۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 851409

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز با بیان اینکه شاهد افزایش تمایل به مهاجرت بین اعضای جامعه پزشکی هستیم، یکی از دلایل مهم موثر براین امر را نامتناسب بودن ارزش خدمات ارائه شده از سوی اعضای این جامعه و تعرفه موجود دانست .

تعرفه خدمات پزشکی اصلاح شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا دیدبان محول شدن تعیین تعرفه پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی را خواستار شد و گفت: همه اصناف در کشور طبق قانون، تعرفه خدمات صنفی خود را تعیین می‌کنند، گاهی این تعرفه مورد تائید دولت قرار می‌گیرد و گاهی هم به تائید نمی‌رسد.

او ادامه داد: سال‌های گذشته نظام پزشکی طبق مصوبه مجلس این کار را انجام می‌داد اما طی سال‌های اخیر این حق را از این سازمان گرفته‌اند و در واقع خریداران خدمت یعنی سازمان‌های بیمه‌گر، بدون در نظر گرفتن میزان هزینه‌ها، برای فروشندگان خدمت تعیین تکلیف می‌کنند، که نرخ تعیین شده با واقعیت بسیار فاصله دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز تصریح کرد: فاصله بین ارزش خدمات پزشکی و تعرفه تعیینی، موجب شده تا تمایل در پزشکان برای مهاجرت به خارج از کشور افزایش یافته و برخی از موسسه‌های خصوصی فعال در حوزه تشخیص و درمان هم به سمت ورشکستگی بروند.

دیدبان با بیان اینکه منظور این نیست که کل هزینه واقعی خدمات پزشکی، توسط مردم پرداخت شود، بلکه سازمان‌های بیمه‌گر باید متناسب با تعهدات، هزینه این خدمات را عهده‌دار شوند، گفت: متاسفانه سازمان‌های ارائه دهنده خدمات بیمه چون نمی‌خواهند از جیب خود پرداختی انجام دهند، تعرفه را پایین نگه می‌دارند؛ لذا نظام پزشکی نسبت به این موضوع معترض است.

او هم چنین با بیان اینکه یکی از ذهنیت‌های به غلط ایجاد شده، فرار مالیاتی فعالان گروه پزشکی است، گفت: باید توجه داشت که در همه صنوف‌ فرار مالیاتی وجود دارد، اما وقتی آمار بررسی شود متوجه خواهیم شد که پرداخت مالیات در میان اعضای صنف پزشکی بیش از ۹۰ درصد است حال آنکه این عدد در برخی صنوف ۶۰ درصد هم بوده اما نامی از آنها در میان نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ١٠ هزار نفر از اعضای جامعه پزشکی فارس به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، این موضوع به صدا درآمدن زنگ خطر برای مبحث سلامت جامعه است.

دیدبان ادامه داد: در همه کشورها این بیمه‌ها هستند که هزینه درمان مردم را پرداخت می‌کنند اما در ایران برعکس است و بیمه‌ها از جیب پزشکان برداشت می‌کنند و این منصفانه نیست.

رئیس نظام پزشکی شیراز با بیان اینکه وظیفه بیمه‌ها اینست که همه مردم را بیمه کنند و رابطه مالی بین مردم و پزشک وجود نداشته باشد، گفت: بیمه‌ها در ایران به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و به دنبال سود بیشتر و نه پرداخت بیشتر هستند در حالی که باید توسعه یابند و به وظیفه خود عمل کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.