سرپرست وزارت معادن و پتروشیمی افغانستان با اعتراض به گشت زنی هواپیماهای خارجی در حریم هوایی این کشور، آمریکا را ناقض توافق نامه دوحه دانست.

اعتراض کابل به نقض حریم هوایی افغانستان توسط آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، «شهاب الدین دلاور»، سرپرست وزارت معادن و پتروشیمی افغانستان با اعتراض به گشت‌زنی هواپیماهای خارجی در حریم هوایی این کشور، آمریکا را ناقض اصلی توافق نامه دوحه دانست.

شهاب الدین دلاور در جایگاه عضو هیئت مذاکره کننده تأکید کرد: نقض حریم هوایی افغانستان از سوی آمریکا خلاف توافق نامه دوحه است درحالی که تمامی مفاد این پیمان از سوی حکومت طالبان تاکنون رعایت شده است اما آمریکا این توافق‌نامه را نقض کرده است، گشت زنی هواپیماهای خارجی در حریم هوایی افغانستان از جمله موارد نقض این توافق است.

شهاب الدین دلاور تاکید کرد: اصلاً اولویت در قرارداد دوحه ختم بحران افغانستان نبود بلکه مسئله اصلی و بنیادی در این توافق خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان بود.

توافقنامه دوحه توسط «زلمی خلیل‌زاد »، نماینده آمریکا و «عبدالغنی برادر»، به عنوان نماینده طالبان در دهم ماه اسفند/حوت سال 1398 برابر با 29 فوریه 2020 در دوحه امضا شد.

از مفاد این پیمان خروج تمام نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترل‌شان می‌باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.