سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران ضمن برشمردن محاسن کار با علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی گفت: قهرمان المپیک سیدنی از مدیران توانمندی است که کار کردن با وی هم سخت و هم شیرین است.

حسن رنگرز: اهل قهر کردن نیستم/ دبیر کتک‌خور کشتی است

به گزارش قدس آنلاین، تغییرات کادر فنی و آمدن حسن رنگرز را برخی از کارشناسان به عنوان تزریق خون تازه در این رشته قلمداد می‌کنند. رنگرز در حالی جایگزین محمد بنا شد که جانشینی معمار نوین کشتی ایران و مربی قرن برای هر سرمربی انتظاراتی را ایجاد می‌کند که ممکن است در مسیر کاری وی موانع و یا مشکلاتی را ایجاد کند.

حسن رنگرز دارنده مدال طلای قهرمانی جهان و مرد تاریخ‌ساز کشتی فرنگی ایران پس از انقلاب اسلامی در گفت وگویی به سوالاتی در خصوص حضورش در راس تیم ملی کشتی فرنگی پاسخ داد. قهرمان اسبق جهان با بیان اینکه شان و جایگاه خود را از ورزش کشتی بدست آورده، گفت: به خاطر عشق به این رشته تمام سختی‌ها و مخاطرات جانشینی محمد بنا را قبول کردم. البته من نیز مانند شمار زیادی از فرنگی‌کاران شاگرد مربی قرن ورزش ایران هستم.

رنگرز: اهل قهر کردن نیستم/ کشتی فرنگی ظرفیت کسب ۴ مدال در پاریس را دارد

کشتی فرنگی سطحی بالاتر از آسیا دارد

سمت و سوی توسعه کشتی فرنگی در ۲ دهه گذشته صعودی و رو به جلو بوده است. بعد از آنکه سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را بر عهده گرفتم در ۲ تورنمنت مهم جهانی (امیدهای جهان و جام جهانی در جمهوری آذربایجان) حضور یافتیم و با وجود آنکه روی کاغذ شانسی برای قهرمانی نداشتیم توانستیم بر سکوی نخست قرار گیریم. در چند هفته گذشته نیز مسابقات قهرمانی کشور به عنوان گام نخست چرخه انتخابی تیم ملی برگزار شد که نفرات اول آن به اردو تیم ملی دعوت شدند. این مسابقات یکی از بهترین رقابت‌های داخلی در چند سال اخیر بود و بیشتر مدعیان آن زیر ۲۳ سال بودند. وجود نفرات جوان یک پشتوانه برای تیم ملی در آینده محسوب می‌شود. می‌توانم قاطعانه اعلام کنم که کشتی فرنگی بعد از المپیک ۲۰۲۴ از حالت گلخانه‌ای خارج و به شکوفایی خواهد رسید.

مرحله دوم اردوی تیم ملی کشتی فرنگی تا چند روز آینده شروع می‌شود تا زمان اعزام به مسابقات رنکینگ‌دار زاگرب ادامه دارد. ۱۸ فرنگی‌کار به این دوره از مسابقات اعزام می‌شوند. ارزیابی‌ کادر فنی بعد از مسابقات کرواسی، تیم اعزامی به قهرمانی آسیا را مشخص خواهد کرد. تلاش‌مان این است که در آسیا عنوان قهرمانی را کسب کنیم، هرچند که کشتی ایران از آسیا عبور کرده است. هدف‌گذاری ما در وهله اول موفقیت در المپیک، هدف دوم قهرمانی جهان است که کسب سهمیه المپیک هم هست و به مراتب نسبت به دوره گذشته سخت‌تر خواهد بود. به نظر می‌رسد روس‌ها امسال در این دوره از پیکارهای کشتی قهرمانی جهان حضور خواهند داشت و رقابت‌ها دشوارتر خواهد شد. در نهایت هدف سوم ما بازی‌های آسیایی است. زمان کوتاهی داریم و مضاف بر این‌که آذرماه سال آینده هم میزبان جام جهانی هستیم.

