مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد از افتتاح مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین ظرف یک ماه آینده خبر داد.

مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهرداری مشهد تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود 

به گزارش قدس خراسان، پیش از ظهر امروز سید جعفر شمس، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد در نشست با اصحاب رسانه از افتتاح مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین تا یک ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: یک معضل جدی شهر، خودروهای سنگین که از وزن بیشتری برخوردارند و مراکز معاینه فنی خارج از شهر که مربوط به بخش خصوصی هستند از پذیرش این خودروها خودداری می‌کنند چون به دستگاه‌هایشان آسیب می‌رسد.

وی در ادامه گفت: این مرکز را نزدیک توقفگاه اتوبوس‌ها انتخاب کردیم تا از ترددهای زائد در شهر جلوگیری شود، همچنین دستگاهی که برای مرکز خریداری کردیم بالاتر از ۲۰ تن را پذیرش می‌کند و می‌تواند پنج تست مهم از خودرو بگیرد.

شمس افزود: ۱۰۰ هزار خودرو حمل‌ونقل باری در شهرمشهد وجود دارد، ۷۰ هزار خودروی حمل‌ونقل باری سبک داریم. از ۳.۵ تن تا ۷ تن نیمه سنگین و از ۷ تن به بالا جزو خودروهای سنگین است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد با بیان اینکه سه محدوده ترافیکی برای تردد خودروهای باری سنگین و نیمه سنگین در مشهد داریم متذکر شد: محدوده قرمز، شامل اطراف حرم مطهر رضوی است و ساعت مجاز تردد خودروهای باری نیمه سنگین وسنگین در این محدوده ساعت ۱۰ شب تا ۹ صبح است. محدوده زرد صد متری و از صدمتری به سمت داخل شهر است و محدوده سبز خارج از صد متری است، البته محدودیت ترافیکی خیابان بهار تا انتهای وکیل‌اباد مانند محدوده قرمز اطراف حرم است.

شمس در بخش دیگری از این نشست به موضوع موتورهای برقی اشاره کرد و گفت: طبق سیاهه انتشار آلودگی که سال ۹۶ منتشر شد ۱۱.۸ دهم درصد از آلودگی‌های شهر مشهد مربوط به موتورسیکلت‌ها است و این وسیله در شهر مشهد ۱۷ برابر یک خودرو دودزایی دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون تخمین زده می‌شود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر مشهد در حال تردد است، عنوان کرد: بر اساس آنچه در تهران اتفاق افتاد پیش بینی میکنیم ضریب رشد و استفاده مردم از موتورسیکلت نسبت به سایر مدل‌های حمل‌ونقلی در مشهد هم بخاطر مسائل ترافیکی بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد یادآور شد: موتور در شهرهایی که قفل ترافیکی دارند وسیله محبوبی است به همین دلیل طرح توسعه موتورسیکلت برقی را از آذرماه شروع کردیم و فرایند اخذ موتورسیکلت را برای شهروندان آسان کردیم، روند کاملاً الکترونیک است و شهروندان می‌توانند به سایت ftm.mashhad.ir مراجعه کرده و با گشودن اینترنتی حساب در بانک مهراقتصاد فرایند ثبت درخواست را انجام دهند.

هوشمندسازی خدمات نکته دیگری بود که مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد به آن اشاره کرد و گفت: کنترل ۱۰۰ هزار خودرو با نظارت های انسان محور امکان پذیر نیست از طرفی اضافه تناژ خودروهای سنگین به زیرساختهای شهری آسیب می‌رساند و یکی از مهمترین دلایل ترک خوردن آسفالت معابر است.


شمس ادامه داد: خودرو بنز ۱۰ تن که استاندارد حمل و نقل آن همان ۱۰ تن است اگر به هر دلیلی ۱۵ تن بار بزند هم به زیرساختهای شهری آسیب می‌رساند و هم برای امنیت ترافیک شهر خطرناک است بنابراین لازم است اضافه تناژ را رصد و کنترل کنیم پس برای این منظور یک سیستم نظارت انسان محور داریم که جلوی خودروهایی که حدس می‌زنند اضافه بار دارند را می‌گیرند و قبض باسکول را چک می‌کنند.

وی گفت: یک روش دیگر دستگاه W.I.M است که در واقع یک نوع باسکول است که در محورهای ترافیکی نصب می‌شود و وزن خودروهای سنگین و نیمه سنگین عبوری را محاسبه می‌کند و با دوربین پلاک خوان نیز پلاک خودروها ثبت می‌شود و در صورتی که تخلف تناژ داشته باشند پیامک جریمه همان موقع برایشان ارسال می‌شود، برای نصب این دستگاه ۱۷ نقطه آسیب خیز داریم که اولین مورد به صورت آزمایشی در محدوده خین عرب نصب خواهد شد.

شمس با اشاره به اینکه سه نوع پروانه بهره‌برداری و پروانه فعالیت و اشتغال توسط ما برای رانندگان و شرکت‌ها از سوی این سازمان صادر می‌شود، گفت: در راستای آسان سازی فرآیند صدور پروانه ها برای صدور پروانه های اشتغال اگر راننده ای سابقه داشته باشد قابلیت بررسی مجدد دارد.

