عربستان در جدیدترین اقدام برای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ و توسعه صنعت گردشگری، منطقه‌ای مدرن در ریاض می‌سازد که اصلی‌ترین اِلمان آن برگرفته از کعبه است.

تجربه ناموفق سعودی‌ها در جذب توریست زائر/ عربستان منطقه گردشگری مدرن با الهام از «کعبه» می‌سازد+فیلم

به گزارش قدس آنلاین، عربستان در ماه‌ها اخیر برای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰، فعالیت‌ها و اقداماتی را عملیاتی کرده که موجب نگرانی بسیاری از مسلمانان جهان شده است. از حضور ۲ زن بی‌حجاب در مسجدالنبی (ص) تا تلاش برای توریستی کردن سفر به سرزمین وحی و حتی صدور حکم مقصران حادثه سقوط جرثقیل پس از بیش از هفت سال و ملزم کردن شرکت بن لادن به پرداخت جریمه به دولت، تنها بخشی از برنامه‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای توسعه گردشگری و رشد تولید ناخالص ملی در این کشور است.

تجربه ناموفق سعودی‌ها در جذب توریست زائر/ عربستان منطقه گردشگری مدرن با الهام از «کعبه» می‌سازد+فیلم

حالا هم عربستان در تصمیمی جدید سعی دارد در ریاض به عنوان پایتخت این کشور، منطقه گردشگری مدرن ایجاد کند که در این منطقه گردشگری در کنار اماکن تفریحی و توریستی، دانشگاه، آبشار مصنوعی و … پیش‌بینی شده است. بر همین اساس هم ولیعهد عربستان از طراحی این منطقه گردشگری رونمایی کرد و وعده داد با احداث آن، ریاض به یکی از ۱۰ شهر مدرن دنیا تبدیل می‌شود.

احداث منطقه گردشگری مدرن با الگوگرفتن از کعبه

اما نکته جالب در طراحی این منطقه توریستی آن هم در مرکز ریاض، درنظر گرفتن ساختمانی مکعبی همچون کعبه است؛ به طوری که حتی این منطقه توریستی با عنوان «مکعب جدید» نامگذاری شده است و طراحی اصلی‌ترین اِلمان و ساختمان آن که مکعب مربع، همچون خانه خدا است.

طراحی «مکعب» به عنوان منطقه گردشگری مدرن در ریاض

برخی معتقدند که ساخت ساختمانی شبیه کعبه در ریاض توسط سعودی‌ها نقشه دیگری ضداسلام است. البته این مکعب چندین برابر کعبه طراحی شده و حتی در برنامه اولیه ارتفاع ۴۰۰ متری برای آن پیش‌بینی شده است.

ایجاد مشوق‌هایی برای انتخاب منطقه مدرن در ریاض به عنوان مقصد اصلی سفر

با این وجود، به نظر می‌رسد که این تصمیم عربستان در وهله نخست به منظور جذب مسلمانان به این منطقه توریستی است. چرا که با ساخت این منطقه در ریاض، مسلمانان کشورهای مختلف برای یک بار هم که شده به این منطقه سفر می‌کنند تا اقدامی که سعودی‌ها برای شبیه‌سازی کعبه دارند، از نزدیک‌ مشاهده کنند و حتی در طراحی این منطقه گردشگری مدرن، تلاش شده تا افرادی که یک بار به این منطقه وارد شوند، آخرین حضور را تجربه نکرده و با مشوق‌هایی که ایجاد می‌شود، نه تنها برای بار دوم بلکه چندین بار به آنجا سفر کنند و حتی این منطقه را برای مقصد اصلی سفر برگزینند.

تجربه ناموفق سعودی‌ها در جذب توریست زائر/ عربستان منطقه گردشگری مدرن با الهام از «کعبه» می‌سازد+فیلم

تلاش سعودی‌ها برای جذب زائران به عنوان توریست شکست خورد

البته اقدامات اخیر سعودی‌ها برای جذب زائران به عنوان توریست در گام نخست چندان موفق نبوده است؛ تا جایی که حتی افرادی با ویزای رایگان عازم عربستان شده بودند، از امکانات ارائه شده در سفر انفرادی رضایت نداشته و معتقد بودند که سعودی‌ها هنوز زیرساخت‌ها برای تحقق این امکان را فراهم نکرده‌اند.