خارج شدن کشتی فرنگی از تمرینات گلخانه‌ای

کشتی فرنگی در ۲۰ سال گذشته حرکت روبه‌رشدی داشته و اتفاقات بی‌نظیری رخ داد. قله افتخارات کشتی فرنگی، المپیک ۲۰۱۲ لندن بود. البته فراز و فرودهای جزیی هم داشتیم ولی روند کشتی فرنگی در مجموع روبه‌رشد بود. در قهرمانی کشور امسال، مصاف خوبی به لحاظ کمی و کیفی داشتیم؛ از مهدی جواهری (۵۵ کیلوگرم) گرفته تا امیر قاسمی‌منجزی(۱۳۰ کیلوگرم) که بازگشت پرفروغی داشت، همه چهره بودند. نقطه قوت قهرمانی کشور این بود که بسیاری از نفرات شاخص اوزان دهگانه، کشتی‌گیران زیر ۲۳ سال بودند. همه این‌ها نشان داد که کشتی فرنگی درحال پوست‌اندازی است. سهم ما تقویت کردن خروجی قهرمانی کشور است. نفرات اول این رقابت‌ها شانس ملی‌پوش شدن در رقابت‌های قهرمانی آسیا را دارند. نفرات دوم، سوم و پنجم مشترک سهمیه جام تختی را کسب می‌کنند که یکی از مراحل انتخابی تیم ملی است. تلاش‌مان این است که با همکاری فدراسیون، نفرات شاخص این رقابت‌ها را با توجه به شرایط سنی به تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی اعزام کنیم. شاید در کوتاه مدت جواب خاصی نگیریم ولی بعد از المپیک ۲۰۲۴، کشتی فرنگی می‌تواند از فضای گلخانه‌ای خارج شود و به جایی برسد که در هر وزن، ۲ الی ۳ کشتی‌گیری که به لحاظ فنی نزدیک به هم هستند را داشته باشیم.

رنگرز: اهل قهر کردن نیستم/ کشتی فرنگی ظرفیت کسب ۴ مدال در پاریس را دارد

لندن پیک افتخارات کشتی فرنگی بود

کشتی فرنگی در مقطعی با رکورد مواجه بود ولی نسل به نسل جلو آمد و شرایط بهتری پیدا کرد. در دهه ۹۰ میلادی رضا سیم‌خواه توانست مدال نقره کسب کند و بخشی از طلسم شکست. بعد از سال ۲۰۰۱(اشاره به کسب نشان طلا توسط خودش در مسابقه‌های ۲۰۰۱ جهان در شهر پاتراس یونان) فرنگی‌کاران به خودباوری رسیدند، در اکثر سال‌ها در مسابقات با دست پر برگشتیم. در واقع سال ۲۰۰۱ نقطه عطف خودباوری کشتی فرنگی بود. در نهایت پیک درخشش کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که ایران با کسب ۳ مدال طلا، پرافتخارترین رشته ورزشی ما در ادوار المپیک‌ها بود.

روند ورزش قهرمانی همیشه سینوسی و کسینوسی است

اگر یک تحلیل از شرایط کشتی فرنگی داشته باشیم باید بگویم که همواره روند ورزش قهرمانی در کشور ما سینوسی و کسینوسی بوده و پیشرفت‌ها هیچ‌گاه خطی نبوده. این مسئله اما دلایل متعددی هم دارد که شامل ثبات مدیریت در فدراسیون، ثبات مدیریت و ایجاد حاشیه امن برای کادر فنی، فعالیت موثر و مستمر برای کادر فنی. باید کادر فنی را در فاصله ۲ المپیک حفظ کنیم تا بتوانیم به توسعه مورد نظر برسیم. برای موفقیت نیاز به حمایت مدیریتی، مالی و کشتی‌گیر توانمند است که ما نخبگان کشتی فرنگی را داریم اما باید در ۲ بخش دیگر نیز حمایت شویم. اگر یکی از این سه مولفه نباشد تلاش کادر فنی ابتر خواهد ماند.

