زنگ خطر شیوع تب برفکی به صدا درآمد و با توجه به مشاهده ابتلا به این بیماری در کشور عراق و به دلیل شدت شیوع این ویروس تمامی دستگاه‌های متولی در استان گلستان به حالت آماده باش درآمدند.

زنگ خطر شیوع تب برفکی/ ورود دام زنده به گلستان ممنوع شد

به گزارش قدس آنلاین، بیماری تب برفکی به عنوان یکی از خطرناکترین بیماری‌های مربوط به دام محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۹ نیز یک بار شیوع این بیماری باعث تلف شدن تعداد زیادی از دام‌های سبک و سنگین در استان گلستان شد.

از آن سال تاکنون فعایت‌های بسیار خوبی در زمینه واکسناسیون دام، کنترل، نظارت و پایش بر عملکرد دامداران در استان گلستان انجام شده و از آن سال تاکنون هیچگونه موردی از ابتلای دام‌های استان گلستان به تب برفکی گزارش نشده است.

گزارش‌ها حاکی است ابتلا به این ویروس در کشور عراق مشاهده شده و با توجه به همسایگی ما با کشور عراق نیاز است اقدامات پیشگیری و مراقبتی در کشور تشدید شود تا شاهد بروز خسارت‌های بالا به دامداران نباشیم.

تب برفکی نیز همانند کرونا دارای سویه‌های مختلف است و سویه جدیدی که در خارج از کشور در حال انتشار است سویه‌ای جدید است که به گفته کارشناسان واکسن‌های موجود بر روی این سویه جدید اثرگذاری لازم را ندارد و به همین منظور باید در عرصه پیشگیری جدی‌تر عمل کرد.

با توجه به وجود حیات وحش وسیع، تعداد بالای دام در استان، نقل و انتقال سریع دام‌ها سبک و وجود میادین دام بزرگ در گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن، استان گلستان یکی از استان‌های مستعد و پرخطر در زمینه تب برفکی است.

در استان گلستان بیش از ۲ میلیون انواع دام زنده سبک و سنگین وجود دارد که عمده آن گوسفند، بز، گوساله و شتر است و در صورت شیوع و گسترش این بیماری بین دام‌های استان گلستان درصد بالایی از دام‌های زنده تلف خواهند شد.

زنگ خطر شیوع تب برفکی/ ورود دام زنده به گلستان ممنوع شد

از جمله علائم تب برفکی بی‌حالی دام، بی‌اشتهایی ناشی از بروز تاول در دهان، کم تحرکی ناشی از ایجاد زخم در سم‌ها، کاهش تولید شیر به دلیل ایجاد عوارض برجسته در پستان‌های دام است که در نهایت باعث تلف شدن دام می‌شود.

این بیماری به صورت معمول در دام‌های جوان شایع‌تر است و خسارت بالایی را در گله‌ها بخصوص گله‌های بزرگ به همراه خواهد داشت.

ویرس این بیماری از طریق بزاغ دهان، ادرار و مدفوع، تحرک دام در محیط، ورود و خروج خودروها به محل نگهداری دام منتقل خواهد شد و حتی به مدت زمان بسیار زیاد نیز حتی در محیط بیرون از بدن دام نیز زنده خواهد ماند و اثرگذاری و آلودگی بالایی خواهد داشت.

سرپرست دامپزشکی استان گلستان ، در خصوص آخرین وضعیت پایش‌ها و نظارت‌ها درباره این بیماری اظهار کرد: تاکنون هیچگونه مورد ابتلا به تب برفکی در استان گلستان گزارش نشده است.

زنگ خطر شیوع تب برفکی/ ورود دام زنده به گلستان ممنوع شد

علی کاووسی تصریح کرد: در سال جاری تاکنون ۵۲۱ هزار پایش و مراقبت از دام توسط کارشناسان و دامپزشکان ما صورت گرفته و اطلاع‌رسانی لازم نیز به دهیاری‌ها، دستگاه‌های مرتبط، دامداران و روستاییان عزیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: نظارت میدانی میادین توزیع دام زنده به صورت چشمگیری افزایش یافته به صورتی که تیم‌های واکنش سریع ما با تمام امکانات در نقاط حساس و پرخطر حضور کامل دارند.

