چهار جلسه محرومیت و ۱۰ درصد کسرقرارداد از سرمربی آبی ها واکنش های بسیاری را برانگیخت

جنجال سنگین ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران علیه سرمربی استقلال

به گزارش قدس آنلاین، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در حالی که هنوز جوهر حکم اتفاقات بازی مس کرمان و استقلال خشک نشده و طی آن حکم، ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال دو جلسه (یک جلسه به صورت تعلیقی) محروم شده بود، پنج شنبه هفته گذشته با حکمی سنگین تر سرمربی پرتغالی آبی ها را به دلیل اتفاقات و حواشی پس از دیدار تیم های پیکان و استقلال و اظهارات جنجالی اش در نشست خبری، دوباره جریمه و نقره داغ کرد!

در حالی که استقلالی ها به رای صادر شده در بازی با مس کرمان معترض بودند و معتقدند که بر اساس آن چه در تصاویر تلویزیونی دیده شد، یکی از نیمکت‌نشینان مس کرمان به سمت ریکاردو ساپینتو می رود و با دست بر سینه سرمربی استقلال می زند؛ اما سرمربی تیم مهمان اخراج شده و هنگام رفتن به رختکن هم یکی از حاضران در ورزشگاه لگدی به او زد، کمیته انضباطی بی توجه به اعتراض استقلالی ها و بدون آن که حکمی برای دیگر خاطیان بازی کرمان و مجتبی حسینی سرمربی پیکان که به گفته استقلالی ها در پایان بازی الفاظ زشتی را علیه نیمکت نشینان استقلال به کار می برد، در نظر بگیرد، ساپینتو را با چهار جلسه محرومیت و ۱۰ درصد کسر از قرارداد ثبت شده نقره داغ کرده است.

البته طبق حکم تا روز ۱۵ اسفند، در صورت عذرخواهی مربی پرتغالی و تشخیص کمیته انضباطی، دو جلسه از محرومیت چهار جلسه‌ای وی تا پایان فصل تعلیق خواهد شد. در غیر این صورت، او علاوه بر محرومیت در بازی با ملوان انزلی در جام حذفی و دیدار مقابل نساجی و گل گهر در بازی هفته بیست و سوم و بیست و چهارم هم مقابل فولاد و ذوب‌آهن محروم خواهد بود. در این میان هر چند برخی کانال ها از پذیرش عذرخواهی از سوی ساپینتو خبر دادند اما ساعتی بعد کانال رسمی باشگاه استقلال با انتشار اطلاعیه ای هر گونه اظهار نظر از سوی ریکاردو ساپینتو بعد از صدور حکم محرومیت از سوی کمیته انضباطی را تکذیب کرد.

این حکم سنگین و نسبتا کم نظیر در فوتبال ایران واکنش های بسیاری را برانگیخت و شوک هواداران استقلال تا زمزمه های خوشحالی مخالفان با حضور مربیان خارجی در لیگ و نیم نگاه و خیال آسوده رقبا را که این روزها در بالای جدول رقابت سنگینی دارند ،در پی داشت .حتی برخی طرفداران استقلال معتقدند بیانیه کانون مربیان علیه سرمربی خارجی استقلال و موضع گیری جمعی از اهالی فوتبال و رسانه ها و حتی پیش کسوتان باشگاه استقلال علیه ساپینتو و سکوت و انفعال آن ها در موارد مشابه و حتی بدتر، شائبه های زیادی ایجاد کرده و شایعاتی هم مبنی بر حمایت نکردن مدیران باشگاه استقلال از سرمربی تیم شان و فراهم کردن زمینه قطع همکاری او با باشگاه را به میان کشیده است .

واکنش معاون حقوقی باشگاه استقلال

البته باشگاه بلافاصله به حکم صادر شده علیه ساپینتو که در مرخصی به سر می برد و اواخر هفته گذشته به ایران بازگشت، از طریق معاون حقوقی واکنش نشان داد و روز گذشته هم فرشید سمیعی با حضور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بار دیگر تاکید کرد که منظور ساپینتو از به کار بردن الفاظ «جنگل» و «حیوان» توهین به مربیان ایرانی نبوده است.معاون حقوقی باشگاه استقلال در این باره گفت:« ما علاوه بر این که روی موضوع زبان و تفاوت فرهنگی کشورمان با کشور آقای ساپینتو حرف داریم، روی این هم تاکید داریم که چرا در همان بازی، سرمربی پیکان با وجود استفاده از الفاظ بسیار زشت و توهین آمیز که فیلم آن هم منتشر شد، مصداق ماده ۷۱ نشده است؟ جالب است که چرا کنفرانس بعد از بازی با پیکان مصداق ماده ۷۱ شده، ولی برای دیگر مربیان این مصداق اتفاق نیفتاده است. مربیانی که آمدند و به یک استان و ارکان فدراسیون و کمیته داوران توهین کردند. آیا این ها نباید محروم شوند؟» به نظر می رسد اشاره سمیعی به صحبت های چند هفته اخیر گل محمدی سرمربی پرسپولیس است که پس از بازی با فولاد الفاظی چون «لجن بازی» را برای تیم حریف به کار برد و اظهارات تندی علیه ارکان فدراسیون فوتبال داشت.

