمایت از اغتشاشگران بود خود نیز دچار آشوب و اغتشاش شد و رفتاری برخلاف اظهارات زیبا و ظاهری مدعی حقوق بشری با اغتشاشگران انجام دادند که جا دارد ایران در این زمینه جبران و مقابله به مثل نماید تا متوجه باشند اگر اقدام و اظهارنظری انجام می دهند در همان سطح و حتی بالاتر پاسخ خود را دریافت خواهند کرد .

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: حتی وزارت امورخارجه باید از لحاظ حقوقی و سیاسی خسارت هایی که اغتششات اخیر بر ایران تحمیل کرد را در سطوح و محافل بین المللی علیه حامیان این اغتشاشات مورد پیگیری و ادعای دعوا نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.