با توجه محقق نشدن صد در صدی پروژه مسکن مهر برای محرومان، در نهضت ملی مسکن و سهم ده درصدی استان خراسان رضوی در این پروژه ، آیا مصرف کننده واقعی آن یعنی محرومان و اقشار کم درآمد سهمی می برند؟!

مسکن محرومان، به نام بی‌خانمان‌ها به کام غیر بومی‌ها

به گزارش قدس خراسان، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن برای اقشار کم درآمد، پروژه بزرگ چهار ساله دولت است که افتتاح آن با وعده ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی در استان خراسان رضوی در سفر بیستم بهمن ماه وزیر راه و شهرسازی به شهر گلبهار داده شد.

اما سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است آیا این تعداد واحد مسکونی در دست اجرا به مصرف‌کننده واقعی آن یعنی اقشار کم درآمد می‌رسد؟

خانه‌هایی برای غیربومی‌ها

رحمان قلی‌زاده، فعال حوزه ساختمان در پاسخ به این سؤال گفت: دولت به دنبال تأمین مسکن برای کسانی است که توانایی خرید خانه و پرداخت اجاره را ندارند و این خانه‌ها نباید به کسانی واگذار شود که جزو دهک‌های برخوردار هستند و عمده‌ترین شعار، تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد است.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: به طور نمونه در حال حاضر برای نهضت ملی مسکن در منطقه‌ای از مشهد آپارتمان‌های ۱۲۰متری در ساختمان‌های ۸ و ۱۰طبقه در نظر گرفته‌اند که به نظر من کسی که بدون مسکن است حتی اگر امتیاز این واحدها را تهیه کند، زودتر از موعد خواهد فروخت.

قلی‌زاده با اشاره به مجموعه‌سازی‌های دیگر در شهر مشهد یادآور شد: دو سه مجموعه‌سازی در مناطق گلشهر کلات و جاده سیمان در مجموعه‌های ۵۰۰واحدی انجام شده است. در یک بررسی حدودی که‌ در حال حاضر قابلیت رصد دارد ۵۰تا۶۰درصد این واحدها توسط غیر مشهدی‌ها به عنوان خانه دوم خریداری شده تا زمانی که برای زیارت به مشهد می‌آیند، محلی برای اسکان داشته باشند.

این فعال حوزه ساختمان ضمن تأکید بر خالی بودن جای مطالعات در عرصه ساخت مسکن، گفت: علت این است که مطالعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در پروژه‌های مسکن انجام نمی‌شود و تنها ساخت مسکن مهم است؛ اما آیا این الزام در پروژه‌ها وجود دارد که مسکن‌ها به خانواده‌ها برسد و باری از دوش دولت برداشته شود یا فقط ارائه آمار و گزارش مهم است؟

وی در پایان متذکر شد: این ۴۰۰هزار واحد باید به دست ۴۰۰هزار خانوار واجد شرایط برای اسکان برسد و بی‌توجهی به این موضوع، درمان نشدن مشکلات مسکن را به دنبال دارد و این مشکلات فقط روی هم جمع و بزرگ‌تر می‌شود.

اقساط چند میلیونی برای قشر کارگر

علیرضا قرائی یکی دیگر از فعالان حوزه مسکن استان و دبیر کارگروه سازندگان مشهد عنوان کرد: قسط وام برای نهضت ملی مسکن ۹میلیون تومان است و آیا طبقه کارگر یا حتی کارمند با تورم موجود توان پرداخت این مبلغ را دارد؟

وی ادامه داد: به زنان بی‌سرپرست خانه نمی‌دهند؛ اما این خانه‌ها به شهرستانی‌ها فروخته می‌شود. این سؤال مطرح است که تأمین مسکن برای چه گروهی مهم‌تر است؟ تأمین سرپناه برای زن بی‌سرپرست مشهدی یا کسی که از سیستان و بلوچستان خانه ندارد و می‌خواهد خانه بخرد؟

قرائی تصریح کرد: نگاه جامعی بر تصمیمات، حاکم نیست و تصمیمات مقطعی است. بیشتر عرصه آزمون و خطاست و متأسفانه بیشتر اهداف به خطا می‌رود و مسکن به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد.

برنامه‌ریزی بی‌برنامه!

