منابع خبری گزارش دادند که حکومت سعودی یکی از بنیانگذاران جمعیت قدیمی حقوق مدنی و سیاسی عربستان "حسم" را که به خاطر دفاع از حقوق بشر در این کشور زندانی کرده بود، پس از سپری کردن ۱۰ سال پشت میله های زندان بالاخره آزاد کرد.

۱۰ سال زندان؛ مجازات دفاع از حقوق بشر در عربستان

به گزارش قدس آنلاین، سازمان دموکراسی برای جهان عرب اعلام کرد که حکومت سعودی دکتر عبدالکریم الخضر استاد دانشگاه و فعال سیاسی و مدنی این کشور را که به دلیل فعالیت های سیاسی به ۱۰ سال زندان و ۱۰ سال ممنوعیت سفر به خارج از کشور محکوم شده بود، بعد از گذراندن دوران محکومیت، آزاد کرد.

وی با توجه به حکم ۱۰ سال ممنوعیت سفر با وجود آزادی قادر به خروج از عربستان نخواهد بود.

۱۰ سال زندان؛ مجازات دفاع از حقوق بشر در عربستان

الخضر یکی از بنیانگذاران جمعیت حقوق مدنی و سیاسی در عربستان (حسم) به شمار می رود که از قدیمی ترین نهادهای حقوق بشری غیردولتی این کشور به شمار می رود.

این فعال سیاسی سعودی قبل از بازداشت به عنوان استاد فقه تطبیقی در دانشگاه القصیم مشغول تدریس بود.

وی همچنین ریاست تیم دفاع از عبدالله الحامد و برادرش عیسی الحامد را که هر دو فعال سیاسی بودند و در سال ۲۰۰۸ بازداشت شدند، برعهده داشت.

الخضر پژوهش هایی در زمینه تظاهرات مسالمت آمیز و اعتصاب غذای زندانیان دارد.

۱۰ سال زندان؛ مجازات دفاع از حقوق بشر در عربستان

حکومت سعودی در سال ۲۰۱۳ میلادی جمعیت حقوق مدنی و سیاسی "حسم" را به خاطر دفاع از حقوق بشر و منعکس کردن وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور و حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز مردمی منحل و همه اعضای آن را بازداشت و به اتهام حمایت مالی به تروریسم به زندان های طولانی مدت محکوم کرد.

نهادهای حقوق بشری بین المللی تاکنون بارها خواهان آزادی اعضای جمعیت حسم شده اند. عبدالله الحامد یکی از اعضای بنیانگذار این جمعیت بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی در زندان سکته مغزی کرد و دو هفته بعد جان خود را از دست داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.