سید محمد حسینی معاون پارلمانی دولت که هفته گذشته برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برزیل به آن کشور سفر کرده بود، در حاشیه آن مراسم دیدار مفصلی با وزیر امور خارجه عربستان داشت که در خصوص ازسرگیری مذاکرات بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرده است که برخی از رسانه‌ها و کارشناسان جهان عرب این دیدار را چراغ سبز ایران و عربستان برای تأمین امنیت و صلح منطقه غرب آسیا قلمداد کرده اند.

فرصت‌های دیپلماسی ایرانی در گفت‌وگو با ریاض

در صحنه تحولات امروز منطقه غرب آسیا تحولات بازیگران و کنشگران متأثر و تابع اقدامات یکدیگر است و در آینده نه چندان دور شاهد تشدید اثرپذیری و اثرگذاری دومینووار کشورهای منطقه از رفتار و اقدامات یکدیگر هستیم. عربستان سعودی که روزگاری خود را به عنوان رهبر جهان عرب و سردمدار گروهی از کشورهای اسلامی معرفی می‌کرد و قسمتی از تحولات منطقه را تابع خواست و نیاز خویش می‌دانست، پس از ناکامی‌اش در معادلات یمن متوجه این موضوع شده که حتی اگر اراده ریاض بر استمرار جنگ باشد، اما تصمیم هم‌پیمانان منطقه‌ای و امنیتی در نتیجه‌بخش بودن یا نبودن کنشگری‌ها نقشی بی‌بدیل دارد.

دیپلماسی نو و درهم تنیدگی تحولات
با افزایش روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی با آمریکا و اروپا، همچنین پروژه ضدامنیتی عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری فصل جدیدی از رخدادها در منطقه، شاهد آغاز دورانی از نیاز مبرم به عقلانیت و اقدامات حساب شده در کنشگری‌ دولت‌های منطقه از جمله عربستان سعودی هستیم.
نسبت روابط ایران اسلامی و عربستان سعودی در تحولات جدید منطقه تا پیش از اغتشاشات اخیر در محورهای حل مناقشات سیاسی و بین‌المللی و برخی دعاوی مطرح شده از سوی سعودی‌ها بر علیه ایران بود. اما پس از رو شدن دست سعودی‌ها در طرح ناکام راه‌اندازی جنگ داخلی در ایران و تلاش آن‌ها برای مسلح‌کردن معارضان و ضربه‌زنی به تمامیت ارضی کشور، همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهد خویشتن‌داری تهران و ریاض در ظاهر گفت‌وگوها و تلاش دوجانبه برای شکل‌دهی به توافق هستیم، اما در باطن قضیه دست برتر با جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی می‌تواند با روی میز گذاشتن پرونده حمایت ریاض از تروریسم رسانه‌ای همچنین گروهک‌های تروریستی فعال در اغتشاشات اخیر نسبت به گرفتن ضمانت‌ها و امتیازات ویژه از آن‌ها اقدام هوشمندانه‌ای داشته باشد.
در صورتی که عربستان مابه‌ازای آنچه که اقدام علیه امنیت ملی ایران است را بپردازد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم گفت‌وگوها با میانجی‌گری بغداد و بازهم با تعیین‌کنندگی ایران ادامه پیدا کند.

امتیازات ایران در گفت‌وگوهای امروز
امروز جمهوری اسلامی ایران در وضعیت تحریم و فشار بین المللی قرار دارد و نسبت به رفع نیازهای بین‌المللی‌اش در حال تعامل با کشورهای صاحب ظرفیت است. عربستان سعودی اما مسئله تأمین انرژی اروپا و طرح‌های اقتصادی گسترده ای را کلید زده که ادامه و نتیجه‌بخشی آن‌ها تابع امنیت منطقه‌ای است و در صورت عدم‌عادی‌سازی روابط با تهران هزینه‌های سنگینی را متقبل خواهد شد.
امروز شرایط امنیت کشورهای عربی به نفع سعودی‌ها نیست و به‌خصوص بحث هم‌گرایی مردم فلسطین برای تقابل هرچه بیشتر با صهیونیست‌ها را نباید از قلم انداخت. دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید با هوشمندی و زکاوت و تسلط بر میدان بازی در گفت‌وگو با عربستان نسبت به احصای ما به‌ازا و خواست حقوقی ملت ایران اقدام کند تا در آینده نه چندان دور شاهد تضمین و تأمین هرچه بیشتر امنیت در منطقه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.