ناصر محسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به نقاط ضعف پروژه‌های ساخت مسکن عنوان کرد: اطمینان دارم برنامه‌ریزی مسکن در ایران و استان به دست اهل فن اتفاق نمی‌افتد و تنها ساختمان‌سازها در این مورد تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی محتاج مطالعات و کسانی است که این کار را بلد باشند و قادرند ابعاد درگیر در مسئله را بسنجند و نتیجه مناسب بگیرند. این برنامه‌ریزی از تهران برای مشهد و استان امکان‌پذیر نیست و باید به خود استان واگذار شود تا خبره‌های محلی درباره آن تصمیم بگیرند. اگر متولیان در تهران دست از سر مسکن ملی مانند مسکن مهر برندارند، دوباره شاهد مشکلات حوزه مسکن مهر هستیم.

محرومان خانه‌دار نمی‌شوند

سید هاشم جعفری سازنده ۵۰۰واحد مسکونی در شهر جدید گلبهار با یادآوری مشکلات بانکی گفت: در پروژه‌هایی که الان ساخته می‌شود به دلیل اینکه وام بانکی نسبت به قیمت ساختمان ارزش پایینی دارد، محرومان نمی‌توانند واقعاً صاحب خانه شوند.

جعفری عنوان کرد: زمانی واحد ۲۰۰میلیون تومان بود و یک چهارم ارزش واحد وام پرداخت می‌شد. وام ۴۰۰میلیون تومانی خوب است؛ اما اقساط آن هم مهم است و باید در راستای خانه‌دار شدن افراد جامعه هدف باشد.

این سازنده مسکن در گلبهار تشریح کرد: موضوع مهمی که در مسکن گلبهار داریم، واحدها به اعضای قدیمی تحویل می‌شود؛ اما اعضای قدیمی آن را به افراد دیگر واگذار می‌کنند.

صاحبخانه‌هایی از زاهدان، زابل، کرمان و... در گلبهار

سید محمدرضا صفوی، پژوهشگر امور اقتصادی، فرهنگی صنعت ساختمان گفت: مطالعات آسیب‌شناسی در زمینه مسکن مهر گلبهار انجام داده‌ام که مسائل مختلفی را مطرح می‌کند. مسکن مهر به بسیاری از اقشار واقعی و نیازمند مسکن نرسید.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از افراد مستضعف وجود دارند که با فروش وسایل و یا داشته‌های حداقلی خود مقداری از منابع مالی را تأمین کردند و در ادامه به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها همان مقدار را فروختند.

صفوی عنوان کرد: طبق آخرین آمار سایت عمران گلبهار، جمعیت این شهر ۸۰هزار نفر اعلام شده است. بر اساس آماری که دارم حدود ۹۸ نوع شناسنامه در گلبهار وجود دارد.

وی با طرح این موضوع گفت: هیچ تیره غالب قومیتی در گلبهار وجود ندارد. از زابل، زاهدان، کرمان و شهرهای اطراف تیره جمعیتی داریم که در گلبهار خانه خریده‌اند و بیشتر آن‌ها از خانه استفاده نمی‌کنند و درصد کمی از مسکن مهر به قشر مستضعف رسیده است.

پژوهشگر امور اقتصادی، فرهنگی صنعت ساختمان با یادآوری هدف ساخت مسکن مهر متذکر شد: قرار بود ۱۰۰درصد این خانه‌ها به قشر مستضعف جامعه تعلق بگیرد. وقتی از این قشر صحبت می‌شود همه چیز را از این دید تعریف می‌کنند که با پول کم کاری انجام شود و به این فکر نمی‌کنند که این ساختمان‌ها طی سال‌های آینده اگر تخریب شود چه آسیبی به اقتصاد وارد می‌کند. وقتی وارد این مجتمع‌ها می‌شویم این نگاه به طبقه ضعیف دیده می‌شود که اشتباه است و قرار نیست مردم را فقیر در فرهنگ، مسکن و مسائل روزمره نگاه داریم.

وی در پایان گفت: این نکته را باید متذکر شد وقتی از قشر ضعیف جامعه صحبت می‌کنیم قرار نیست به کیفیت ساختمان صدمه بخورد. ساختمان‌ها باید پایدار ساخته شوند و فقط ساختن برای آمار مهم نباشد و کیفیتی داشته باشند که به آن افتخار کنیم.

خبرنگار: طاهره داودلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.