سرپرست دامپزشکی استان گلستان بیان کرد: تیم‌های واکنش سریه تشکیل شده و آمادگی کامل را برای مقابله با بیماری دارند و حتی این تیم‌ها در میادین توزیع دام زنده مستقر شده و حتی روستا به روستا در حال پایش و ضدعفونی هستند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز گفت: از زمان اعلام ضرورت تشدید نظارت‌ها، پایش‌های دائم و محیطی توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در عرصه‌های حیات وحش در حال انجام است.

عبدالوحید ریاضی فر بیان کرد: خوشبختانه تاکنون موردی در حیات وحش استان مشاهده نشده اما نظارت‌ها و پایش‌ها همچنان ادامه دارد.

یکی از نکات بسیار مهم برای استان گلستان کوچ عشایر است که جزء یکی از نگرانی‌های انتقال ویروس محسوب می‌شود اما این نکته نیز قابل توجه است که عشایر معمولان از شرق به غرب کوچ می‌کنند و با توجه به پایین بودن قیمت دام زنده در ایران، دام معمولا از ایران به عراق صادر می‌شود و تمایلی بر ورود دام از عراق به داخل کشور وجود ندارد.

بر اساس پایش‌های کانون شیوع بیماری تب برفکی در کشور در گذشته، نشان می‌دهد استان‌های شمالی درگیری چندانی در خصوص این بیماری نداشتند و پیش‌بینی می‌شود به دلیل رطوبتی بودن استان‌های شمالی و عملیات واکسناسیون گسترده، این ویروس در استان‌های شمالی ورود موفقی نداشته است.

با وجود تمام این شرایط اما در صورت ابتلای دام‌های استان، سرعت انتشار ویروس به اندازه‌ای است که در ۲۴ ساعت ده‌ها گله آلوده خواهد شد.

تاریخ کوچ عشایر پایان فروردین ماه است و تا آن زمان باید تمامی مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا گله‌های استان گلستان و حتی سایر گله‌ها دامی در استان‌ها گرفتار این ویروس نشوند.

بهترین راهکار پیشگیری از ابتلای دام‌های استان به این ویروس پیشگیری و مراقبت‌ها بهداشتی برای دام است.

زنگ خطر شیوع تب برفکی/ ورود دام زنده به گلستان ممنوع شد

بر اساس تصمیم کمیته پیشگیری، پیش‌بینی و مقابله با تب برفکی، تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه دام زنده به استان گلستان ممنوع شد و حتی استان گلستان اجازه عبور دام زنده از استان به استان‌های دیگر را نخواهد داد.

همچنین مقرر شد قرارگاه عملیاتی مقابله با تب برفکی در استان با محوریت اداره‌کل دامپزشکی گلستان تشکیل و جلسات منظم و گزارش‌های پی در پی تنظیم و ارسال شود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان محل فروش دام‌های زنده در گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن به شدت کنترل خواهد شد و اداره‌کل دامپزشکی گلستان مکلف است تیم‌های مقیم را در این اماکن مستقر و پایش‌های لحظه‌ای و ضرعفونی را اجرایی کند.

سیدمحمد دهنوی اداره‌کل دامپزشکی گلستان را مکلف کرد نظارت‌ها در مراکز کشتار دام و مراکز فروش عمده دام تشدید و عملیات ضدعفونی به صورت مستمر انجام شود.

لازم به ذکر است در استان گلستان یک میلیون و ۷۰۹ هزار گوسفند، ۲۲۴ هزار بز، ۱۵۴ هزار گاو و بیش از سه هزار شتر وجود دارد و در صورت انتشار این بیماری بخش قابل توجهی از دام‌های استان تلف خواهند شد و با توجه به شرایط موجود درباره قیمت گوشت در بازار، انتشار این ویروس خسارت‌های بالای اقتصادی را به دامدران و حتی مردم وارد خواهد کرد.

تمامی اقدامات پیشگیری از ابتلای این ویروس بسیار مهم و با اهمیت است و هر میزان هزینه برای پیشگیری به طور قطع باعث کاهش بروز خسارت به مردم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.