بهترین دو ماهی که جو بایدن از زمان ریاست‌جمهوری خود داشت در غروب ۹ ژانویه به پایان رسید؛ یعنی زمانی که وکلای کاخ سفید فاش کردند که اسناد طبقه‌بندی شده از زمان سال‌های معاونت ریاست جمهوری بایدن بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در دفتر وی در واشنگتن دی سی ذخیره شده است. کاخ سفید همچنین تایید کرد که اسناد محرمانه دیگری نیز در داخل گاراژ بایدن در منزل او در ویلمینگتون در ایالت دلاور پیدا شده است. در ۱۲ ژانویه، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا یک بازرس ویژه را برای تحقیق در مورد اینکه آیا بایدن در این خصوص قانون را زیر پا گذاشته منصوب و فاش کرد که سند دیگری علیه بایدن کشف شده است، تا رسوایی رئیس جمهور بیشتر شود.

رسوایی کشف اسناد محرمانه چگونه بایدن را به موضع دفاعی برگرداند؟

به گزارش قدس آنلاین، بعد از کشف اسناد محرمانه از جو بایدن، حال و هوای کاخ سفید تغییر کرده است. دموکرات‌ها و متحدان رسانه‌ای آن‌ها تلاش کردند به تفاوت‌های بین پرونده بایدن و ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که همچنین به دلیل سوء استفاده با اسناد طبقه‌بندی‌شده و اقداماتش پس از انتخابات ۲۰۲۰ تحت بازجویی ویژه است، اشاره کنند. چرخش لیبرال ها نیز نتوانست جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا آنها به سرعت این جنجال را به فهرست تحقیقات خود اضافه کردند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چرا این اخبار برای مدت طولانی مخفی نگه داشته شده است و آیا این اسناد به هر طریقی به پرونده پر حاشیه نفوذ هانتر و جیمز بایدن مرتبط است یا خیر.

این خبر نمی توانست در زمان بدتری برای رئیس جمهور آمریکا منتشر شود. بایدن از نوامبر گذشته، زمانی که دموکرات‌ها از فروپاشی در انتخابات میان دوره‌ای اجتناب کردند و حزب جمهوری‌خواه وارد اتهامات تفرقه‌انگیز شد، در مسیر پیروزی قرار داشت. در ماه دسامبر، بایدن در پیشبرد برنامه هایش در قوانین مربوط به ازدواج همجنس گرایان و بودجه سالانه پیروز شده بود و همینطور میزبان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کاخ سفید نیز بود که وجهه خوبی به او میداد.

در همین حال، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان درگیر دعوایی شرم‌آور، برای انتخاب رئیس این مجلس شدند. در زمینه اقتصادی نیز بازار کار همچنان خوب پیش می رفت. قیمت بنزین نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تورم نیز ممکن است در حال کاهش باشد و البته در نظرسنجی ها محبوبیت بایدن رو به افزایش نشان می داد.

بایدن سال جدید را با شرکت در رویدادی در کنتاکی در کنار چهره مطرح دموکرات ها یعنی میچ مک کانل آغاز کرد که بسیاری آن را پیش نمایشی از استراتژی بایدن برای سال آینده لقب داده و تاکید کردند او مشغول نصب پایه های کارزار انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. یک روز پس از سفر خود به کنتاکی، بایدن سخنانی درباره پناهجویان ایراد و اقداماتی را برای کاهش بحران در مرزهای جنوبی ایالات متحده پیشنهاد کرد. در ۸ ژانویه نیز او از ال پاسو بازدید کرد، جایی که در امتداد بخشی از دیوار مرزی برای عکاسان ژست گرفت.

در ۹ ژانویه، این احتمال مطرح شد که دولت فدرال آمریکا ممکن است استفاده از اجاق گاز برای مصارف خانگی را ممنوع کند. این اظهارات خشم عمومی را برانگیخت که باعث چرخش کاخ سفید از این تصمیم احتمالی بود. سپس، در ۱۲ ژانویه، بایدن در مقاله‌ای در وال استریت ژورنال به تشریح راه‌هایی پرداخت که او و جمهوری‌خواهان می‌توانند با یکدیگر برای کاهش نفوذ آسیب زننده شرکت های فناوری بزرگ همکاری کنند. بایدن نوشته بود: «مسائل سیاسی زیادی وجود خواهد داشت که در کنگره جدید درباره آنها اختلاف نظر داریم، اما پیشنهادهای هر دو حزب برای محافظت از حریم خصوصی و فرزندانمان، برای جلوگیری از تبعیض، بهره کشی جنسی، تعقیب سایبری و مقابله با رفتارهای ضدرقابتی نباید ما را از هم جدا کند.»

