وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معمولا در اکثر دانشگاه‌ها، غالب دانشجویان انگیزه فعالیت در انجمن‌های علمی را دارند و انجمن‌های علمی باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مدیران دانشگاهی باشد.

وزیر علوم: انجمن‌های علمی باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مدیران دانشگاهی باشد

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی زلفی‌گل امروز، در نشست دبیران کل و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی سراسر کشور و برنامه افتتاحیه نخستین رویداد ملی پویش که در سالن رودکی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: یک دانشجو در هفته حدود ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد و ما معتقدیم که برای تمام این ساعات باید برنامه داشته باشیم.

وزیر علوم افزود: اگر دانشگاهی این اوقات فراغت را نادیده بگیرد، یقیناً آن دانشگاه زیست‌بوم شایسته‌ای برای پرورش نسل آینده ما نیست. اعتقاد ما بر این است که وظیفه دانشگاه این است که نسل‌های عالم‌تر، عاقل‌تر، با ادب‌تر، با اخلاق‌تر، متدین‌تر و مسئولیت‌پذیرتر نسبت به گذشته را تحویل جامعه بدهد.

وی تصریح کرد: دوران دانشجویی دوران کسب دانش و تجربه است. با این نوع نگاه، با توجه به ۸۵ ساعت اوقات فراغت دانشجویی و سلایق مختلقی که در بین دانشجویان وجود دارد، باید بستری مناسب برای کارهای فرهنگی و کسب تجربه وجود داشته باشد.

زلفی‌گل ادامه داد: به همین دلیل تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی، هیئات مذهبی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دیگر شکل گرفته‌اند تا هرکدام از دانشجویان با توجه به نوع علایق خود در یکی از این بسترها اوقات فراغت‌شان را پر کرده و کسب تجربه و مهارت‌آموزی کنند.

وزیر علوم عنوان کرد: معمولا در اکثر دانشگاه‌ها، غالب دانشجویان انگیزه فعالیت در انجمن‌های علمی را دارند و انجمن‌های علمی باید مورد توجه سیاست‌گذاران و مدیران دانشگاهی باشد. با کنار هم قرار گرفتن استعدادهای مختلف، روحیه کار تیمی ارتقاء پیدا می‌کند. در انجمن‌های علمی بحث هم‌افزایی علمی، سخاوت علمی و مهارت‌محور کردن آموزش معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های انجمن‌های علمی از جمله فراهم کردن امکان استفاده از کلاس‌های درس آنلاین برای تمامی دانشجویان سطح کشور، بیان کرد: نباید تجربیات دوران کرونا را فراموش کنیم، این تجربیات بسیار ارزشمند بود. تجربه دوران کرونا به ما نشان داد با پیشرفت فضای مجازی و امکانات دانشگاه‌های کشور می‌توان از هر دانشمندی از هر جای دنیا دعوت کرد.

زلفی‌گل اضافه کرد: سخنان خود را با یک سوال خاتمه می‌دهم. برای اینکه آموزش‌های دانشگاهی خود را مهارت‌محورتر بکنیم، باید چه اقداماتی انجام بدهیم؟ باید کارورزی دانشجویی را جدی بگیریم، اما آیا صنایع مرتبط دانشجویان ما را می‌پذیرند؟

وزیر علوم ادامه داد: مهارت‌محور کردن آموزش نیاز به یک عزم فرابخشی دارد. خواهش من این است که در انجمن‌های علمی درباره این موضوع بحث شود. باید از تجریه دنیا استفاده کرده و مطالعه تطبیقی انجام دهیم.

گفتنی است؛ نشست دبیران کل و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی سراسر کشور و رویداد ملی پویش از ۲۵ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۷ بهمن‌ماه ادامه دارد. همچنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاه جشنواره حرکت و فرصت‌های شغلی توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.