پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» در گزارشی به تلاش فرماندهی مرکزی نیروهای تروریست آمریکا در منطقه برای روی آوردن به مدل جدید به منظور مهار ایران پرداخته است.

شکست سنتکام در برابر توان پهپادی ایران

به گزارش قدس آنلاین پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» در گزارشی به تلاش سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای تروریست آمریکا در منطقه) برای روی آوردن به مدل جدید به منظور ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران پرداخته است.

در این گزارش به نشست ماه اکتبر مایکل اریک کوریلا فرمانده سنتکام با حضور مدیران مایکروسافت، گوگل و بلو اُریجین (شرکت آمریکایی خصوصی فعال در زمینه هوافضا) اشاره و ادعا شده که وی در این نشست با بهترین ایده از سوی یک گروهبان جوان مواجه می‌شود. طبق این گزارش، «گروهبان میکی ریو از گارد ملی ماساچوست برنامه کامپیوتری خود را که شبیه‌سازی برای آموزش سربازان به منظور پاسخگویی به حملات پهپادی بود، تدوین کرده بود».

ریو در نشست مذکور اذعان کرده بود «سامانه‌های هوایی بدون سرنشین از زمان بمب‌های دست‌ساز، خطرناک‌ترین تهدید برای سربازان آمریکایی بوده است». به ادعای وی: این (شبیه‌ساز جدید) به ما اجازه می‌دهد تمرینات رزمی خود را آموزش دهیم، زیرا این چیزی است که اکنون [در حال استقرار در میدان] نمی‌توانیم انجام دهیم. بدون آن نخواهیم توانست به شکل موثر با این پهپادها درگیر شویم... (آنهم) وقتی که فقط چند دقیقه برای نجات جان آمریکایی‌ها فرصت هست.

به گزارش المانیتور، کوریلا هیجان‌زده از این طرح گفت «این یک مشکل مهم است. نیاز واقعی به این وجود دارد». به تخمین ریو، تیمی متشکل از پنج یا کمتر از آن توسعه‌دهنده می‌تواند این شبیه‌ساز را برای توزیع در سرتاسر ارتش آمریکا در عرض شش ماه آماده کند.

کوریلا و مهمانانش از سیلیکون ولی (محل استقرار شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در کالیفرنیا) این ایده را از بین حدود ۱۶۰ طرح دیگر مطرح در اولین رقابت نیمه سالانه سنتکام از ایده‌ها در سراسر فرماندهی، انتخاب کردند. قرار است به گفته اسکایلر مور افسر ارشد فناوری سنتکام با پشتیبانی کارخانه نرم‌افزاری فرماندهی آینده ارتش، توسعه این شبیه‌ساز طبق برنامه ظرف ۹۰ روز تکمیل شود.

به نوشته این گزارش، مقامات نظامی آمریکایی امیدوارند برنامه آموزشی را برای تمرینات چند ملیتی آتی Red Sands، کنسرسیوم (ائتلاف) جدید تحت رهبری سنتکام برای آزمایش فناوری ضد پهپادی در سایت‌های مختلف در خاورمیانه، آماده کنند. به ادعای این گزارش، این رویکردی غیرمتعارف و عمدتاً آزمایش نشده با هدف جمع‌آوری ایده‌ها از صنعت تجاری، دانشگاه‌ها و ۵۵ هزار نیروی سنتکام است که همزمان با آماده شدن پنتاگون برای عصر جدید همکاری نظامی در خاورمیانه، به کار گرفته می‌شود. کوریلا که از آوریل فرماندهی سنتکام را برعهده دارد، گفت: این درباره تغییر فرهنگ است.

طبق گزارش المانیتور، سنتکام که بر تعاملات ارتش آمریکا از مصر تا آسیای مرکزی تا پاکستان و دریای عرب نظارت می‌کند، مشکلات خودش را دارد. طبق این گزارش، با وجود بودجه و تخصیص سخت‌افزار نظامی در طول دو دهه جنگ‌ در عراق و افغانستان، ماموریت سنتکام برای مقابله با «گروه‌های جهادی سنی» و بازدارندگی تحرکات ایران عمدتاً بدون تغییر باقی مانده است.

به نوشته این گزارش، اما منطقه‌ای که نیروهای کوریلا در آن فعالیت می‌کنند، دیگر اولویت استراتژیک اول سیاستگذاران در واشنگتن نیست. به گفته تحلیلگران و مقامات سابق آمریکایی، خروج هزاران نیروی آمریکا از افغانستان، عراق و منطقه خلیج فارس در سه سال گذشته و اعمال محدودیت‌ها بر فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عضو ائتلاف سعودی، اعتماد در بین برخی شرکای آمریکا در غرب آسیا را به سطوح پایین جدیدی رساند.

