متخصص سالمندان درباره آلزایمر کاذب گفت: افراد مبتلا به آلزایمر کاذب دارای اختلالاتی ماننداختلال حافظه و اختلال در تمرکز هستند و این همان علائمی است که یک بیمار آلزایمری هم داراست.

آلزایمر کاذب، بیماری نسل جدید/ چگونه آلزایمر را از شبه آلزایمر تشخیص دهیم؟

به گزارش قدس آنلاین، توانا احمد دلبری، متخصص سالمندان در برنامه تلویزیونی طبیب درباره آلزایمر کاذب، اظهار کرد: امروزه بحث شبه آلزایمر یا آلزایمر کاذب ذهن بسیاری از سالمندان و جوانان را درگیر کرده است. در واقع آلزایمر کاذب یا دمانس کاذب، آلزایمر نیست اما علائمی که یک فرد مبتلا به آلزایمر دارد در این افراد زیاد دیده می‌شود، برای همین به آن شبه آلزایمر می‌گویند.

وی در ادامه بیان کرد: افراد مبتلا به آلزایمر کاذب دارای اختلالاتی مانند اختلال حافظه و اختلال در تمرکز هستند و این همان علائمی است که یک بیمار آلزایمری هم داراست.

دلبری تصریح کرد: علائم شبه آلزایمر بیشتر در افرادی دیده می‌شود که افراد خانوادشان مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، خاله و عمه به بیماری آلزایمر مبتلا بوده‌اند.

آیا ژنتیک در ابتلا به آلزایمر نقش دارد؟

متخصص سالمندان درباره نقش ژنتیک در ابتلا به آلزایمر، اظهار کرد: فقط پنج درصد ژنتیک و سابقه خانوادگی در ابتلا به آلزایمر نقش دارد. افرادی که از طریق ژنتیک به آلزایمر مبتلا می‌شوند باید بدانند که قبل از ۵۰ سالگی به آن مبتلا می‌شوند. با توجه به این موضوع اگر کسی از سن ۶۰ سالگی عبور کرده دیگر نگران آلزایمر ژنتیکی نباشد.

دلبری درباره ابتلا به دمانس کاذب گفت: این روزها آلزایمر کاذب بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا استرس، اضطراب، افسردگی و اختلالات روان پزشکی در بین افراد زیاد شده است. برای همین فراموشی کاذب در سر جلسه کنکور زیاد دیده می‌شود.

مهمان برنامه طبیب درباره تأثیر استرس در ابتلا به آلزایمر کاذب بیان کرد: در افرادی که همیشه مضطرب هستند، ذهن فرصت تثبیت قرارگیری وقایع را در مغز ندارد. به عنوان مثال هنگامی که از یک نفر آدرس می‌گیریم؛ اما حواسمان جای دیگر است آدرس را فراموش می‌کنیم و دچار پرش ذهن می‌شویم.

چگونه آلزایمر واقعی را از کاذب تشخیص دهیم؟

وی درباره راه‌های تشخیص آلزایمر واقعی از کاذب ابراز کرد: معمولاً بیماران آلزایمری در ابتلا به بیماری یک سرعت پیش رونده ای دارند و این سرعت بسیار کند است و بین ۱۰ تا ۱۲ سال زمان می‌برد؛ اما این سرعت در افرادی که دچار آلزایمر کاذب هستند بسیار سریع اتفاق می‌افتد. در آلزایمر کاذب خانواده و اطرافیان متوجه فراموشی شما می‌شوند چون سرعت آن تند است اما در آلزایمر واقعی آنقدر این سرعت پایین است که خانواده متوجه آن نمی‌شوند.

دلبری تأکید کرد: راه دیگر تشخیص بیماران آلزایمری از افراد مبتلا به آلزایمرکاذب این است که بیماران آلزایمری، بیماری خود را کتمان می‌کنند و نمی‌پذیرند که چیزی را فراموش کرده‌اند؛ اما بیماران آلزایمری کاذب خودشان متوجه فراموش کاری شان می‌شوند و خودشان می‌گویند من آلزایمر گرفتم و به پزشک مراجعه می‌کنند. این دسته از افراد مدام از اینکه مبتلاً به آلزایمر شده باشند نگران‌اند و کاملاً به این مسئله واقف هستند. برای مثال فرد می‌گوید من مدام وسایلم را گم می‌کنم(این فرد شبه آلزایمر است)، اما فردی که آلزایمر گرفته گم کردن وسایلش را انکار می‌کند.

