رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین سفر رئیس‌جمهور به این کشور و امضای ۲۰ سند همکاری با چینی‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت، تجارت، انرژی و ترانزیت را نقطه عطفی در تاریخ مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور می‌داند.

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با قدس: صادرات غیرنفتی «واقعی» به چین رونق می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین سفر رئیس‌جمهور به این کشور و امضای ۲۰ سند همکاری با چینی‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت، تجارت، انرژی و ترانزیت را نقطه عطفی در تاریخ مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور می‌داند.

مشروط بر اینکه نهاد پیگیر دستاوردهای این سفر در کشور شکل بگیرد تا در تعامل با این قدرت بزرگ اقتصادی جهان به عقب برنگردیم.

مجیدرضا حریری که در جریان این سفر، عضوی از هیئت همراه رئیس‌جمهور بوده و در بیشتر جلسات اقتصادی حضور داشته است در گفت‌وگو با قدس روایتی امیدبخش از جلسات اقتصادی و توافق‌های صورت گرفته در این سه روز ارائه می‌کند و می‌گوید: این سفر نشانه‌ای بسیار مثبت از طرف چینی‌ها برای ادامه همکاری‌های اقتصادی بود و شبهات چند ماه اخیر مبنی بر اینکه «چین در تعاملات اقتصادی ایران را کنار گذاشته» یا «ایران دیگر اهمیت سابق را در مبادلات چین ندارد» برطرف کرد. بر اساس روایت وی چین نشان داد همچنان تمایل شدیدی به تداوم همکاری با ایران دارد، اما این ما هستیم که باید با پیگیری عملی این اهداف بلندمدت، اجازه ندهیم بار دیگر ابراز تمایل آن‌ها، بی‌پاسخ بماند.

توافقات با چین را در چتر محافظتی نگه داریم

حریری معتقد است در این سفر مذاکرات بسیار مفید اقتصادی صورت گرفت و زمینه برای همکاری به خوبی فراهم است؛ اما چون در خصوص همکاری‌های بلندمدت صحبت شد، بالطبع باید نتایج بلندمدت از آن انتظار داشت، البته اینکه بگوییم ایران تنها شریک تجاری چین است یا فکر کنیم تمام مشکلات اقتصاد ما به واسطه ارتباط با چین حل می‌شود، غلط است چون اقتصاد ما امراض مختلفی دارد که شاید رابطه با چین برای چند مرض به عنوان مسکّن یا معالج مؤثر واقع شود.

حریری خاطرنشان می‌کند: چینی‌ها برای همکاری در همه حوزه‌ها از قبیل صنعت، معدن، کشاورزی، زیرساخت‌های ساختمانی، ریل، راه‌آهن، مباحث تکنولوژیک و غیره ابراز تمایل کردند؛ اما بخش زیادی از این توافق‌ها و شرکت‌های چینی‌ای که قرار است با ایران کار کنند، قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد چون ممکن است تحت فشار تحریمی قرار بگیرند. باید قبول کنیم در شرایطی که تمام قدرت‌های اقتصادی از همکاری تجاری و اقتصادی با ما گریزان هستند، نباید با اعلام رسانه‌ای، به شرکای تجاریمان خطرهای اضافه تحمیل کنیم، بلکه این همکاری‌ها باید تا زمانی که تحریم‌ها مرتفع می‌شود، در سایه یک چتر محافظتی انجام شود.

صادرات غیرنفتی «واقعی» به چین رونق می‌گیرد

وی در پاسخ به این پرسش که توافق‌های صورت گرفته با طرف چینی چه تأثیرات مثبتی بر حوزه تجارت و تولید کشور خواهد داشت، می‌گوید: از ناحیه مقررات دولتی، صادرات برخی محصولات کشاورزی مانند مرکبات، کیوی، عسل، شیلات و آبزیان و غیره به چین آزاد شده است، اما ما هم باید استانداردهای مدنظر طرف تجاری‌مان از قبیل باقیمانده سموم و آفت‌کش‌ها، کیفیت ظاهری و مزه میوه‌ها که برای همه طرف‌های تجاری اعمال می‌کند، رعایت و کنترل کنیم و اگر این استانداردها رعایت نشود، محصولات ایرانی از مرز بازگردانده می‌شوند.

