با گذشت یک سال تمام از جنگ بین روسیه و اوکراین، مناظره پرتنشی در مورد سیاست بی طرفی دیرینه اتریش به وجود آمده و ممکن است این کشور را به سمت تغییر این سیاست به نفع اوکراین سوق دهد.

تردید اتریش نسبت به حفظ سیاست بی‌طرفی در جنگ اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، روز جمعه در حالی که متحدان غربی بر تعهد خود به کی‌یف و تشدید تحریم‌ها علیه مسکو تاکید کردند، کارل نهامر صدراعظم اتریش از موضع بی طرفی دیرینه این کشور در حالیکه اقلیت فزاینده‌ای سعی در تغییر آن دارند، دفاع کرد.

نهامر در یک سخنرانی که واکنش تند مخالفان را به همراه داشت، گفت که بی‌طرفی اتریش سیاست صلح در عمل و بی‌طرفی دفاعی است.

صدراعظم اتریش تاکید کرد که این سیاست مزایای زیادی برای اتریش از جمله جلب اعتماد بیش از ۵۰ سازمان بین المللی مستقر در وین را به همراه داشته و بی طرفی برای کشور مفید بوده، هست و خواهد بود.

اتریش از زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و قدرت‌های متحد آن پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۵ به این کشور استقلال دادند، طبق قانون اساسی بی‌طرف بوده است. این کشور روز ملی خود را در ۲۶ اکتبر (۴ آبان) جشن می گیرد، تاریخی که در آن بندهای «بی طرفی دائمی» در قانون به امضا رسید.

اما با بروز جنگ بین روسیه و اوکراین که فنلاند و سوئد را به ارائه درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وادار کرد، این کشور محصور در خشکی با جمعیت ۹ میلیونی و درست در فاصله چند صد کیلومتری از مرز اوکراین، به نوعی در اتخاذ سیاست بی طرفی منزوی شده است.

این در حالی است که سوئیس نیز به تازگی به عنوان کشوری که همواره سیاست بی طرفی را اتخاذ کرده آن را تغییر داده و به دنبال حمایت از اوکراین است.

نظرسنجی انجام شده توسط موسسه «لینزر مارکت» برای روزنامه استاندارد در تابستان گذشته به عنوان جدیدترین نظرسنجی موجود نشان داد که ۷۱ درصد از اتریشی‌ها از حفظ بی طرفی کشور حمایت می‌کنند و ۱۷ درصد به پیوستن به یک ائتلاف دفاع جمعی مانند ناتو معتقد هستند.

اتریش مدت‌هاست که خود را پلی بین روسیه و غرب می‌دانست و در زمان سلف نهامر یعنی سباستین کورتز روابط با روسیه بسیار تقویت شد.

با اینحال هفته گذشته در نامه‌ای سرگشاده بیش از ۹۰ نفر از سراسر طیف سیاسی، افسران ارشد نظامی و دیپلمات های ارشد سابق اتریش خواستند که این کشور در دهه‌ها سیاست عدم تعهد خود تجدید نظر کند.

هرچند هر گونه حرکت به سمت پایان دادن به بی طرفی، خطر از دست رفتن جایگاه حزب خلق اتریش در برابر حزب راست افراطی آزادی که این موضوع را به محوریت مبارزات انتخاباتی خود تبدیل کرده، در پی خواهد داشت، حزب آزادی در نظرسنجی‌های ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) از حزب خلق پیشی گرفت و از آن زمان تاکنون برتری خود را افزایش داده است.

نهامر امیدوار است که با سخنرانی‌اش بحث در مورد سیاست بی طرفی را خاتمه داده باشد اما با توجه به اینکه بعید است جنگ به زودی به پایان برسد، بسیاری از کارشناسان امنیتی اتریشی احساس می‌کنند زمان تلاش برای تغییر نگرش عمومی فرا رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.