یک دکتر داروساز در حاشیه شهر مشهد می‌گوید: هر مقطعی یک دارو کمیاب می‌شود، دو ماه قبل که کمبود سرم داشتیم جوانی با خونریزی زیاد به درمانگاه مجاور ما منتقل شد، به خاطر خونریزی باید به او سرم تزریق می‌شد اما نه اورژانس درمانگاه و نه ما، دو داروخانه مجاور آن سرم نداشتیم و این جوان به خاطر نبود یک سرم ساده جان داد و فوت کرد!  

جوانی به خاطر کمبود دارو جان باخت/ پیش‌بینی صف‌های دارو در پیک پیش‌رو

به گزارش قدس خراسان، اینجا حاشیه شهر مشهد، کنار یک درمانگاه پر از بیمار که اکثرا کودک هستند و داروخانه‌هایی که شرم دست‌های خالی‌شان بیش از موجودی انبارهایشان است.

با دکتر داروخانه که طرح موضوع می‌کنم، نگاهی به قفسه داروها می‌کند و می‌گوید: چند دقیقه‌ای همینجا بنشین و نگاه کن، هنوز چند دقیقه نگذشته که مردی میان‌سال وارد می‌شود و نسخه‌اش را از جیبش درمی‌اورد، اسپری تنفسی کودکان می‌خواهد اما مسئول پذیرش داروخانه می‌گوید اسپری نداریم، خشم مرد را در چهره قرمز شده‌اش می‌توان دید اما با صدایی آرام می‌گوید: خانم دکتر نفس کشیدن برای فرزندم سخت شده، جان بچه‌ات کاری بکن، کل بلوار را گشتم همه گفتند شما دارید، قیمتش مهم نیست فقط دارو را بده، دعایت می‌کنم، مسئول داروخانه نگاهی از سر تاسف و استیصال به من می‌کند و دوباره سرش را برمی‌گرداند به سمت ان مرد، میگوید: موجودی‌ام واقعا کم است، فقط چندتا برای اورژانسی‌ها دارم، برو بچه‌ات را بیاور تا ببینم اگر نیاز ضروری بود بدهم، بی فوت وقت، بیرون می‌رود و با بچه در بغل وارد می‌شود، طفل بی‌جان یکسره سرفه و نفس تنگی بود، دکتر فوری اسپری ساخت ترکیه را روی داروها می‌گذارد و به آن مرد می‌دهد، بعد صدایم می‌زند و می‌گوید: این هم وضعیت ماست، می‌بینی؟ باید نگاه کنم و ببینم چه کسی خدای نکرده در حال مرگ است و از بین مریض‌ها انتخاب کنم که چه کسی به دارو نیاز بیشتری دارد بعد به او همین چند عدد سهمیه را بدهم.

بالا و پایین شهر این بار در دارو

اما مشاهدات میدانی خبرنگار قدس خراسان از تفاوت محسوس موجودی داروها در داروخانه‌های بالا و پایین شهر حکایت دارد، داروخانه‌هایی در احمدآباد و سجاد که قفسه‌هایی پر از مکمل دارند و موجودی داروهای خاصشان هم بد نیست در عوض داروخانه‌هایی در حاشیه شهر که ضروری‌ترین داروها را ندارد و مکمل‌ها در آن فاسد می‌شوند.

همه این‌ها حاصل پدیده‌ای است که این روزها مسئولان داروخانه‌های سطح شهر از آن با عنوان سبدفروشی دارو نام می‌برند.

یعنی ۵۰ میلیون خرید مکمل و سایر اقلام دارویی غیر ضروری، در کنار چند قلم داروی پرمصرف و کسری این روزها!

خاطرات تلخ داروسازان از نبود دارو

یکی از داروسازان حاشیه شهر مشهد می‌گوید: نصف شب بچه را با تب بالا به درمانگاه می آورند و پزشک هم یک شربت استامینوفن ساده برای او تجویز می‌کند اما وقتی من ندارم، چه می‌شود کرد؟ جلوی چشمم بچه از تب می‌سوخت و تشنج کرد و من نتوانستم حتی از اطراف برایش دارو پیدا کنم!

یکی دیگر از دکترهای داروساز در منطقه توس می‌گوید: هر مقطعی یک دارو کمبود می‌شود، دو ماه قبل که کمبود سرم داشتیم جوانی با خونریزی زیاد به درمانگاه مجاور ما منتقل شد، به خاطر خونریزی باید به آن سرم تزریق می‌شد اما نه اورژانس درمانگاه و نه ما دو داروخانه مجاور ان سرم نداشتیم و این جوان به خاطر نبود یک سرم ساده جان داد و فوت کرد!

وزارت عرضه داشته باشد مدیریت کند

حالا اما افخمی، دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی به صراحت می‌گوید: اگر وزارت‌خانه و سازمان غذا و دارو عرضه داشته باشد، واقعا باید از این کلمه استفاده کنم، اگر عرضه داشته باشند باید جلوی تولید و واردات بی رویه مکمل‌ها را بگیرند و توزیع آن‌ها را کنترل کند وگرنه یک بچه ۱۴ ساله هم این نوع مدیریت را می‌توانست انجام دهد.

وی اظهار می‌کند: اواسط بهمن تا اواسط اسفند پیش‌بینی آغاز پیک هشتم کرونا در کشور است و همه آمارهای صعودی نشان دهنده انجام این پیک است، اگر همین امروز در وزارت کاری کردند، مشکلی نخواهیم داشت وگرنه در حاشیه شهر، در کنار بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها صف‌های دارو تشکیل شده و با کمبود شدید دارو روبرو می‌شویم، احمد اباد و سجاد نه، اما حاشیه شهر آسیب جدی میبیند، البته با این وضعی که من میبینم اتفاق خاصی رخ نداده که کمبود هم نداشته باشیم.

گزارش از: نوید زنده روحیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.