یک روزنامه چینی، در نخستین روز سفر رییس جمهوری ایران، نوشت: پیش‌بینی تحلیل‌گران همکاری استراتژیک قوی‌تر و موضع هماهنگ در قبال توافق هسته‌ای ایران است.

نخستین سفر رییسی به پکن؛ گمانه‌زنی رسانه‌های چینی درباره توافق هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه صبح چین جنوبی، در گزارشی به بررسی دلایل و نتایج احتمالی سفر رییس جمهوری، حجت الاسلام رییسی به پکن پرداخته است، در این گزارش آمده است: توافق هسته‌ای ایران در حالی در دستورکار قرار گرفته است که ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران، برای اولین بار به چین سفر می‌کند، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، عضو هیئت همراه رئیس جمهور است.

روابط نزدیک‌تر چین و ایران با ورود ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به پکن برای یک سفر سه روزه در روز سه‌شنبه آغاز شد، با پیش‌بینی تحلیلگران همکاری استراتژیک قوی‌تر و موضع هماهنگ در قبال توافق هسته‌ای ایران، مورد توجه قرار گرفته است.

رئیسی که در مرداد ۱۴۰۰ روی کار آمد، دوشنبه شب عازم پکن شد که اولین سفر رئیس جمهور ایران به چین از سال ۲۰۱۸ بود. تهران این سفر را بازتابی از اهمیت اقتصادی، سیاسی و استراتژیک روابط دوجانبه خوانده است.

انتظار می‌رود سید ابراهمی رئیسی رئیس جمهوری ایران با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین ملاقات کند، این دومین گفت‌وگوی رو در رو آنها از ماه سپتامبر، زمانی که رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان متعهد به تقویت هماهنگی استراتژیک شدند، به شمار می آید.

چین و ایران هر دو روابط تیره ای با ایالات متحده دارند، آمریکا که دهه ها خصومت با تهران داشته و اکنون در یک رقابت ژئوپلیتیکی شدید با پکن در چندین جبهه (از حوزه نظامی گرفته تا فناوری پیشرفته) گرفتار شده است.

این رسانه چینی اضافه کرده است: چند روز قبل از سفر رئیسی، ایالات متحده تحریم هایی را علیه هفت ایرانی به دلیل مشارکت در برنامه های پهپادی و موشک های بالستیک اعمال کرد و گفت: روسیه از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی در اوکراین استفاده می کند.

«فن هونگدا»، استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، گفت که همکاری اقتصادی و احیای توافق هسته ای ایران در دستور کار رئیسی قرار دارد.

این توافق که در ژوئیه ۲۰۱۵ بین ایران و چندین قدرت جهانی از جمله ایالات متحده امضا شد، با خروج ایالات متحده متوقف شد.

هیأت مقامات ارشد همراه رئیسی شامل وزرای امور خارجه، امور اقتصادی، شهرسازی، نفت و صنعت معدن و رئیس کل بانک مرکزی است.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای نیز در این تیم حضور دارد.

فن گفت: از این فهرست، سخت نیست که ببینیم دو طرف در چه زمینه‌هایی قرار است بحث کنند و در چه زمینه‌هایی احتمال پیشرفت دو طرف بیشتر است.

چین و ایران در مارس ۲۰۲۱ توافقنامه همکاری استراتژیک ۲۵ ساله مهمی را امضا کردند، اقدامی که مورد بررسی دقیق ایالات متحده قرار گرفت.

جزئیات این توافق فاش نشده است، اما وزارت خارجه چین در آن زمان گفته بود که این توافق همکاری های دوجانبه را در زمینه انرژی، زیرساخت ها، ظرفیت تولید، علم و فناوری و همچنین پزشکی و مراقبت های بهداشتی گسترش می دهد.

روزنامه صبح چین حنوبی، با انتشار گفت و گویی با «ما شیائولین»، تحلیلگر روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ در هانگ‌ژو، از وی چنین نقل قول کرد: ایران ممکن است به دنبال حمایت چین برای شکستن محاصره اقتصادی ایالات متحده و غلبه بر انزوای فزاینده این کشور باشد، به ویژه برای اینکه ببیند آیا می‌تواند در دور زدن تحریم های مالی ایالات متحده از طریق تجارت، سرمایه گذاری و همکاری انرژی با چین پیشرفتی داشته باشد.

ایران سومین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، اما تحریم‌های ایالات متحده بیشتر صادرات انرژی این کشور را فلج کرده است و همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصاد این کشور را با رکود شدید مواجه کرده است.

شیائولین اضافه کرد: رئیسی همچنین ممکن است برای احیای مذاکرات برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، از چین کمک بگیرد. چین در سال ۲۰۱۵ نقش مهمی در امضای این توافق داشت.

این تحلیلگر بر این باور است که ایران نمی‌خواهد مذاکرات هسته‌ای از ریل خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.