حدود یک قرن از عمر برخی ساختمان‌های غول پیکر تهران می‌گذرد و هر روز این اماکن تجمعی ناایمن تر می‌شوند و دریغ از یک اقدام جدی مدیران برای مقاوم و نوسازی این ساختمان‌ها، به راستی باید چه اتفاقی بیفتد تا این کلانشهر از این غول پیکران ناایمن خلاص شود.

خودنمایی غول پیکران ناایمن در پایتخت/ آیا حوادث پلاسکو و سینا اطهر تکرار می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، حوادث ناگوار پلاسکو و کلینیک سینا اطهر شاید در نگاه اول حداقل برای مسئولان می تواند عبرت آمیز باشد اما با گذر زمان این حوادث عبرت آمیز از پرونده کاری مدیران شهری خارج و به محل تبلیغ سازمان و شخص خاصی تبدیل شد.

اینکه لیست اسامی ساختمان های پرخطر تهران اعلام شود یا نشود علاج این درد پر رنج پایتخت نیست مهم این است که مدیران شهری با یکدیگر در یک مسیر قرار بگیرند و به دور از نگاه های سیاسی و شخصی اقدام جدی در زمینه مقاوم سازی ساختمان های پر خطر شهر انجام دهند.

لیستی در کار نیست

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز لیست نهایی ساختمان های ناایمن آماده نیست، گفت: اظهارنظر برای اعلام این لیست از سوی برخی اعضای شورای شهر غلط است.

مهدی چمران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جلساتی در خصوص آماده سازی لیست نهایی ساختمان های نا ایمن برگزار شده اما هنوز این لیست نهایی نشده و اگر هم نهایی شود از سوی شهرداری نباید اعلام گردد.

وی در خصوص اعلام زمان لیست ساختمان های نا ایمن از سوی برخی مدیران شهری و اعضای شورای شهر نیز گفت: این اظهارنظر کاملا غلط است و شورای شهر و شهرداری وظیفه اعلام لیست ساختمان های نا ایمن را ندارد.

این در حالی است که ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اعلام کرده بود که اسامی ۱۲۹ ساختمان پرخطر شهر تهران روز شنبه اول بهمن ماه اعلام می شود که البته در این روز چنین اقدامی صورت نگرفت.

این عضو شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: اکنون از زمان آخرین مهلتی که سازمان آتش نشانی اعلام کرده مدت ها گذشته و ما باید سریع به مردم اطلاع رسانی کنیم و با نصب تابلویی اعلام کنیم این مجموعه اصول ایمنی را رعایت نکرده تا مردم با اطلاع وارد این ساختمان ها شوند، این کار باید انجام شود تا ما شاهد از دست دادن عزیزان آتش نشانی نباشیم.

چمران همچنین در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: ما موافقیم که فهرست اسامی این ساختمان‌ها اعلام شود و دادستانی نیز در همین راستا اخطار داده و پلاکارد مقابل درب این ساختمان‌ها نصب شده است.

وی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد تیم تخصصی سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران است که اعلام می‌کنند ساختمان‌ها پایدار هستند یا نه.

چمران با بیان اینکه شورا نباید فهرستی را منتشر کند و اگر قرار باشد اسامی هم اعلام شود، شهرداری این اقدام را انجام خواهد داد، گفت: این اقدام نیاز به بررسی‌هایی دارد.

همچنین شهردار تهران در واکنش به چنین اظهار نظری نیز گفت: شهرداری وظیفه اعلام اسامی لیست ساختمان های پرخطر را ندارد و این کار بر عهده نهادهای قضایی است.

علیرضا زاکانی افزود: تاکنون هیچ گاه بررسی جامع در رابطه با ساختمان های نا ایمن تهران انجام نشده، چندی قبل سازمان آتش نشانی شروع به بررسی ایمنی ساختمان ها از منظر استانداردهای خود کرد و در نهایت ۱۲۹ ساختمان ناایمن را شناسایی کرد.

شهرداری وظیفه اعلام اسامی لیست ساختمان های پرخطر را ندارد و این کار بر عهده نهادهای قضایی است

وی تاکید کرد: از ۲ ماه قبل با هماهنگی ۹ دستگاه فرآیند بررسی و پایش ساختمان های ناایمن تهران را آغاز که هدف گذاری اولیه ما پایش ساختمان های بزرگتر از هفت طبقه ۱۶هزار ساختمان بود که تا به الان ۶۰۰ ساختمان را بررسی مفصل از منظر استانداردهای آتش نشانی و ایمنی سازه کردیم.

شهردار پایتخت ادامه داد: ساختمان های فرسوده خود به ۲ دسته تقسیم می شود، ساختمان هایی که نیاز به بازسازی و یا نیاز به نوسازی دارد که ۲۲ تیم مرتبط با این موضوع در مناطق ۲۲ گانه تهران تشکیل و تلاش می کنیم برای هر ساختمان یک شناسنامه تهیه کنیم.

وی افزود: شهرداری پای کار رفع ناایمنی ساختمان های تهران است و تلاش می کند شهری ایمن برای شهروندان بسازد.

آنچه مهم است آن است که تهران بیش از ۱۰۰ ساختمان پرخطر و فرسوده دارد که مدیران شهری باید عزم جدی در زمینه مقاوم سازی این ساختمان های پرخطر داشته باشند تا شاهد حوادثی چون پلاسکو و کلینیک سینا اطهر نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.