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد در خصوص جلوگیری از ورود خودروهای باری سنگین عبوری به داخل شهر بیان کرد: در ورودی های شهر هم در  سمت باغچه و هم جاده قوچان گشت های نظارتی داریم و خودروهای عبوری که مقصدشان داخل شهر نیست را به کنار گذر شمالی هدایت می‌کنیم.

وی با اشاره به بازدارندگی جرایم ورود به محدوده، اظهار کرد: اگر تعداد جرایم در این حوزه افزایش یافته دلیلی بر ضعف ما در کنترل نیست، امسال تعداد بیشتری جریمه صادر کردیم اما آمارهایی که داریم نشان می‌دهد تعداد تخلفات با تشدید نظارت‌ها کاهش یافته است.

شمس شرط اصلی برای تمدید فعالیت خودروها را داشتن معاینه فنی عنوان کرد و گفت: این کار در سامانه سیمفا و به صورت آنلاین صورت می‌گیرد اما اینکه چرا یک سری از خودروهای باری نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند علتش این است که در ارکان خودرو شامل رنگ، شاسی یا کلیت خودرو تغییر ایجاد کرده اند که البته در خصوص ماشین های حمل نخاله این مشکل را با یک جلسه در فرمانداری حل کردیم.

شمس گفت: ۵ هزار و ۶۵۲ برخورد با پارک حاشیه‌ای خودروهای سنگین باری داشته ایم اما زمانی که می‌خواهیم با یک تخلفی برخورد کنیم باید زیرساختهای جلوگیری از آن را ایجاد کنیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته ۴۹ هزار متر مربع فضای توقفگاه خودروهای سنگین برای پارک شبانه این خودروها در چهار نقطه شهر ساخته شده است، افزود: در سال ۱۴۰۱ توقفگاه به مساحت ۴۲ هزار مترمربع در بلوار میامی احداث کرده ایم که تا الان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فاز اول آن تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی درباره هزینه توقفگاه برای خودروهای سنگین متذکر شد: هزینه پارک ۲۴ ساعته ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است که این عدد چهار برابر کمتر از هزینه پارکینگ  یک خودروی سواری معمولی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری در خصوص تخلیه روزانه ۴۰۰ تانکر  فاضلاب در کشف رود هم گفت: این موضوع قابل کنترل نیست و هر زمان فشار آوردیم تخلیه به بعد از ساعت ۱۲ شب منتقل شد بنابراین نظارت را  هوشمند کردیم و از طریق نصب AVL روی اکسل خودروها آنها را ردیابی کردیم ولی این سیستم هم اشکالات زیادی داشت که کار رصد و کنترل را برای ما سخت کرد و از طرفی رانندگان تانکرها به هر دلیلی به این سخت افزار آسیب می‌زدند تا از مدار ارسال دیتا خارج شود.

شمس با بیان اینکه تجهیزی که نصب می‌شود باید با منافع رانندگان هم راستا باشد، از نصب سامانه توزین برای رصد هوشمند بارگیری و تخلیه تانکرها خبر داد و گفت: سیاست دولت برای کنترل مصرف سوخت حمل و نقل بار بر اساس پیمایش یا میزان حمل و نقل است و این کار از ابتدای سال بعد به شهرداری ها واگذار می‌شود، از طرفی ما از وزارت کشور اجازه گرفتیم سیستم توزین روی خودروها نصب کنیم تا وزن را به صورت لحظه‌ای رصد کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد اضافه کرد: دولت بر اساس پیمایش و انجام کار به ناوگان حمل‌ونقل بار سوخت می‌دهد، که این کار برای خودروهای بار دورن شهری به سازمان بار شهرداری‌ها تفویض شده است لذا برای کنترل و نظارت سامانه "بار برگ راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: این ابزار بر روی حدود ۱۵ دستگاه تانکر حمل فاضلاب سپتاژ نصب‌شده و قول داده‌ایم طی ۲ ماه، کل ۱۴۰ دستگاه خودرو سپتاژ این وسیله را نصب کنند. هر خودرویی که این نرم‌افزار را قطع کند سوختش قطع می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: یکی از سوالات جدی رانندگان حمل و نقل بار خدمات رفاهی سازمان است،ما طبق قانون هیچ وظیفه ای نداریم چوم آنها خودشان مالک هستند و هیچ رابطه استخدامی با شهرداری ندارند اما کار باشگاه رفاهی رانندگان را آغاز کردیم.

شمس به تسهیل گرفتن وام، حوزه سلامت، حوزه خودرو و تفریح و سرگرمی را چهار حوزه مهم باشگاه رفاهی برشمرد و گفت: از هر ۱۰ نفر راننده خودروهای باری ۴/۸ مشکلات ستون فقرات دارند.

وی بیان کرد:  بیمه تکمیل درمان، چکاپ مستمر شاخص‌های مهم سلامتی و مشاوره‌های پزشکی جزو پیگیری‌های مهم حوزه سلامت است که برای رانندگان  انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.