دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد موجب پویایی اقتصادی شهرستان‌های خراسان رضوی و پیشگیری از حوادث جاده‌ای به دلیل خستگی و خواب آلودگی خواهد شد.

توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد پویایی اقتصادی شهرستان‌های استان را به دنبال دارد

به گزارش قدس خراسان، سیدجواد موسوی شامگاه گذشته در همایش آموزشی خدمت‌رسانی به زائران و مسافران شهرها و روستاهای در مسیر زیارتی نوروز ۱۴۰۲ که ویژه اعضای شورای شهر، شهرداران و دهیاران در سالن همایش‌های موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر می‌کنند که حدود ۸۵ درصد از آن‌ها با وسیله نقلیه شخصی در جاده‌های استان تردد دارند.

وی ادامه داد: توقف زائران و مسافران در شهرها و روستاهای مسیر مشهد و بهره‌ بردن از حضور آن‌ها هنر دهیاران، شهرداران و اعضای شورای شهرها و روستاها در برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی است.

موسوی گفت: توقف و ماندگاری زائران در روستاها و شهرهای مسیر مشهد به پویایی اقتصادی کمک و از حوادث جاده‌ای که به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم آیین نوروزگاه و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، سوغات و محصولات کشاورزی در شهرها و روستاهای مسیر منتهی به مشهد برگزار شود.

وی یادآور شد: پس از امضای تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطالعاتی در زمینه شناسایی مسیرهای تاریخی، فرهنگی، گردشگری و جاذبه‌های این مسیرها انجام شده که می‌تواند مبنای توسعه گردشگری در استان باشد.

امسال با افزایش تعداد زائران در نوروز مواجه خواهیم بود

یوسف بیدخوری، مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ظرفیت ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های خراسان رضوی اظهار کرد: پس از گذشت ۲ سال از آغاز کرونا امسال با افزایش کم سابقه تعداد زائران مواجه خواهیم بود.

وی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای اسکان زائران نوروز ۱۴۰۲ گفت: فضاهایی چون زائر شهر رضوی، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه، مدارس، سالن‌های ورزشی، فضاهای اضطراری در اختیار شهرداری مشهد، امور مساجد و فضاهای اردوگاهی سپاه، ظرفیت ادارات و ... در حالت آماده باش قرار دارند؛ البته ممکن است مانند دهه پایانی صفر برخی از این فضاها مورد استفاده قرار نگیرند اماپیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

بیدخوری به تفاوت مسافران در استان خراسان رضوی با دیگر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: این استان با محوریت زیارت شناخته می‌شود و نیمی از زائران خارجی ورودی به کشور برای زیارت امام رضا(ع) وارد ایران می‌شوند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برخی برنامه‌های اداره کل برای توسعه گردشگری در شهرستان‌های خراسان رضوی گفت: اقتصاد گردشگری زمانی فعال می‌شود که خدمات اقامت و پذیرایی انجام شود، ما نیز تلاش می‌کنیم زمینه ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی را مبتنی بر ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان‌ها فراهم کنیم.

اطلاع‌رسانی خدمات و برنامه‌های فرهنگی برای زائران ضروری است

محمدعلی توسلی، سرپرست اداره کل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی نیز عنوان کرد: شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای مسیر، در خط مقدم خدمت‌رسانی به زائران قرار دارند. ۶۵ روستا در حاشیه جاده‌های مواصلاتی قرار گرفته‌اند که ظرفیت و پتانسیل حضور و تردد زائران در آن‌ها وجود دارد.

وی به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری شاد در یکی از استان‌های دیگر طی ایام نوروز اشاره کرد و گفت: ایجاد این ایستگاه‌ها و توقف‌گاه‌ها می‌تواند ظرفیت‌های روستاها را معرفی کند به گونه‌ای که انعکاس جهانی داشته باشد. همچنین اطلاع‌رسانی از اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و خدماتی برای زائران یکی از ضروریات است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.