حرکت گسترده جمهوری خواهان شاید شبیه آن چیزی نیست که بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۶ اعلام کرد که «دوران دولت بزرگ به پایان رسیده است»؛ چون حزب دموکرات آمریکا حتی برای اینکه به چنین امتیازی فکر کند، زیاد از حد برای بایدن به جناح چپ حرکت کرده است. اما بایدن تغییر محسوسی در لحنش ایجاد کرده و در ابهام هوشمندانه ای که در این لحن دیده می شد تغییرات اساسی نسبت به دو سال پیش داشت.

منطق پشت آنچه که برخی آن را مثلث سازی سبک می‌نامند به این صورت است: بایدن و دموکرات‌ها با پرداختن به نگرانی‌هایی که محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان با میانه‌روها و مستقل‌ها داشتند، از جرم و جنایت گرفته تا مهاجرت غیرقانونی و جدل در رسانه‌های اجتماعی، در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت. آن ها فکر می کردند خود را به عنوان متولیان هوشیار اقتصاد مستحق تصمیم گیری اصلی در مسائل مالی این کشور نشان خواهند داد. آنها اینگونه بهتر می توانستند، ترامپ رئیس جمهور سابق و جنبش «آمریکا را دوباره بزرگ گردانیم» را به عنوان تهدیدهای افراطی برای دموکراسی در سال ۲۰۲۴ به تصویر بکشند. مثلث سازی سبک با هدف قرار دادن حومه شهرها که نگران راه جمهوری خواهان هستند، درس هایی از موفقیت دموکرات ها در رقابت های سنا و فرمانداری سال گذشته به آن ها یادآوری می کردند.

موفقیت مثلث سازی سبک تضمین نشده است. این امر مستلزم بهبود اقتصادی، ادامه موفقیت در اوکراین و قرار گرفتن دونالد ترامپ در مرکز حزب جمهوری خواهان می باشد، و همچنین به وضعیت جسمی و روحی بایدن و همچنین شایستگی او در کار بستگی دارد. این اتفاق نیازمند به وقوع پیوستن خیلی از مسائل است. بایدن از زمان سومین تلاش خود برای رئیس جمهور شدن در سال ۲۰۱۹، بیشتر از نقاط قوت خود از نقاط ضعف مخالفانش بهره برده است.

کمبود عرضه، تورم، بحران مرزها و عقب‌نشینی از افغانستان نیز باعث ایجاد اعتماد به رهبری بایدن در میان جمهوری‌خواهان، مستقل‌ها یا دموکرات‌ها نشده است. موفقیت چشمگیر جمهوری خواهان ممکن است در سال ۲۰۲۲ در سراسر کشور تحقق نیافته باشد، اما اینطور نیست که رئیس جمهور کنونی آمریکا حزب خود را به یک پیروزی باورنکردنی رسانده باشد. جمهوریخواهان با اکثریت آرا در مجلس نمایندگان پیروز شدند و رقابت سراسری در ایالت های آیووا، اوهایو، جورجیا و فلوریدا نشان دادند که جمهوری خواهان متحد عمل می کنند و می توانند در سال ۲۰۲۴ رقابت بزرگی در انتخابات به راه بیندازند.

مساله اخیر بایدن با افشای نگهداری سندهای محرمانه، او را به‌عنوان یک ریاکار معرفی می‌کند. درست زمانی که او شروع به اوج گیری کرد دوباره به زمین برگشت. این به جمهوری‌خواهان کمک می‌کند که گرد و غبار اخیر دعوای خود برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان را بخوابانند و کمیته‌های تحقیقاتی خود را برای زمین زدن بیشتر بایدن به کار گیرند. این یک دردسر دیگر برای رئیس‌جمهوری است که هرگز در مورد رابطه‌اش با لابی‌گری و مشاوره های اقتصادی خانواده اش با مردم صادق نبوده است.

بایدن سال ۲۰۲۲ را به پایان رساند و اولین هفته سال ۲۰۲۳ را هجومی آغاز کرد. حالا او یک بار دیگر در موضع دفاعی قرار گرفته است. او قرار گرفتن در این موضع را دوست ندارد ولی بهتر است به آن عادت کند.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.