استقلالی ها درانتقاد از این حکم سنگین علیه سرمربی شان به نحوه برخورد با رفتار فصل قبل سرمربی سرخ ها اشاره کردند که او فصل گذشته هم به دلیل هل دادن داور بازی برگشت دربی و درگیری با دیگر مسئولان برگزار کننده بازی به شش جلسه محرومیت محکوم شده بود، در حالی که بعدها و طبق اذعان رضا جاودانی عضو کمیته انضباطی برخی از اعضا طبق آیین نامه خواهان ۶ ماه محرومیت برای سرمربی پرسپولیس بودند! آبی ها حتی مثال های خود را فراتر از مربی فعلی پرسپولیس برده اند و به سخنان چند سال قبل برانکو هم اشاره می کنند که به نظر آن ها جریمه مناسبی برای آن در نظر گرفته نشد.

چند سال پیش بود که برانکو سرمربی وقت پرسپولیس در نشست خبری پس از بازی تیمش با ذوب آهن حاضر نشد و در پاسخ به دلیل غیبتش گفت:«وضعیت داوری را دیدید،‌ من به نشست خبری نرفتم چون نمی‌خواستم در آن سیرک شرکت کنم، برای صدمین بار بود که داورها ما را فریب دادند!» سال ها بعد کی روش سرمربی سابق تیم ملی در واکنش به انتقاد برانکو از عملکرد تیم ملی این جمله او را تکرار کرد و گفت:« برانکو فردی است که همیشه می گفت فوتبال ایران سیرک است!»

دو دستگی استقلالی ها در پرونده ساپینتو!

علاوه بر مسئولان باشگاه که با مباحث حقوقی و مستندات موجود در پی دفاع از سرمربی شان برآمده اند و به دنبال کاهش محرومیت ساپینتو هستند، برخی پیش کسوتان استقلال هم به حمایت از ساپینتو پرداختند. به زعم آن ها این برخوردهای دوگانه با سرمربی استقلال و دیگر متخلفان لیگ شائبه برانگیز است. علیرضا اکبرپور از پیش کسوتان باشگاه استقلال در گفت و گو با فارس ضمن بیان این که «ساپینتو دنبال بی احترامی به فوتبال ایران نبود اما واقعا هرکسی از بیرون شرایط فوتبال ما را ببیند، طرز فکر ساپینتو را پیدا می‌کند.» افزود:« منتظرند ساپینتو حرکتی کند یا حرفی بزند تا کمبود، نواقص و باخت‌شان را از این طریق جبران کنند. »

البته در مقابل پیش کسوتانی هم مانند حسن روشن و مهدی امیرآبادی، ساپینتو را ذاتا بی اخلاق دانستند و از حکم صادر شده حمایت کردند. برخی هم هموطن بودن با کی روش و داشتن رفتارهای مشابه او را دلیل موضع گیری عده ای از اهالی فوتبال ایران علیه سرمربی پرتغالی استقلال می دانند و معتقدند بعضی می خواهند انتقام کی روش را از هموطنش بگیرند! با حکم سنگینی که علیه ساپینتو صادر شده، او حداقل چهار بازی حذفی و لیگ را روی نیمکت نخواهد بود و با شش جلسه محرومیت قبلی او حضور نداشتن او روی نیمکت آبی ها به ۱۰ جلسه خواهد رسید که رکوردی تاریخی در فوتبال ایران است. با این حال، پس از اعلام حکم، کاپیتان های استقلال به همراه تعدادی از بازیکنان بزرگ تر این تیم به ساپینتو قول دادند «موضوع محرومیت او و غیبتش روی نیمکت نه تنها موجب یأس و ناامیدی آن ها نمی‌شود بلکه اتحاد و همدلی آن‌ها را بیشتر می‌کند تا برای خوشحالی سرمربی شان فقط برنده شوند و نتایج مد نظر او را رقم بزنند.» البته گفته می شود ساپینتو به زودی بابت اتفاقات رخ داده به طوررسمی عذرخواهی خواهد کرد بنابراین احتمال کاهش محرومیت او وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.