در روند انجام تحقیقات تکمیلی درباره پرونده‌های فساد ریاض سلامه مشخص شد که او و برادرش علاوه بر تخلفات مالی قبلی، مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به شکل غیرقانونی به حساب‌ شخصی خود در بانک‌های سوئیس منتقل کرده‌اند.

افشای اطلاعات جدید از پرونده کلاهبرداری ریاض سلامه

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که هیئت قضایی اروپا شامل قضات تحقیق از فرانسه و آلمان و لوکزامبورگ که طی دو ماه گذشته برای انجام تحقیقات درباره پرونده‌های ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان به این کشور سفر کرده بودند، اواسط ماه آینده به بیروت بازخواهند گشت تا تحقیقات در این زمینه را تکمیل کنند.

بازگشت قضات اروپایی به بیروت در سایه کشف اطلاعات جدید درباره ریاض سلامه و برادرش «رجا» و نیز «ماریان الحویک» معاون ریاض سلامه و نیز همه کسانی است که طبق تحقیقات، در عملیات اختلاس و پولشویی، فرار مالیاتی، قاچاق پول به خارج از کشور و ... نقش داشتند. این پرونده درحال حاضر به «شربل ابوسمرا» قاضی اول تحقیق در بیروت سپرده شده تا بازجویی‌های لازم را انجام داده و تصمیمات قضایی مربوطه را صادر کند.

بر اساس این گزارش فهرستی که برای بازجویی در پرونده‌های فساد مالی در لبنان تهیه شده شامل «عزمی میقاتی» برادرزاده نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان نیز می‌شود که قرار است از عزمی درباره نقل و انتقالات مشترک با ریاض سلامه بازجویی شود. در یک چارچوب دیگر تحقیقات اروپایی‌ها صرفا متمرکز بر ریاض و رجا سلامه نیست؛ بلکه اقداماتی در اروپا به ویژه سوئیس سریعا درحال انجام است.

این اقدامات برای تکمیل تحقیقات درباره پرونده‌ای است که از سال 2020 در ژنو باز شده و مربوط به پرونده‌های پولشویی و اختلاس برادران سلامه و معاون ریاض سلامه و چند شخصیت لبنانی دیگر بود. سازمان تنظیم مقررات مالی سوئیس بعد از انجام تحقیقات مربوطه به دنبال شکایتی که سال گذشته لبنان و سوئیس ارائه داده و خواستار تحقیق درباره فعالیت‌های بانک‌های سوئیسی با ریاض سلامه شده بودند، اقدامات قضایی علیه دو بانک یعنی بانک «عوده» و «مید» انجام داد.

از سوی دیگر همین سازمان چند ماه قبل شروع به انجام تحقیقات درباره 12 بانک سوئیسی که مظنون به دست داشتن در نقل و انتقالات پول با رجا و ریاض سلامه از طریق حساب‌های شخصی این دو نفر یا شرکت‌هایی که در آنها فعالیت اقتصادی دارند، کرده است. به گفته یک رسانه سوئیسی این مبالغ بین 300 تا 500 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بر اساس اطلاعات مذکور، ریاض سلامه در این مورد فساد مالی، 250 میلیون دلار به حساب شخصی خود در بانک ژنو و مبالغ دیگر را به سایر بانک‌های سوئیس منتقل کرده بود. این نقل و انتقالات به واسطه یک شرکت خارجی در انگلیس انجام شده که در سال 2001 تاسیس شده بود. این مسئله موجب شده تا سوئیس بخشی از این پول‌ها را در بانک‌های خود بلوکه کند. بخش عمده این پول‌ها نیز پیشتر توسط ریاض سلامه و برادرش برای خرید ملک در اروپا هزینه شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که سازمان تنظیم مقررات مالی سوئیس تحقیقاتی را درباره 12 بانک در سوئیس که با ریاض سلامه همکاری داشته‌اند آغاز کرده است.

منابع آگاه لبنانی گزارش دادند، اختلاس، انتقال غیرقانونی پول به خارج از کشور، پولشویی و جعل اسناد مالی و ... تنها جرایم ریاض سلامه در طول 3 دهه ریاست خود بر بانک مرکزی لبنان نیست. بررسی دقیق پرونده‌های فساد ریاض سلامه صفحات جدیدی از تخلفات وی را باز می‌کند که مربوط به سوءاستفاده از موقعیت خود در بانک مرکزی جهت غارت اموال سپرده‌گذاران بوده است و نزدیکان وی و نیز هیئت مدیره این بانک و سهامداران نیز با پوشش و حمایت ریاض سلامه سودهای کلانی برده‌اند که بهای همه آنها را سپرده‌گذاران پرداخته‌اند.

هیئت‌های قضایی اروپا که قصد دارند مرحله دوم تحقیقات خود را در لبنان از ماه آینده آغاز کنند از «غسان عویدات» دادستان عمومی لبنان خواسته‌اند تا همه اسناد مربوط به پرونده تحقیقات درباره ریاض سلامه و بانک مرکزی این کشور را در اختیار آنها قرار دهد. در همین زمینه بسیاری هشدار می‌دهند که این تحرکات اروپا صرفا نمایشی برای قیمومیت بر نهادهای لبنانی بوده و انتظار نمی‌رود نتیجه مشخصی در تحقیقات درباره پرونده‌های مذکور ارائه دهند.
بر همین اساس اخیرا هشدارهای زیادی درباره سوءاستفاده طرف‌های بین‌المللی به ویژه غرب از ناتوانی مسئولان لبنانی در رسیدگی به پرونده‌های حساسی چون انفجار بیروت و فساد مالی ریاض سلامه، جهت قیمومیت بر نهادهای این کشور مطرح شده که عملا موجب پنهان ماندن حقیقت می‌گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.