مینی‌سریال «سقوط» که به‌خاطر موضع‌گیری‌های ضدملی یکی از بازیگرانش به یکی از پرحاشیه‌ترین محصولات شبکه نمایش خانگی تبدیل شده بود، با وجود اینکه زمان پخش ۸ صبح چهارشنبه‌ها را داشت اما با تأخیر، پنجشنبه شب گذشته پخش خود را آغاز کرد.

سقوط عاشقانه!/ پخش سریال پرحاشیه فیلیمو آغاز شد

«سقوط» جدیدترین محصول فیلیمو به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری در ۹قسمت آماده پخش شده است. سجاد پهلوان‌زاده از تدوینگرهای باسابقه سینما و تلویزیون، ساخت این سریال را که تولید آن از اوایل بهار امسال کلید خورده بود برعهده دارد. او در نخستین تجربه کارگردانی خود سراغ یک عاشقانه کُردی رفته؛ قصه‌ای که اعظم بهروز آن را بر اساس طرحی از بهجت شریف نوشته است. داستان «سقوط» درباره زندگی زوج جوانی به نام آیسان و ژاکان است که با عبور از روزهای سخت اول زندگی و تنگناهای معیشتی، وارد مسیری می‌شوند که بازگشتی ندارد. ژاکان که یک جوان کرد است، آن‌طور که در قسمت اول نشان داده می‌شود مغلوب زر و تزویر گروه تندرو داعش می‌شود و همسرش را با فریب به مسیری می‌برد که پایان آن جز تاریکی نیست. البته شخصیت ژاکان هنوز برای مخاطب ناشناخته است و باید منتظر قسمت‌های بعدی ماند تا از رفتارهای مشکوک این شخصیت رمزگشایی شود، اینکه او یک فریب‌خورده است یا نقش و مأموریت دیگری دارد!

محصولی جدید از یک ترکیب تکراری؟!
سجاد پهلوان‌زاده که تدوینگر آثار محمدحسین مهدویان در آثاری همچون «ایستاده در غبار»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز» و «زخم کاری» بوده است، ساختاری شبیه به آثار مهدویان را در این مینی‌سریال پیاده کرده است، البته مهدویان هم در قامت مشاور کارگردان، کنار او حضور دارد. نوع فیلم‌برداری، روایت‌گری و میزانسن قسمت اول این مینی‌سریال، مخاطب را به یاد آثار مهدویان می‌اندازد. تعلیق و کشمکش خوبی که در نخستین قسمت این سریال وجود داشت، مخاطب را تا دقایق انتهایی با غافل‌گیری پایانی همراه کرد و انتظار می‌رود این تعلیق با همین شیب در قسمت‌های بعدی هم وجود داشته باشد. در این سریال، نقش ژاکان را سجاد بابایی که اصالتاً کُرد است ایفا می‌کند؛ او پیش از این در «مرد بازنده» با مهدویان همکاری داشته و الناز ملک هم به عنوان یک بازیگر نوچهره، نقش‌آفرینی شخصیت «آیسان» را برعهده دارد. حمید فرخ‌نژاد هم که پیش از این سابقه ایفای نقش یک مأمور امنیتی در فیلم «لاتاری» را داشته در این سریال هم نقشی مشابه دارد و در قامت یک مأمور امنیتی برای نجات آیسان از چنگال داعش ایفای نقش می‌کند. عباس جمشیدی‌فر هم که در گروه بازیگران «زخم کاری» با مهدویان کار کرده بود در این سریال حضور دارد. آنچه از گروه بازیگران برمی‌آید نشان از ترکیبی تکراری دارد که پیش از این سابقه همکاری با مهدویان را داشته‌اند و باید دید پهلوان‌زاده از این ترکیب تکراری، محصولی جدید خواهد ساخت یا نه؟!

داستانی پرهیجان در ژانر جاسوسی امنیتی
با حاشیه‌های زیادی که حمید فرخ‌نژاد، یکی از بازیگران «سقوط» پس از مهاجرتش به آمریکا ایجاد کرد، پخش این سریال با اما و اگرهایی مواجه شد اما به‌خاطر خطای یک نفر، تلاش گروهی چند ده نفره روی هوا نرفت. اتفاقی که پیش از این در مورد «گشت ارشاد۳» هم رخ داد و به‌خاطر خطای فردی یکی از بازیگران آن (ریحانه پارسا)، فیلمی که با هزینه‌های بالا ساخته شده بود و در وضعیتی نامعلوم برای اکران قرار داشت، روی پرده سینماها رفت. در چنین مواردی، کارگردان از منظر حرفه‌ای، تیم خودش را می‌چیند و برای انتخاب بازیگران نمی‌تواند پیشگویی کند در آینده ممکن است چه رفتار یا گفتاری از آن‌ها سر بزند! البته پس از موضع‌گیری غیرمنصفانه فرخ‌نژاد که خرش از پل گذشته بود، نامه‌ای از سوی گروه تولید سریال «سقوط» خطاب به این بازیگر منتشر شد که در آن از خودخواهی و رفتار غیرحرفه‌ای او انتقاد شده بود.
قسمت اول «سقوط» نشان می‌دهد مخاطب با داستانی پرهیجان از دل داعش در ژانر جاسوسی امنیتی روبه‌رو است و احتمالاً اتفاقات کمتر دیده شده و جنایات این گروه تندرو به تصویر کشیده خواهد شد اما باید دید سجاد پهلوان‌زاده در نخستین قدم کارگردانی‌اش تا چه اندازه مستقل از تأثیر تدوین‌گری آثار مهدویان عمل می‌کند و رد پای خود را در جهان تصویر به جا می‌گذارد.

خبرنگار: زهره کهندل

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.