حریری ادامه می‌دهد: تجارت و تولید کشور، معیوب است و بخش عمده ترکیب صادرات غیرنفتی ما جز در تعامل با عراق و افغانستان، محصولات نفت‌پایه و معدن‌پایه است. در تعاملات تجاری با چین هم ۹۰درصد حجم آنچه به عنوان صادرات غیر نفتی به این کشور می‌فرستیم بر پایه نفت (محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، روغن‌های سبک و فراورده‌های آن و غیره) یا معدن(مس، آلومینیوم و فولاد) است، ازاین‌رو ما به عنوان بخش خصوصی در این سفر بیشتر روی صادرات محصولات کشاورزی، زعفران، گیاهان دارویی و غیره متمرکز شدیم. به گفته حریری هم اکنون راه برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین باز است و اتاق مشترک بازرگانی دو کشور هم از زمان شیوع کرونا برنامه‌ریزی و مطالعات برای رونق صادرات این حوزه به چین را آغاز کرده است.

وی می‌گوید: برای صادرات محصولات کشاورزی به چین چه محصولاتی که تاکنون به میزان اندک صادر می‌شده و چه محصولاتی که تاکنون به چین صادر نشده، برگزاری نمایشگاه‌های دائمی را در دستور کار داریم و تا امروز برپایی چهار نمایشگاه در چهار نقطه چین را طراحی کرده‌ایم.

به نهاد پیگیر توافقات، نیاز داریم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین از زیرساخت‌ها و بایدهای تکلیفی هر دستگاه و وزارتخانه به طور مستقل و تمام وزارتخانه‌ها در قالب کارگروهی مشترک برای رصد و پایش میزان پیشرفت اهداف، مراحل تحقق و موانع موجود درون و برون وزارتخانه‌ای در مسیر تحقق اهداف و توافق‌های با چین می‌گوید.

حریری اضافه می‌کند: اگر مذاکره‌ها و توافق‌های این سفر به طور مستمر از طرف دولت پیگیری نشود، مطمئن باشید اگر مانند دفعات پیش که ابراز تمایل چین منجر به ایجاد نقطه‌عطف‌هایی در روابط دو کشور شد؛ اما ایران به درستی از آن استفاده نکرد، باز هم به عقب برمی‌گردیم. برای تحقق اهداف این سفر باید عزم جدی در تمام سطوح مدیریتی کشور به‌ویژه در سطوح بالا با تشکیل کمیته‌های پیگیری نشان داده شود تا هر وزارتخانه توافق‌های صورت گرفته در حوزه خود را به صورت ماهانه و دوره‌ای پایش کند و به آن کارنامه بدهد.

به گفته وی، لازم است نهادهای پیگیر توافقات در کشور ایجاد کنیم. او ادامه می‌دهد: من در چین به رئیس‌جمهور گفتم هر وزارتخانه‌ای(منهای وزارت نفت که به دلیل تحریم‌های شدید نفتی کاملاً محرمانه فعالیت می‌کند) که در این سفر حضور و توافقاتی داشته، باید یک مسئول برای پیگیری توافقات سفر چین تعیین کند که این فرد فقط همین مأموریت را عهده‌دار باشد تا زمان‌بندی توافق‌ها، مراحل و نحوه اجرای آن به درستی جلو برود و اگر موانعی در درون وزارتخانه‌هاست مرتفع شود و اگر این موانع در ارتباط با سایر وزارتخانه‌هاست این موارد در کارگروهی مشترک مطرح و احصا شود که رئیس‌جمهور گفتند این پیشنهاد خوبی است و اجرای آن را پیگیری می‌کنیم.

حریری می‌گوید: البته علاوه بر مقامات اقتصادی حاضر در سفر، اتاق مشترک ایران و چین هم وظیفه دارد در جلساتی ماهانه و به طور منظم، دستاوردهای این سفر را پیگیری کند تا به عملکرد وزارتخانه‌ها نمره بدهیم و به آن‌هایی که کوتاهی می‌کنند، فشار بیشتری وارد شود.

خبرنگار: فرزانه غلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.