رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به فعالیت ۶ هزار مینی‌بوس در سطح شهر گفت: ۸۴ درصد این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها فرسوده هستند که این خود عامل زیادی برای آلودگی است.

آلایندگی ۸۴درصد مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های بخش خصوصی

به گزارش قدس خراسان، محمد پذیرا با اشاره به فعالیت ۶هزار مینی‌بوس در سطح شهر گفت: آلودگی هوای مشهد به دو رده متحرک و ثابت تقسیم شده که بیشترین آن با ۶۴ درصد مربوط به منابع متحرک شامل انواع خودروهاست.

وی توضیح داد: مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که خیلی پیش از این از رده خارج شده‌ و اجازه ندارند مسافر بین شهری جابه‌جا کنند، برای سرویس کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند که ساعت کاری آن‌ها بین ۴ تا ۶ صبح و ۶ تا ۸ شب است و سبب آلودگی هوا می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد یکی دیگر از عواملی را که تأثیر ۱۵درصدی بر کاهش آلودگی هوا دارد، نداشتن معاینه فنی خودروها عنوان کرد و متذکر شد: ۵۱درصد خودروهای سطح شهر برگه معاینه فنی ندارند!

پذیرا آلودگی هوا را یک معلول چند علتی دانست و گفت: آلودگی هوا به اقتصاد و فرهنگ مربوط است. زمانی که مردم نمی‌توانند وسیله نقلیه‌ای با عمر کمتر بخرند، از وسایل نقلیه‌ای که عمر مفید آن‌ها تمام شده است، استفاده می‌کنند.

موقعیت مکانی مشهد از مهم‌ترین علل ماندگاری آلودگی هوا

وی بیان کرد: مشهد شرایط توپوگرافی خاصی دارد و دور تا دور آن ارتفاعات است و تنها یک راه خروجی هوا برای این شهر بزرگ وجود دارد. همین امر موجب شده آلودگی هوا در مشهد ماندگار شود و در بیشتر اوقات سال به خصوص در ۶ ماهه دوم که هوا به دلیل سرما نمی‌تواند به سمت بالا حرکت کند تا از نظر آلاینده‌ها رقیق شود، این آلودگی بیشتر در شهر می‌ماند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در خصوص علل باقی ماندن آلودگی گفت: هوای مشهد نمی‌تواند به صورت طبیعی آلودگی خود را رقیق کند و دلیل آن میزان بالای تولید آلودگی در فضای کم است و براساس سیاهه انتشار آلودگی هوا که یک مطالعه دانشگاهی و معتبر است ۳۳۰ تا ۳۴۰ روز پایداری هوا در مشهد ثبت شده است.

کاهش جمعیت؛ راهکار عجیب کاهش آلودگی هوای مشهد!

پذیرا با تأکید بر اینکه برای پالایش طبیعی هوا در مشهد جمعیت باید حداکثر بین یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر باشد، متذکر شد: از لحاظ جمعیتی، ساکنان شهر مشهد در ۳۰سال اخیر چهار برابر شده‌اند و در راستای کاهش اساسی آلودگی هوا یا باید تصمیمات کلان کشوری برای کاهش جمعیت این کلانشهر گرفته شود یا اعتبارات در حد و اندازه مشهد تخصیص یابد.

وی ادامه داد: مشهد تنها کلانشهر شرق کشور است که گفته می‌شود سالانه از ۳۰ میلیون زائر پذیرایی می‌کند و با کلانشهر بعدی هزار کیلومتر فاصله دارد؛ اما حمایت و توجهی در این اندازه نمی‌شود. رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه سال پیش به شهری مثل اراک ۴۶۵ میلیارد تومان عوارض آلایندگی اختصاص پیدا کرد در حالی که این عدد برای مشهد تنها یک میلیارد تومان بود، متذکر شد: امسال عوارض آلایندگی شهر مشهد یک هشتاد و پنجم اصفهان است. مگر مشهد به لحاظ صنعتی بودن از اصفهان کمتر است؟ عددی که به عنوان عوارض آلایندگی به مشهد داده می‌شود، در حد هزینه تعویض فیلتراسیون ایستگاه‌های پایش آلودگی در شهر هم نیست.

پذیرا بیان کرد: شهر مشهد موقعیت خاص‌تری دارد و از تمام استان‌های همجوار، مهاجر به مشهد می‌آید در حالی که در استان‌های غربی و مرکزی کشور، کلانشهرها در فاصله نزدیک‌تری قرار گرفته‌اند و از لحاظ جمعیتی همپوشانی دارند.

وی تمام اتفاقات جوی را بر جمعیت مشهد تأثیرگذار دانست و گفت: بر اساس تحقیقی، خشک شدن یک چاه آب و کم‌آبی در خراسان جنوبی موجب مهاجرت ۱۷۵ نفر به مشهد شده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: نیاز به خودرو بیشتر از عرضه آن در کشور است. همچنین قیمت خودرو با روند افزایشی که دارد سبب می‌شود مردم خودرو فرسوده و قدیمی را وارد چرخه کنند که باید برای این موضوع فکر اساسی کرد.

سهم ۱۹ درصدی نیروگاه‌ها در آلودگی هوا

پذیرا با بیان اینکه منابع ثابت از جمله صنایع، پایانه‌های فرودگاهی، راه‌آهن، پمپ‌های بنزین، منازل و... ۳۶درصد در آلودگی هوا سهم دارند که ۱۹ درصد آن مربوط به نیروگاه‌ها می‌شود، گفت: ۱۹ درصد منحصر به سوخت مازوت نیست و ما در این زمینه تحقیق جداگانه انجام نداده‌ایم؛ بلکه این آمار تمام نیروگاه‌های مشهد با سوخت گاز، برق و مازوت است.

کهاب؛ طرحی که زمین مانده است

وی گفت: طرح کاهش بخارات بنزین(کهاب) در استان به طور کامل اجرایی نشده و نمی‌شود و از سال‌های ۹۳ و ۹۴ پیوسته اجرای آن را به تعویق انداخته‌اند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اجرای این طرح را یک ضرورت برای کاهش آلایندگی در پمپ بنزین‌ها عنوان کرد و افزود: در این طرح، بخارات بنزین هنگام تخلیه سوخت از تانکر و سوخت‌گیری توسط خودرو جمع‌آوری می‌شود که با اجرای آن در هر ۳۰ هزار لیتر گنجایش یک تانکر ۳۰ لیتر بنزین از بخارات جمع‌آوری می‌شود.

پذیرا یکی از راه‌های گریز از آلوگی هوا را تحولات جوی بیان کرد و افزود: با تغییرات هوایی، پایداری هوا از بین می‌رود و آلودگی رقیق می‌شود.

خبرنگار: طیبه بازپور

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.