طبق این گزارش، به باور منتقدان تاکتیک‌هایی مثل پرواز بمب‌افکن و استقرار ناو هواپیمابر در دوره ترامپ تحت فرماندی فرانک مک‌کنزی بر سنتکام که حتی اثرگذاری و پایداری آن در همان زمان هم بحث‌برانگیز بود، «باعث ایجاد انتظارات اشتباه در بین رهبران در منطقه شد که اندازه ردپای محلی ارتش آمریکا را با تعهد واشنگتن به مشارکت‌های دفاعی آن یکی دانسته‌اند. برداشتی که مقامات دولت بایدن تلاش کرده‌اند آن را از بین ببرند».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «مک‌کنزی اوایل این ماه تا آنجا پیش رفت که اذعان کرد اتکا بر نمایش‌های متعارف قدرت نتوانسته مانع حملات ایران و نیابتی‌های آن شود». جاناتان لرد مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: ایرانی‌ها به طور کامل برتری را درک می‌کنند. پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک از پایگاه نیروی هوایی مینوت برای طی کردن مسیرهایی در امتداد سواحل ایران تنها به سوق دادن بیشتر ایران به راه‌حل‌های نامتقارن و تمایل بیشتر به نیابتی‌ها که قابلیت انکار را افزایش می‌دهند، منجر شده است. این راه‌حلی متعارف برای یک تهدید نامتعارف بود که ثابت شد کارایی ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: کوریلا و کارکنانش با آگاهی از این موضوع در یک سال گذشته مسیر جدیدی را پیش‌نویس کرده‌اند که به دنبال پیوند دادن دفاع هوایی منطقه با فناوری اسرائیل برای خنثی‌سازی تهدیدهای پهپادی و موشکی تهران است. در عین حال، با استفاده از اهرم اختیارات جدید کنگره، حسگرهای تجاری بدون سرنشین ساخت آمریکا مرتبط با هوش مصنوعی برای نظارت بر آبراه‌ها، آسمان‌ها و مسیرهای قاچاق صحرایی معرفی می‌شود.

به تحلیل این گزارش، مقامات سنتکام امیدوارند این رویکرد رهبران منطقه ‌ای را متقاعد کند که واشنگتن همچنان می‌تواند راه‌حل‌های دفاعی بهتری نسبت به چین و روسیه با بهره بردن از بوروکراسی نوآوری پنتاگون به منظور توسعه تاکتیک‌های جدید تیم‌سازی با و بدون سرنشین در میدان ارائه دهد.

به نوشته المانیتور، در حالی که مقامات می‌گویند رویکرد بازدارندگی با نظارت، راه‌حل اخلال در فعالیت‌های مخفی ایران نیست، تایید فزاینده استراتژیست‌ها در واشنگتن را جلب کرده است.

در ادامه این گزارش در اشاره به ادعاهای بی‌اساس درباره نقش پهپادی ایران در جنگ اوکراین آمده است: در طول سال گذشته شورای امنیت ملی کاخ سفید در تلاشی مبتکرانه برای ممانعت از اقدامات کرملین، به از طبقه‌بندی خارج کردن اطلاعات درباره برنامه‌های جنگی روسیه در اوکراین دست زد. سیاستگذاران از آن زمان این تاکتیک را در ارتباط با انتقال صدها پهپاد مسلح از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ به کار گرفته‌اند. اوایل این ماه، کالین کال مقام شماره سه پنتاگون افشای اطلاعاتی درباره جزئیات طرح‌های ایران برای حمله به عربستان سعودی را عامل جلوگیری از آن دانست.

دریاسالار برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم ارتش آمریکا ماه اکتبر در بازدید از پنتاگون به خبرنگاران گفت: بسیار ارزان‌تر می‌توانیم پلتفرم‌های بدون سرنشین را در آنجا قرار دهیم. می‌توانیم آن را با هوش مصنوعی تلفیق کنیم و می‌توانیم واقعا به درک درستی از آنچه رخ می‌دهد برسیم.

به نوشته المانیتور، «برای مشخص شدن نتیجه همه این تلاش‌ها، چشم‌ها به اولین تکرار Red Sands است که قرار است اوایل سال جدید در عربستان برگزار شود. در کنار تمرین‌های چندملیتی تسریع شده، برنامه آزمایشی آماده تبدیل شدن به محکمه شاخص سنتکام به منظور ایجاد اعتماد به چشم‌انداز آن برای معماری جدید امنیتی منطقه‌ای است».

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.