عربستان در هفته‌های اخیر امکان حضور چهار روزه در این کشور را بدون نیاز به مراجعه به سفارتخانه و دریافت ویزا فراهم کرده است؛ به طوری که افراد با خرید بلیت پرواز شرکت هواپیمایی عربستان می‌توانند به صورت رایگان ویزای چهار روزه دریافت و به هر شهری که تمایل دارند، سفر کنند. عربستان پیش‌بینی می‌کرد با این اقدام می‌تواند تعداد بسیار بالایی از زائران را پذیرش کند. اما بر اساس گزارش‌ها این طرح با استقبال مواجه نشده است و حتی افرادی به صورت انفرادی به عربستان سفر کردند، سردرگم شده و با مشکلاتی مواجه شدند.

تجربه ناموفق سعودی‌ها در جذب توریست زائر/ عربستان منطقه گردشگری مدرن با الهام از «کعبه» می‌سازد+فیلم

زائران کشورهای مختلف سفر به سرزمین وحی را در قالب کاروان به سفر انفرادی ترجیح می‌دهند

البته این امکان عربستان بیش‌تر برای زائران سرزمین وحی می‌تواند فرصتی برای تشرف کوتاه‌مدت به مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) باشد. اما به دلیل مشکلاتی که سفر بدون کاروان برای زائران ایجاد می‌کند، در حال حاضر چنین سفرهایی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و به نوعی شکست خورده است.

پیش از این تشرف زائران خارجی به سرزمین وحی تنها در قالب کاروان زیارتی صورت می‌گرفت و زائران برای زیارت خانه خدا باید به صورت گروهی و کاروانی درخواست ویزا می‌دادند و پس از دریافت ویزا عازم عربستان می‌شدند و مسؤول کاروان نیز امکانات لازم را برای اعضای کاروان فراهم می‌کرد تا پس از ورود به عربستان، مشکلی در زمینه حمل و نقل، اسکان یا حتی تغذیه نداشته باشند و بر اساس بسته انتخابی به زائران خدمات ارائه می‌شد. چنین رویکردی همچنان نیز اجرایی می‌شود و زائران حضور در عربستان را در قالب کاروان نسبت به تشرف انفرادی ترجیح می‌دهند.

تجربه ناموفق سعودی‌ها در جذب توریست زائر/ عربستان منطقه گردشگری مدرن با الهام از «کعبه» می‌سازد+فیلم

راهنمایی مسافران پس از ورود به عربستان و تشویق آن‌ها به سفر به شهرهای غیرزیارتی

با این وجود، سعودی‌ها هم با توجه به اینکه برخی افرادی که با ویزای رایگان چهار روزه به عربستان سفر کردند، از امکانات رضایت نداشتند، اقدام به حضور تورلیدرهایی در فضای فرودگاه‌های این کشور کرده‌اند تا افراد را پس از ورود به این کشور راهنمایی کرده ‌به حضور در شهرهای غیرزیارتی نیز تشویق کنند تا از این طریق موجب رونق گردشگری غیرزیارتی هم شود.

رتبه نخست عربستان در صنعت گردشگری زیارت

با توجه به اینکه مهم‌ترین اماکن زیارتی مسلمانان یعنی خانه خدا در مکه مکرمه و مسجدالنبی (ص) و قبرستان بقیع در مدینه منوره در کشور عربستان است، سعودی‌ها ماهانه میزبان هزاران و حتی میلیون‌ها زائر هستند و در ایام حج تمتع نیز برخی سال‌ها تعداد حجاج خارجی تا بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و به این ترتیب عربستان در صنعت گردشگری زیارتی رتبه نخست را در جهان دارد و بخش قابل توجهی از درآمد سعودی‌ها از تولید ناخالص از صنعت زیارت بوده است.

تجربه ناموفق سعودی‌ها در جذب توریست زائر/ عربستان منطقه گردشگری مدرن با الهام از «کعبه» می‌سازد+فیلم

گفتنی است عربستان سعی دارد با برنامه‌های مختلف و صرف هزینه‌های گزاف، این کشور را در مرکز توجه قرار داده ‌و با اجرای طرح‌های متنوع موجب رونق گردشگری شود تا دیگر نه تنها از درآمد صنعت زیارت، بلکه از درآمد صنعت گردشگری غیرزیارتی نیز بهره‌مند شود. همچنین سعودی‌ها در ماه‌های اخیر فوتبالیست‌های مطرح جهان را با حقوق‌های نجومی جذب کرده‌اند و برای ایجاد آسایش آن‌ها حتی حاضر به تغییر قوانین کشورشان شده‌اند؛ تا جایی که بر اساس قوانین عربستان هیچ زن و مردی بدون ثبت قانونی ازدواج حق حضور در یک خانه مشترک را ندارند، اما عربستان برای رونالدو، ستاره فوتبال پرتغالی که به صورت رسمی با جورجینیا ازدواج نکرده، استثنا قائل شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.