تظاهرکنندگان بورکینافاسویی خواستار خروج سفیر فرانسه و بسته شدن پایگاه نظامی فرانسه از کشور خود شدند و پرچم روسیه را حمل کردند.

تظاهرات ضد فرانسوی در بورکینافاسو؛ اهتزاز پرچم روسیه

به گزارش قدس آنلاین، تظاهرکنندگان در پایتخت بورکینافاسو خواستار خروج سفیر فرانسه و بسته شدن پایگاه نظامی فرانسه از این کشور آفریقایی شدند و تصاویری از رئیس جمهور روسیه و پرچم این کشور حمل کردند.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» صدها نفر روز جمعه با حمل پلاکاردهایی با شعارهایی همچون «ارتش فرانسه خارج شو» در میدانی در مرکز در شهر «واگادوگو» پایتخت بورکینافاسو تجمع کردند.

فرانسه ۴۰۰ نیروی ویژه در بورکینافاسو دارد اما روابط این دو کشور در ماه‌های اخیر وخیم‌ شده است. بورکینافاسو که زمانی تحت سلطه فرانسه بود، اینک شاهد حضور نظامیانی است که سپتامبر گذشته در دومین کودتای ۸ ماهه قدرت را به دست گرفتند. در پی کودتای نظامی

«محمد سینون» یکی از سران اصلی گروهی که این تظاهرات را برگزار کرد، گفت که این تظاهرات برای نشان دادن حمایت از «ابراهیم ترائوره» رهبر حکومت نظامی بود.

وی افزود: «ما یک جنبش پان آفریقایی و خواهان همکاری بین بورکینافاسو و روسیه و همچنین تقویت دوستی و همکاری با گینه و مالی هستیم.»

تظاهرات ضد فرانسوی در بورکینافاسو؛ اهتزاز پرچم روسیه

این گزارش حاکیست، پوسترهای بزرگی روسای جمهور مالی و گینه و همچنین «ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه، توسط معترضان حمل ‌شد و تظاهرکنندگان خروج سفیر فرانسه در این کشور را خواستار شدند.

در اکتبر گذشته نیز تظاهرکنندگان ضد فرانسوی مقابل سفارت فرانسه دراوگادوگو تجمع کردند و مرکز فرهنگی فرانسه مورد حمله قرار گرفت. تظاهرات دیگری مقابل سفارت فرانسه در ماه بعد انجام شد.

فرانسه متهم به دخالت در این کشور آفریقایی است. وزارت امور خارجه فرانسه چندی قبل دست داشتن پاریس در رخدادهای اخیر بورکینافاسو و کودتای جدید که علیه رهبر نظامی کودتاچی سابق این کشور اتفاق افتاد را رد کرد.

پیشتر ژنرال «ابراهیم ترائوره» یک افسر ارشد ارتش بورکینافاسو با قرائت بیانیه‌ای از تلویزیون این کشور اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت نظامی حاکم را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است. بورکینافاسو در غرب آفریقاست و ۶۰ درصد مردم این کشور مسلمان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.