رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به نگرانی مراکز درمانی بابت بدهی‌هایشان به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، گفت: در همین زمینه، حدود دو هفته گذشته با دستور رییس جمهور ۹۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شد.

اعتبار ۹۰۰۰ میلیاردی برای پرداخت بدهی دارویی مراکز درمانی/پیشنهاد پرداخت مستقیم از طریق خزانه

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیدحیدر محمدی در نشست خبری سلامت بنیان که به مناسبت برگزاری نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برگزار شد، گفت: نخستین نمایشگاه عرصه دستاوردهای حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، غذا و فرآورده‌های حوزه سلامت در حوزه دانش‌بنیان را برگزار می‌کنیم که این نمایشگاه با هدف معرفی شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان و امکان ظهور و بروز دستاوردهای این شرکت‌ها است. ما در تامین فرآورده‌های سلامت، دو گام بزرگ تولید و عرضه را داریم. تولید که زحمت شرکت‌ها است و در مرحله عرضه که کار سختی است، یکی از تکالیف ما حمایت از این شرکت‌هاست. البته ما معمولا در حوزه عرضه محصولات دخالتی نمی‌کنیم، اما در حوزه دانش‌بنیان حسب تاکیدات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال وظیفه ما است که از شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آور حمایت خاص کنیم تا بتوانند محصولات‌شان را نشان داده و در عین حال عرصه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران و خریداران خدمت بتوانند این محصولات را ببینند که ذیل پرچم سازمان غذا و دارو است که طبیعتا تاییدیه‌های لازم هم دیده شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه غذا، دارو و تجهیزات در این نمایشگاه حاضر هستند، گفت: افتتاحیه این نمایشگاه دوشنبه هشتم اسفند ماه و با حضور مقامات کشوری آغاز می‌شود و روز سه‌شنبه نهم اسفند ماه نیز مراسم اختتامیه را داریم. امیدوارم بتوانیم در این دو روز شرایط و محیط خوبی را برای دوستان ایجاد کنیم که هم‌افزایی برای ارتباط با سایر اجزای صنعت و دستگاه‌های مختلف و سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

۲ عامل کاهش صادرات دارو

پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری دارو برای سال آینده

محمدی درباره وضعیت صادرات در دارو و همچنین در شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: خوشبختانه امسال باتوجه به حذف ارز ترجیحی، امکان صادرات‌مان بسیار بهتر شد. یکی از موانع صادرات ما ارز ترجیحی بود. زیرا طبیعتا وقتی به محصولی یارانه می‌دهیم، اجازه صادرات آن را نداریم. دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک تحت حمایت ۱۰۰ درصدی یارانه بود و بر این اساس صادرات‌شان بسیار محدود بود. باید توجه کرد که ما پتانسیل ۲۰۰ میلیون دلار صادرات را در حوزه دارو داشتیم که متاسفانه در دوره ارز ترجیحی به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون کاهش یافته بود. امیدواریم سال آینده بتوانیم با حمایت‌هایی که داریم، مجددا صادرات دارو را به ۲۰۰ میلیون دلار بازگردانده و مجددا آن را افزایش دهیم. دغدغه ما ابتدا و انتهای تولید این محصولات، در مرحله اول تامین پایدار برای داخل کشور بوده و در مرحله بعد صادرات قرار دارد. قطعا بیشترین حجم صادرات ما مربوط به حوزه دانش بنیان است؛ چراکه دانش جدیدی را خلق کردند که نه‌تنها برای کشور ما، بلکه برای کشورهای منطقه جذابیت دارد. اگر شرکت‌های ما بتوانند در این زمینه فعالیت کنند، بهتر می‌توانند صادرات را انجام دهند. اینطور نیست که ما برای صادرات بازار نداشته باشیم، بلکه بازار ایجاد نکردیم.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات دارو ما دو محدودیت داریم؛ یکی در دسترس بودن در بازار داخلی است و دیگری محدودیت یارانه‌ای است. حال از سال ۱۳۹۷ به بعد دارو و تجهیزات پزشکی مشمول ارز ترجیحی بوده که محدودیتی برای صادرات بوده است و از طرفی هم بحث کمبود وجود داشته است. ما در کرونا در برخی اقلام کمبود داشتیم، در شهریور و مهر سال جاری متاسفانه کمبودهای زیادی را تجربه کردیم که این‌ها برای صادرات محدودیت ایجاد می‌کند. یکی از برنامه‌های ما این است که تولید را به حدی تقویت کنیم که در صادرات محدودیتی ایجاد نشود. حدسم این است که در سال آینده باتوجه به اینکه مشکل ارز ترجیحی را نداریم، با تامین پایدار، مشکل صادرات هم رفع می‌شود. پیش‌بینی ما برای صادرات دارو در سال آینده ۲۰۰ میلیون دلار است.