فشارها روی بنا زیاد بود؛ روی من هم فشار هست

فشارهای روی محمد بنا بسیار زیاد بود. او افتخاراتی را برای کشتی فرنگی رقم زد که عملا بی‌سابقه بود و شاید تکرارش کار بسیار سختی باشد که مستلزم یک برنامه‌ریزی سنگین و منظم است که مشمول زمان هم خواهد شد. نمی‌گویم روی من فشار نتیجه‌گیری نیست. ولی تمرکز ما بیشتر روی روند است تا هدف. مقصد همه کشورها و کشتی‌گیران، المپیک است. ما روی روند متمرکز هستیم تا ۴ بُعد آمادگی(روانی، تاکتیکی، تکنیکی، جسمانی) را به بهترین حد ممکن برسانیم، حاشیه‌ها را دور کنیم، انتخاب ملی‌پوشان را در یک چارچوب قانونی تعریف کنیم، ضریب اشتباهات را کم کنیم، از ظرفیت‌ها هم استفاده کنیم. امیدواریم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، نسبت به حمایت ورزش اول بسیار جدی عمل کنند تا شرایط کشتی‌گیران را به لحاظ مادی و معنوی در بهترین حد ممکن برسانیم. فشار نتیجه‌گیری هست ولی تمرکز ما روی روند آماده‌سازی کشتی‌گیران تا المپیک است.

اهل قهر کردن نیستم

می‌دانم که فشار برای نتیجه‌گیری بر روی تیم زیاد و همه انتظار کسب مدال از کشتی فرنگی را دارند. حتی این فشار بر روی محمد بنا هم وجود داشت. کار در کشتی فرنگی راحت نیست اما من به عشق خدمت به کشتی این مسئولیت را پذیرفتم. اهل قهر نیستم و تلاش دارم تا در خدمت این تیم باشم. تعامل یکی از بهترین روش‌های کار کردن است. اگر هم اختلاف نظری وجود داشته باشد می‌شود با تعامل و گفت‌وگو آن را برطرف کرد. بارها پیش آمده که به مشکل برخوردم؛ اما با رییس فدراسیون تماس گرفتم و از وی مشورت گرفتم.

امید به کسب چهار مدال المپیک

کسب مدال المپیک، رویای هر ورزشکاری است و کشورها نیز برای رسیدن به سکوی المپیک به برنامه‌ریزی نیاز دارند که این شامل ما هم می‌شود. اگر بتوانیم در زمان پیش‌رو حاشیه را از ملی‌پوشان دور کنیم و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان، حمایت کنند، می‌توانیم روی مدال کشتی فرنگی حساب ویژه باز کنیم. اولویت ما اعزام فرنگی‌کاران به مسابقات جهانی است. در گام نخست باید ۶ سهمیه المپیکی را کسب کنیم. در هر ۶ سهمیه شانس مدال داریم اما من به کسب چهار مدال المپیک ۲۰۲۴ پاریس امیدوارم. البته رنگ این مدال ممکن است متفاوت باشد. کشتی فرنگی با بودجه کنونی شرایطی سختی دارد و فدراسیون نیز با مشکل مالی برای اعزام‌ها مواجه است حتی این فدراسیون اعزام به فرانسه را به خاطر مشکلات مالی لغو کرد.

مربیان شایسته‌تر از من هم در کشتی ایران هستند

من از تیم فنی بنا، طالب نعمت‌پور را حفظ کردم و به دنبال استفاده از مربیان سازنده هستم. همانگونه که چرخه انتخابی تیم ملی موجب انگیزه برای کشتی گیران خواهد شد اعزام و حضور مربیان سازنده در سطح بالا نیز انگیزه را برای زحمت کشان این رشته بیشتر خواهد کرد. بنا از بهترین‌های قرن ورزش ایران بود و من افتخار شاگردی او را داشتم. با تمام مخاطراتی که جانشینی بنا داشت آن را پذیرفتم زیرا به امید عشق به کشتی در این سمت حضور پیدا کردم. شان و جایگاه خود را مدیون کشتی می‌دانم و اگر جامعه کشتی نسبت به حضور من در کسوت سرمربیگری انتقادی نداشت نظر لطف پیشکسوتان بوده است. البته مربیان شایسته‌تر از من نیز در کشتی حضور دارند که می‌توانند در این جایگاه قرار گیرند.

