یک وبگاه عراقی از ورود یک هیأت بلندپایه آمریکایی به عراق برای بررسی وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در این کشور خبر داد.

پشت پرده سفر امروز هیأت بلندپایه آمریکایی به عراق

به گزارش قدس آنلاین، منابع آگاه، امروز (دوشنبه، ۱۶ ژانویه)، از ورود یک هیأت بلندپایه آمریکایی به بغداد طی ساعات آینده در آستانه سفر قریب‌الوقوع «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خبر دادند.

این منابع در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» تصریح کردند: یک هیأت آمریکا طی چند ساعت آینده وارد بغداد خواهد شد تا پرونده وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در عراق را با مقامات این کشور بررسی کند.

این در حالی است که قرار است به زودی «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق به منظور تدارک مقدمات سفر السودانی به واشنگتن به آمریکا سفر کند. هنوز زمان نهایی سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا مشخص نشده و تماس‌ها با طرف آمریکایی برای انجام این سفر ادامه دارد و «ثائر الجبوری» نماینده ائتلاف دوله القانون در پارلمان عراق پیش‌بینی می‌کند که السودانی در این سفر پرونده افزایش قیمت دلار را بررسی خواهد کرد.

اواخر دسامبر ۲۰۲۱ بود که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر وقت عراق، پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که تحت رهبری آمریکا بود را اعلام کرد و از آمادگی نیروهای عراق برای دفاع از کشورشان خبر داد و تاکید کرد که نقش نیروهای آمریکایی به ارائه مشورت و آموزش محدود می‌شود.

تصمیم برای تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی به آموزشی پس از چندین دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و با دور چهارم در سال گذشته به پایان رسید، اتخاذ شد.

حال در آستانه سفر السودانی به واشنگتن بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی عراق انتظار دارند که وی به پرونده خروج نظامیان آمریکایی از کشور اولویت ببخشد اما در عین حال برخی تحلیلگران و چهره‌های سیاسی عراقی از جمله «مصطفی سند» نماینده پارلمانی می‌گویند که واشنگتن از طریق بازی با قیمت دلار در عراق، به دنبال باج‌گیری از نخست وزیر این کشور در پرونده‌های مهمی چون رابطه بغداد-تهران، انرژی، آینده نیروهای آمریکایی [حاضر در عراق] و توافقات امنیتی با این کشور است.

حضور نظامی آمریکا در عراق به زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد که حدود ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی وارد خاک عراق شدند و این حضور تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت و در آن زمان بخش قابل توجهی از آنها از عراق خارج شدنداما در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر حضور نظامی آمریکا قوت گرفت و از آن زمان تاکنون حدود ۶ هزار نیروی آمریکایی به بهانه مشاوره و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند.

سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در ژانویه سال ۲۰۲۰ به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقدامی جنایتکارانه در حمله پهپادی آمریکا به شهادت رسیدند.

دو روز پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب و دولت این کشور را ملزم کرد که به حضور تمام نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا در خاک عراق پایان دهند.

عراق امسال پنجمین سالگرد شکست گروه تروریستی داعش را جشن گرفت و مقامات نظامی و سیاسی آن بارها اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق هیچ توجیهی ندارد اما واشنگتن حاضر به ترک خاک این کشور نیست.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.