مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داد و گفت: کشف این ذخیره در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

کشف نخستین ذخیره لیتیوم کشور در استان همدان

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم‌علی مولابیگی با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات با ارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده، اظهار کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

وی میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را هشت میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و گفت: در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با بیان اینکه گواهی‌کشف صادره برای محدوده مذکور به تایید اعضای کمیسیون گواهی‌کشف رسیده و به‌زودی توسط اداره‌کل صمت استان همدان صادر خواهد شد، ادامه‌ داد: این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصر به فرد می‌کند.

وی به منابع محدود لیتیوم در طبیعت و نقش حساس آن در تهیه باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژها منحصر به فرد و استراتژیک اشاره و بیان‌ کرد: در سال‌های اخیر تمرکز و توجه روزافزونی به بحث اکتشاف، استخراج و فرآوری و بازیافت لیتیوم از منابع شناخته شده آن شده است.

مولابیگی گفت: لیتیوم بر خلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود که این امر به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.