رنگرز: اهل قهر کردن نیستم/ کشتی فرنگی ظرفیت کسب ۴ مدال در پاریس را دارد

اولویت مسابقات قهرمانی جهان است

سال ۲۰۲۳ یک سال پرکاری برای فدراسیون کشتی به ویژه کشتی فرنگی است. افزون بر مسابقات قهرمانی آسیا در هند ما مسابقات قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، مسابقات داخل سالن آسیا، رقابت‌های امیدهای جهان و جام جهانی کشتی فرنگی را در دستور کار داریم. مهمترین این رقابت‌ها مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان به عنوان گزینشی المپیک نیز است. اولویت اعزام برای ورزشکاران مسابقات جهانی بلگراد است. اگر این مسابقات با فاصله از بازی‌های آسیایی برگزار شود تیم اصلی به هر ۲ رقابت اعزام می‌شود اما اگر فاصله کوتاه بود مجبوریم از تیم دوم برای بازی‌های آسیایی استفاده کنیم.

دبیر کتک‌خور کشتی است

به عنوان سرباز ورزش ایران در حدود ۱۵ سال در کسوت مدیریت ورزش حضور داشته و بی‌تجربه نیستم اما باید بگویم که علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدیران ورزش ایران است. او کارهای بزرگ و ماندگاری در ورزش کشتی به یادگار گذاشته است. بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای سالن‌های کشتی، کمپ تیم ملی و ساختمان فدراسیون هزینه کرد در حالی که این کارها در حوزه اختیارات رییس فدراسیون نیست. امروز ورزشکاران ما بدون دغدغه در اردو حضور داشته و با بهترین پرواز به مسابقات خارجی می‌روند. پاداش مدال‌آوران به روز پرداخت می‌شود و بهترین تدارکات نیز برای اردوهای تیم ملی در دستور کار است. دبیر مانند سایر قهرمانان ورزشی اخلاق خاص خود را دارد و کار کردن با وی سخت و شیرین است. ما در فدراسیون اختلاف نظرهای زیادی داریم اما در نهایت با مشورت تمام مشلات حل خواهد شد. اگر جایی محل مناقشه بوده در نشستی آن را برطرف کردیم. دبیر برای کشتی کتک زیادی خورده است اما توانست آن را به جایگاه واقعی خود برساند.

مشورت با دبیر دخالت در کار فنی نیست

بیش از یک دهه با دبیر رفاقت دارم و اگر مشکلی هم داشته باشم برای رفع آن با او مشورت می‌کنم. باور دارم که با تعامل می‌شود مشکلات را حل کرد. البته این تعامل به معنای دخالت دبیر در کار فنی نیست. دبیر پنج مدال جهانی و المپیک دارد و می‌تواند صاحب‌نظر باشد و از نظراتش استفاده می‌کنم. باور دارم اگر با زبان مشترک درباره اختلاف‌نظرها صحبت کنیم هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. مشورت به معنای دخالت و تداخل نقش نیست بلکه راهی برای برون رفت از مشکلات و بن‌بست‌ها است. عباس جدیدی چند روز پیش مباحثی را مطرح کرده بود که من به نظرش احترام می‌گذارم. او پهلوانی بزرگ است اما اینکه مجری دستور دبیر هستیم درست نیست شاید جدیدی نظر خود را گفته یا اطلاعات غلط به وی رسانده‌اند.

هیئت کشتی نباید جزیره‌ای اداره شود

عسکری محمدیان رییس قبلی هیئت استان مازندران از بزرگان کشتی ایران است و من احترام زیادی برای وی قائل هستم در ۲ سالی که من در مازندران بودم بیشترین کمک ممکن به کشتی داشتم. رقم این کمک را اعلام نمی‌کنم اما خود عسکری محمدیان در جریان هست. در یک‌ماه سه تورنمنت بین‌المللی جام تختی در تنکابن، جام عبدالله موحد در آمل و جام شهید هاشمی‌نژاد در بهشهر برگزار کردیم. اما اتفاقاتی رخ داد که موجب اختلاف دبیر و محمدیان شد. باید قبول کنیم که هیئت‌ها جزیره‌ای اداره نمی‌شوند و تابع سیاست فدراسیون کشتی هستند. دبیر تصمیم داشت از توانمندی محمدیان در جای دیگر استفاده کند و حتی برای جذب منابع مالی یک سال به رییس هیئت مازندران فرصت داد. در مدیریت ورزش تنها تخصص ملاک موفقیت نیست بلکه ظرفیت و ارتباط با بخش‌های دیگر بسیار مهم است. در چند ماه گذشته سرپرست جدید هیئت کشتی استان مازندران اقدامات خوبی انجام داده و حتی پنج میلیارد اعتبار برای کشتی مازندران جذب کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.