رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تحریم، کرونا و ناآرامی‌های اخیر در کشور ضربه مهلکی به فرش دستباف در کشور وارد کرد و بازار فروش صادرات آنرا تحت الشعاع قرار داد اما هنوز این بازار حفظ شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران: تحریم، کرونا و ناآرامی‌های اخیر ضربه مهلکی به فرش دستباف در کشور وارد کرد

به گزارش قدس آنلاین، فرحناز رافع روز چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات و در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، اظهار داشت: در گذشته فرش دستباف در خانه هر ایرانی وجود داشت اما امروز بیشترین تولید فرش دستباف با هدف صادرات انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: فرش دستباف از زنجیره ارزش گسترده ای برخوردار است و منابع انسانی، امنیت اجتماعی، امنیت غذایی و اشتغال پایدار و مکمل را برای کشور بهمراه داشت و تحریم آن بصورت هدفمند و پس از بررسی توسط غربی‌ها انجام شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: قالی بافی شبکه بسیار گسترده ای در تمامی نقاط کشور دارد و در بیشتر روستاها بعنوان شغل مکمل محسوب می شود و فرش دستباف ایرانی در همه جهان زبانزد است و بعنوان سفیر فرهنگی و اقتصادی کشور ما در دنیا شناخته می شود.

وی ادامه داد: امنیت، عدالت اجتماعی، رفاه اجتماعی، کارآفرینی و اشتغال پایدار با رونق فرش بافی در کشور، محقق خواهد شد.

رافع افزود: هر کشوری با نام و نشانی خاصی در جهان شناخته شده است و ایران را با نام فرش دستباف در جهان می شناسند.

وی اضافه کرد: بعضی از کشورها، تاریخ و نقش و نگار فرش دستباف ایرانی را خیلی خوب می شناسند.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: نامه هایی برای تبدیل "مرکز ملی فرش ایران" به "سازمان ملی فرش ایران" از طرف سه کمیسیون صنایع، انرژی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور بطور جداگانه نوشته شده است اما همین مرکز هم ردیف بودجه ای همانند سازمان را دارد.

رافع اظهار داشت: مرکز ملی فرش ایران به پشتوانه بسیار قوی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و قالی بافان از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار است و در صورتیکه این حمایت ها وجود نداشت امروز این وضعیت خوب را نداشتیم.

وی ادامه داد: همه باید برای تحقق 2 موضوع حذف تعهد ارزی و بیمه قالی بافان در بودجه کمک کنیم.

به گفته وی، حذف تعهد ارزی بطور تقریبی قطعی شده و همه قول آنرا داده اند و در صورتیکه در این مرحله هم حل نشود امیدواریم از طریق سران قوا انجام شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: بیمه قالی بافان از سال 82 مصوب و اجرایی شده و ردیف بودجه و تبصره مشخصی داشت اما در ردیف بودجه سال گذشته و سال قبل از آن برای بیمه قالی بافان تصمیم گیری بدی گرفته شد.

وی ابراز امیدواری کرد که اقدامات قانونی برای بیمه قالی بافان انجام شود و از ردیف بودجه مشخص و حکم دائمی همانند تعهد ارزی برخوردار شود.

به گزارش ایرنا، بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روزهای پنجم تا دهم بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبروی منطقه روشن‌دشت در حال برگزاری است و علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.