معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، حزب‌الله برای تسهیل مراحل عملی انتخاب رئیس جمهور تلاش می‌کند؛ اما به تنهایی مسؤولیت آن را نمی‌پذیرید، باید امتیاز بدهید و از ویژگی‌های جزئی دست بکشید چرا که ویژگی‌های اصلی قطعا باید وجود داشته باشد.

نعیم قاسم: برای انتخاب رئیس جمهور باید امتیاز داد

به گزارش قدس آنلاین، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشتی در بیروت تاکید کرد: در لبنان تمامی بحث‌ها بر سر لزوم انتخاب رئیس جمهور است تا خلئی در پست ریاست جمهوری وجود نداشته و این خلأ مدت طولانی ادامه نیابد چراکه زیان‌های بزرگی را به کل وضعیت لبنان بدون استثناء وارد می‌کند.

نعیم قاسم گفت: ما به عنوان حزب‌الله بسیار علاقمند هستیم و شبانه‌روز برای تسهیل گام‌های عملی انتخاب رئیس جمهور تلاش می‌کنیم؛ اما تنها ما نیستیم که رئیس جمهور را انتخاب می‌کنیم، تعداد اعضای پارلمان ۱۲۸ تن است، این پارلمان از تنوع در فراکسیون‌های پارلمانی برخوردار است تا حدی که نمی‌توانید بگویید در پارلمان دو رویکرد وجود دارد بلکه پنج، شش یا هفت فراکسیون در آن هست و اگر بخواهید در دور اول رئیس جمهور انتخاب کنید، به رای دو سوم اعضا و در دور دوم به پنجاه درصد اعضا به اضافه یک نیاز دارید.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهار کرد: تاکنون هیچ فراکسیون موافق و مشابهی وجود ندارد که در دوره قبلی توانسته باشد حداقل آراء یعنی ۵۰ درصد آراء به اضافه یک را محقق کند، گرچه فراکسیون‌هایی وجود دارند که امیدوارند به این عدد برسند؛ اما چه کسی مسؤول است؟ در واقع همه مسؤول هستند، گاهی برخی نمایندگان به دیگر نماینده‌ها ناسزا گفته و آنها را مسؤول این وضع می‌دانند و فراموش می‌کنند که خودشان نیز مسؤول هستند.

او افزود: پس چگونه می‌توانیم با وجود گستردگی که میان فراکسیون‌های پارلمانی وجود دارد، از این بن‌بست خارج شویم؟ با انجام گفت‌وگوها و توافق‌ها و تلاش برای نزدیک کردن نظرات می‌توانیم از این بن‌بست خارج شویم، ممکن است برخی بگویند نمی‌توان نظرات دور از هم را به یکدیگر نزدیک کرد، بیایید بررسی کنیم چرا اینها از هم دور هستند؟ آنها از هم دور هستند چون هر کدام رئیس جمهوری مطابق خواست خود می‌خواهند و نمی‌توانند چنین رئیس جمهوری را روی کار بیاورند، آیا منطقی است که بر تصمیم خود و مخالفتشان با حل مشکلات از طریق همکاری با دیگران باقی بمانند؟

نعیم قاسم ادامه داد: اگر به دنبال تسهیل کار هستید باید امتیاز بدهید و از ویژگی‌های جزئی دست بکشید چرا که ویژگی‌های اصلی قطعا باید وجود داشته باشد و هیچ کسی نمی‌تواند از آنها دست بکشد، آنچه در داخل انتظار می‌رود امتیازدهی‌هایی در جزئیات است؛ اما در مورد ویژگی‌های اصلی که قطعا این رئیس جمهور باید ویژگی‌های مشخصی که غیرقابل صرف نظر هستند، داشته باشد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: رئیس جمهور باید در روابط خود فراتر از احزاب بوده و امکان همکاری آن با تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی کشور وجود داشته باشد، این رئیس جمهور باید بتواند با شرق، غرب، کشورهای عربی و سایر کشورها بر اساس منافع لبنان روابط داشته باشد و باید فردی ملی‌گرا بوده و در راستای خدمت به طرح آمریکایی-اسرائیلی که می‌خواهد لبنان ضعیف یا تحت اشغال باقی بماند و یا فلسطینی‌ها در آن سکنی گزینند، به کشور آسیب نزند.

او در پایان گفت: این رئیس جمهور با تجربه خود و طرح سیاسی و رویکرد درستش می‌تواند به اقتصاددن‌ها، سرمایه‌گذاران و مسؤولان سیاسی مختلف کمک کند تا طرح‌های نجات و اصلاح را آغاز کنند و بتوانند از مشکلات موجود رها شوند و یا مسایل را در مسیر حل و فصل قرار دهند، ما به انتخاب چنین رئیس جمهوری بسیار علاقه‌مندیم؛ اما اینکه برخی می‌گویند رئیس جمهوری می‌خواهند که در راستای سیاست‌های آمریکا با گروه بزرگی در لبنان مقابله کند، این را هرگز نخواهیم پذیرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.