سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد شدید از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید سه ماهه معافیت همکاری هسته‌ای اعضای برجام با ایران در بازطراحی رآکتور اراک تأکید کرد: این توافق باید به صورت کامل و مؤثر اجرا شود.

انتقاد شدید چین از تمدید ۳ ماهه معافیت پروژه بازطراحی راکتور اراک توسط آمریکا

قدس آنلاین: به نوشته خبرگزاری دولتی «شینهوا»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا در تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «برجام یک توافق چند جانبه است که شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است. این توافق باید به صورت کامل و موثر اجرا شود چرا که این کار برای رژیم بین‌المللی عدم اشاعه، صلح و ثبات خاورمیانه حیاتی است».

به گفته هوا چوانینگ، ترتیبات موجود در پروژه‌های همکاری هسته‌ای برجام و ساز و کارهای آن بین رژیم عدم اشاعه و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای توازن ایجاد کرده است و این موضوع در خدمت منافع همه طرف‌ها از جمله آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به خروج آمریکا از برجام و مسئولیت چین و انگلیس در برنامه‌های مربوط به راکتور آب سنگین اراک افزود، طرف‌های باقیمانده در برجام از مواضع پکن در قبال اجرای پروژه‌های مرتبط با راکتور اراک حمایت حمایت کرده‌اند.

این مقام چینی با انتقاد دوباره از مواضع ضد ایرانی آمریکا، بر مخالفت قاطعانه پکن با «تحریم‌های فراسرزمینی» واشنگتن علیه تهران تاکید کرد و گفت که چین به همکاری با دیگر کشورها برای اجرای موثر برجام ادامه خواهد داد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته از تصمیم واشنگتن برای تمدید ۹۰ روزه معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران ذیل توافق هسته‌ای خبر داد و گفت: «فکر می‌کنم مسئله این است که ما فعالیت هسته‌ای آن‌ها را بسیار بسیار به دقت زیر نظر داریم. این هم یک تمدید کوتاه ۹۰ روزه است».

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ (برجام) بوده است. بر این اساس، دولت «باراک اوباما» معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا که ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی آمریکا از برجام خارج شد، سه ماه قبل برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد و ایران در واکنش به مواضع واشنگتن از کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد و اعلام کرد دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در نوافق هسته‌ای برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

آنطور که پایگاه آمریکایی «المانیتور» این هفته گزارش داد، کشورهای اروپایی از بیم فروپاشی توافق هسته‌ای، با واشنگتن رایزنی کرده‌اند که دست‌کم معافیت‌های باقی‌مانده را، تمدید کند. امکان صادرات اقلام لازم برای ارتقاء رآکتور آب سنگین اراک و ایجاد مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو، از جمله مواردی است که ذیل این معافیت‌ها قرار می‌گیرند.

پیشتر روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش داده بود که بولتون با تمدید این معافیت‌ها مخالف است، اما شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نگران است که عدم تمدید معافیت‌های مربوط به اراک و فردو، ایران را به خروج کامل از توافق هسته‌ای وادارد. از این رو، او تصمیم به تمدید این معافیت‌ها گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.