وی درباره علائم افرادی که دارای آلزایمر کاذب هستند توضیح داد: مبتلایان به آلزایمر کاذب اصولاً دارای خستگی و بی‌حالی هستند و از نظر احساسی سطحی هستند. معمولاً این افراد به سختی کارهایشان را انجام می‌دهند. نا امید هستند و به سختی گذران عمر می‌کنند و عموماً پریشان هستند. واقع آلزایمر کاذب یک نوع افسردگی است. که به علت مسائل روانشناختی به وجود می‌آید.

متخصص سالمندان درباره بیماری‌هایی که منجر به آلزایمر کاذب و در صورت درمان نشدن به آلزایمر واقعی می‌شود، افزود: افسردگی، اضطراب، دلهره، اختلال شخصیت، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، نارسایی کلیه، مشکلات مغزی مانند تومور مغزی همگی می‌توانند اختلال حافظه به وجود آورند. در واقع همه اینها بیماری‌های دیگری هستند که علائم آلزایمر دارند اما آلزایمر نیستند.

عواملی که فرد منجر به آلزایمر می‌شود

دلبری ادامه داد: قبلاً می‌گفتند اگر ما از مغزمان به اندازه کافی استفاده نکنیم، مهارت‌های مغزی را یاد نگیریم و مغزمان درگیر نشود دچار آلزایمر می‌شویم؛ اما امروزه می‌گویند تنهایی، انزوا، افسردگی، استرس و اضطراب عامل جدی برای ابتلا به آلزایمر است.

متخصص سالمندان درباره تفاوت این دو باهم گفت: آلزایمر درمان ندارد اما آلزایمر کاذب درمان می‌شود. جالب است بدانید بسیاری از این بیماری‌ها قابل درمان است. برای مثال یک فردی که دچار افسردگی است، ۸۰ تا ۹۰ درصد قابل درمان است و این بسیار خوب است. با درمان افسردگی در واقع شبه آلزایمر را هم درمان می‌کنیم. ما نباید آلزایمر کاذب را رها کنیم. اگر آلزایمر کاذب را رها کنیم و درمان نکنیم در طولانی مدت تبدیل به آلزایمر واقعی می‌شود.

دلبری درباره تأثیر کمبود ویتامین در اختلال حافظه، خاطرنشان کرد: یک‌سری نکات غذایی و یک‌سری کمبودهای ویتامینی مانند کمبود ویتامین‌های B۱۲، D، C،E می‌تواند شبه آلزایمر ایجاد کند؛ اما اگر ما به موقع به پزشک مراجعه کنیم و پزشک آزمایش‌های مناسب را انجام دهد، متوجه کمبود ویتامین در بدنمان می‌شویم و این بسیار خوب است. با مصرف داروهای ویتامین اختلال حافظه و اختلال تمرکزی که درما وجود داشته حذف می‌شود.

کارشناس برنامه طبیب در پاسخ به یکی از مخاطبان برنامه، تصریح کرد: برای تشخیص و درمان شبه آلزایمر در مرحله اول متخصص‌های داخلی بسیار می‌توانند کمک کنند. همچنین می‌توان به متخصص‌های متخصص‌های مغز و اعصاب، روان پزشک‌ها و متخصص‌های سالمندان مراجعه کرد.

وی درباره روش‌های تقویت حافظه توضیح داد: کتاب خواندن، حل کردن جداول، حفظ اشعار، حرف زدن درباره مسائل مختلف قطعاً تأثیر دارد. سلول مغزی مانند سلول عضلانی است. برای مثال وقتی یک ماه دستتان را گچ می‌گیرید به ندرت عضلات دست تحلیل می‌رود. سلول مغز هم همین‌طور است اگر از آنها استفاده نکنید به مرور زمان از بین می‌رود و آسیب و مرگ سول مغزی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

متخصص سالمندان در این باره تصریح کرد: امروزه بیش از این فعالیت‌های مغزی، بحث تنهایی، انزوا، استرس، اضطراب و افسردگی عامل خطر جدی‌تری برای ابتلا فرد به آلزایمر است.

عواملی مانند بی‌خوابی، خستگی، افسردگی که باعث اختلال حافظه و شبه آلزایمر می‌شود قابل درمان است و پزشک متخصص داروی مربوط به آن علت را به شما می‌دهد و پس از مصرف دارو و برطرف شدن بیماری اصلی، شبه آلزایمر هم برطرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.