محمدی درباره میزان جلوگیری از خروج ارز از کشور با توجه به بروز و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت، گفت: به هر حال اسم شرکت دانش‌بنیان روی آن است و شرکتی است که دانش جدیدی را خلق کرده و بر پایه آن دانش محصولی را به بازار عرضه می‌کند که وابستگی ندارد. یکی از اصلی‌ترین مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان برای ما محصولات دانش‌بنیانی است که وابستگی ما را کاهش دهد. ما از دانش‌بنیان ‌ها حمایت می‌کنیم، زیرا تولیدش برمبنای دانشی است که خودش آن را توسعه داده است که هم ارزبری را به صفر می‌رساند و هم نیاز ما را از تکنولوژی وارداتی کم می‌کند. بنابراین وقتی تکنولوژی را دارید، ارزبری نداشته و وابستگی کاهش می‌یابد و ریسک بازار کم می‌شود. بنابراین در حوزه اقلام دانش‌بنیان بیشترین کاهش ارزبری را داشته و این محصولات بیشترین کمک را به ما انجام داده‌اند. زیرا مزیت رقابتی داشته و در تولید، صادرات، قطع وابستگی و... به ما کمک می‌کنند.

اختصاص ۹۰۰۰ میلیارد تومان به بیمه‌ها برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی

پیشنهاد پرداخت مستقیم از خزانه

وی درباره نامه سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به رییس جمهوری و اعلام نگرانی از وضعیت داروهای بیمارستانی، اظهار کرد: به هر حال یکی از مشکلات ما که منجر به کمبود شد، عدم تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع داروسازی بود. زمانیکه نرخ ارز تغییر کرد، نیاز بود که نقدینگی مورد نیاز افزایش یابد؛ بخشی از آن از طرق ۱۵۰۰۰ میلیارد تسهیلاتی بود که ستاد تنظیم بازار مصوب کرد و بخشی از طریق کاهش مالیات بر ارزش افزوده یا معافیت مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی و بخشی هم از طریق تسهیلات ارزی بود و یک بخش هم از طریق پرداخت مطالبات بود که یکسری از این‌ها انجام شد.

محمدی گفت: یکی از مواردی که بسیار مهم بود و انجام نشده بود، عدم تسویه مطالبات بود و نگرانی دوستان هم درست است. باید مطالبات در مراکز درمانی پرداخت شود تا بدهی‌هایی که به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی داشتند، تسویه می‌شد. حدود دو هفته گذشته با دستور رییس جمهور ۹۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شد تا آن را به مراکز درمانی و به تبع آن به شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی پرداخت کنند. انتظار ما این است که بیمه‌ها سریع‌تر این عدد را به مراکز درمانی تخصیص داده و پرداخت کنند و مراکز درمانی هم سریع‌تر به شرکت‌های دارویی مطالبات‌شان را بپردازند. در عین حال سازمان برنامه و بودجه می‌تواند این مطالبات را مستقیم از طرق خزانه به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پرداخت کنند تا مشکل‌شان حل شود. زیرا وقتی وارد گردش بیمه و بیمارستان شود و بعد به شرکت‌ها برسد، مقداری زمان‌بر است. این ابتکار عمل خوبی است که سازمان برنامه و بودجه قبلا انجام داد و امیدوارم اکنون هم این اقدام را انجام دهند. زمان برای ما مهم است و باید ظرف همین هفته این موضوعات اجرایی شود. زیرا اگر به روزهای پایانی سال برسد، شرکت‌های ما به مشکل می‌خورند. امیدواریم این مشکل حسب دستور اکید آقای رییس جمهور رفع شود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره حذف تعرفه خدمات دارویی از داروخانه‌ها نیز گفت: تعرفه خدمات دارویی، چند دهه است که مصوب شده و دریافت می‌شود. سال گذشته برای آن بستر قانونی ایجاد کردند، اما امسال از قانون بودجه حذف شده بود که البته غیر عمدی بوده است. کمیسیون بهداشت قول داده است که این را در بودجه درست کنند. اگر این مشکل رفع نشود، می‌تواند در داروخانه‌ها و مراکز عرضه دارو در بیمارستان‌ها مشکل ایجاد کند. امیدواریم که با قول نمایندگان این دغدغه رفع شود.

محمدی با بیان اینکه هر تخلفی که در داروخانه انجام شود، مسیر مشخص برای پیگیری دارد، گفت: مسیر آن هم گزارش به سامانه ۱۹۰ است. در عین حال تماس یا مراجعه حضوری به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مسیر دیگری است که می‌تواند پش گرفته شود.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.