جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به سینمای حرفه‌ای است؛ مسیری که با اشتیاق بسیاری از سوی علاقمندان به فیلمسازی دنبال شده و آثار آن در طول این سال‌ها، در سینمای حرفه‌ای محسوس بوده است.

جشنواره فیلم 100؛ دروازه ورود به دنیای حرفه‌ای فیلمسازی

به گزارش قدس آنلاین، سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، از امروز، چهارشنبه، آغاز به کار می‌کند. جشنواره‌ای که بدون حاشیه و ادعا، پذیرای بیشترین تعداد تولیدات داخلی و بین‌المللی است. به‌طوری‌که تنها برای امسال، بیش از ۴۵۰۰ فیلم ارسال شد که یک آمار بسیارخوب محسوب می‌شود.

طرح ابتکاری این رویداد در تولید آثار سینمایی طی ۱۰۰ ثانیه، ضمن آن‌که چالش‌های حرفه‌ای را برای فیلمسازان به وجود می‌آورد، از جذابیت‌های بسیاری برای مخاطبان برخوردار است. این چالش‌های حرفه‌ای که بیشترین تمرکز خود را بر روی فیلمنامه و مراتب اجرایی خلاصه می‌کند، آزمون بسیار خوبی برای ورود مستعدان سینما به دنیای سینمای بلند است کما اینکه برخی از چهره‌های موثق سینمای امروز نظیر نرگس آبیار، سعید روستایی و حسین دارابی، روزگاری با حضور در این جشنواره، سیاه‌مشق‌های خود در حوزه سینما را انجام دادند و مسیر ورود آنها به سینمای بلند حرفه‌ای هموارتر شد.

این طرح خوب، البته توجه بسیاری از فیلمسازان دیگر کشورها را نیز به خود جلب کرده است به‌طوری‌که در این دوره، آثاری از ۱۲۷ کشور جهان به دبیرخانه ارسال شد که پس از بازبینی آثار، تولیدات ۳۱ کشور، جواز حضور در بخش‌های مختلف این دوره را به دست آورد.

این میزان علاقمندی به فیلمسازی، علی‌الخصوص در بین جوانان ایرانی، می‌تواند حامل پیام‌های معناداری به مدیریت سینمایی کشور باشد. در وهله نخست، این جشنواره، سنگ‌محک خوبی است برای سنجش سطح و میزان علاقمندان به فیلمسازی. در گام بعدی و با بازبینی این آثار می‌توان مشاهده کرد که سطح توانمندی این خیل فیلمساز تا چه اندازه‌ای است. هم‌چنین می‌توان با بازبینی آثار، نسبت به حمایت از مستعدان فیلمسازی که بسیاری از آنها متعلق به مناطق دورافتاده و فاقد امکانات کشور هستند، اقدامات موثر و بهینه‌ای را به انجام رساند.

این جشنواره، سنگ‌محک خوبی برای سنجش سطح علاقمندان به فیلمسازی است. همچنین با بازبینی آثار می‌توان مشاهده کرد که سطح توانمندی این خیل فیلمساز تا چه اندازه‌ای است

درواقع این جشنواره، مسیر درستی برای انتخاب نسل جدید فیلمسازان کشور است که طی آن، استعدادها و توانمندی‌های علاقمندان، خود را نشان داده و سکوی پرتاب مستعدان، از این رویداد خواهد بود. همین پتانسیل سبب شده تا نگاه علاقمندان به فیلمسازی به این جشنواره، جدی‌تر شود به‌گونه‌ای که سالانه بر تعداد آثاری که به این رویداد ارسال می‌شود، افزوده شده که این عامل نشان از محبوبیت و تاثیرات خوب آن است.

البته که این جشنواره توانسته با تقویت اهداف، دایره تاثیرگذاری‌های خود را افزایش دهد. به‌عنوان مثال، قرار شده تا برگزیدگان این رویداد، بدون بازبینی و گذر از هیات انتخاب، وارد بخش مسابقه چند جشنواره جهانی شوند. ابتکاراتی از این دست، در حکم ارزش‌افزوده‌ای است که اشتیاق هنرمندان را برای حضور در این رویداد بیشتر نموده و مسیر ورود آنها به دنیای حرفه‌ای را با سهولت بیشتری همراه می‌کند.

وجود ابتکاراتی از این دست سبب می‌شود تا علاقمندان به فیلمسازی، جشنواره فیلم ۱۰۰ را به‌عنوان مامن مناسبی برای ورود به عالم سینما در نظر بگیرند. همین احساس نیاز سبب شده تا این رویداد در هر دوره خود، پذیرای هزاران اثری باشد که تلاش دارند تا از دروازه این رویداد، به دنیای حرفه‌ای سینما ورود کنند.

بنابراین بسیار ضروری است تا جریان مدیریت سینمایی کشور، حمایت همه‌جانبه خود را از این جشنواره به عمل آورده و این رویداد را در اندازه‌های یک جشنواره سینمایی که محلی برای نمایش تعدادی فیلم است، محدود نبینند. جشنواره فیلم ۱۰۰ طی سالیان اخیر، اهداف نوینی را در قالب یک مسیر هدفمند تبیین نموده که آثار این جریان، به‌زودی در جریان تولیدات حرفه‌ای کشور به چشم آمده و معادلات کنونی را در حوزه فیلمسازی و تغییر نسل فیلمساز، با تغییراتی جدی مواجه می‌سازد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.