رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد خلأ هماهنگی درون‌سازمانی را مانع افشای مأموریت‌های خارجی شهرداری در سامانه فاش دانست.

شفافیت در خلأ

به گزارش قدس خراسان، یکی از جنجالی‌ترین مصوبات شورای شهر مشهد در سال‌های اخیر را شاید بدون اغراق بتوان مصوبه سوت‌زنی در شهرداری دانست، همان طرحی که اعضای شورای پنجم شهرمشهد در هفتاد و پنجمین جلسه خود در ۳۰ مهر ۹۸ به تصویب رساندند و هدفش پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و افزایش سلامت نظام اداری با ایجاد بستری امن برای تضمین حمایت‌های مادی و معنوی از اعلام‌کنندگان تخلف عنوان شد.

مصوبه‌ای که حاصل آن راه‌اندازی سامانه «فاش» با محور ارائه اطلاعات به روز درباره پروژه‌های شهری در بخش‌های مختلف شهرداری مشهد بود و در این راستا مقرر شد شفاف سازی همه قراردادها و دیگر موضوع‌های مالی - ریالی مرتبط به حوزه شهرداری با هدف جلوگیری از فساد و اطلاع رسانی به افکار عمومی، روی این سامانه قرار گیرد.

فاش، سامانه‌ای که تولدش نویدبخش دسترسی به پرونده‌های شهرسازی، برنامه و بودجه، معاملات شهرداری، تأمین کنندگان مالی قراردادها، اطلاعات مدیران شهرداری، اطلاعات هیئت مدیره سازمان‌ها و مأموریت‌های خارجی با هدف پیشگیری از تعارض منافع، پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات مردمی و افشاگری علیه فساد اداری در بدنه مدیریت شهری بود. اما اگر این روزها به عیادت این طفل سه ساله بیمار بروید، متوجه می‌شوید نه تنها نقص‌هایش در دوره ششم مدیریت شهری برطرف نشده که حتی در آن بخش‌هایی هم که مشکل فنی وجود ندارد، اطلاعات برای مردم بارگذاری نمی‌شود!

«فاش» نقص فنی ندارد

مأموریت‎های خارجی معمولاً به خاطر هزینه‌های بالایی که بر دوش شهر می‌گذارد از مسائل حساسیت برانگیز است؛ شاید به همین علت در سامانه فاش بخشی به آن اختصاص داده شده تا تمام جزئیاتش برای شهروندان شفاف شود؛ باورش سخت است اما اطلاعات این بخش هم از سال ۹۸ تا کنون به‌روزرسانی نشده است. 

در گام نخست، موضوع را از مهدی بدیع، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد پیگیری می‌کنیم تا مطمئن شویم عدم بارگذاری اطلاعات مأموریت‌های خارجی در سامانه فاش به علت نقص فنی سامانه بوده یا مشکل دیگری داشته است. وی هرگونه نقص فنی در این بخش را رد می‌کند و علت را بارگذاری نکردن اطلاعات توسط شهرداری می‌داند.

مأموریت‌های خارجی شهرداری مشهد

به سراغ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد می‌رویم تا در خصوص این موضوع توضیحات وی را بشنویم.

سیدناصر نعمتی با بیان اینکه انتشار نیافتن اطلاعات مأموریت‌های خارجی روی سامانه فاش به خاطر خلأ هماهنگی درون‌سازمانی بوده است، تشریح می‌کند: در سال ۱۴۰۱ مأموریت‌های سازمان آتش‌نشانی، نمایشگاه بین‌المللی و خدمت‌رسانی در مراسم اربعین توسط همکاران شهرداری مشهد انجام شده است. ۱۸ نفر از همکاران سازمان آتش‌نشانی در مسابقات مربوط به آتش‌نشان‌ها شرکت کردند. این مسابقات بین‌المللی برای آتش‌نشان‌ها برگزار می‌شود که در این دوره هم همکاران شهرداری مشهد توانستند رتبه‌های برتری در این دوره از مسابقات کسب کنند.

وی با اشاره غیرمستقیم به سفر شهردار سابق(عبدالله ارجایی) و برخی مدیران شهری مشهد به تاجیکستان ادامه می‌دهد: نمایشگاه بین‌المللی  که نمایشگاه‌های خارجی را برگزار می‌کند در این بخش با ۹ نفر از همکاران شهرداری مشهد با کسب مجوزهای لازم اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های خارجی کرده است. بنا بر اظهارات مدیرعامل نمایشگاه، تمامی هزینه‌های این برگزاری از محل درآمدهای همان نمایشگاه پوشش داده می‌شود به این معنا که رویکرد نمایشگاه فقط هزینه‌ای نیست. 

مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد مأموریت خارجی بعدی شهرداری را شرکت در مراسم و خدمت‌رسانی به زائران اربعین عنوان می‌کند و می‌گوید: این مأموریت از سوی ستاد اربعین وزارت کشور برای شهرداری مشهد مشخص شده بود و همکاران پاکبان، رانندگان اتوبوس و راهنمایان زائر بدین منظور اعزام شدند و موارد مربوط به اجرا، حجم کار و هزینه در مصوبه شورای شهر که به همین منظور صادر شد پیش‌بینی‌شده‌بود.

البته این پاسخ‌های مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد کامل نبوده و در آن جزئیاتی مانند نام اشخاص و هزینه دقیق مأموریت هر کدام، مدت اقامت و دستاوردهای سفر که در سامانه فاش برای شفاف‌سازی مأموریت‌های خارجی مدیران شهری تعریف شده، وجود ندارد.

سوت‌زنی فساد به بازرسی مربوط است

همان‌طور که پیش از این اشاره شد یکی از کارکردهای سامانه فاش، گزارش فساد اداری یا به اصطلاح سوت‌زنی است؛ موضوعی که از ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ در سامانه به‌روزرسانی نشده است. اکنون این پرسش مطرح است از ابتدای شروع به کار دوره ششم مدیریت شهری در مشهد، چند گزارش فساد اداری از سوی شهروندان ارسال شده و نتیجه بررسی‌ها به کجا رسیده است؟ 

نعمتی پاسخ به این پرسش را منوط به نامه‌نگاری با بازرسی شهرداری عنوان می‌کند!

اعضای شورا در سازمان‌ها و قسمت‌های مختلف شهرداری، عضو و ناظر هستند و بررسی آنچه روی این سامانه بارگذاری شده با آنچه عمل شده، بر عهده اعضای شورای شهر است پس موضوع را با نایب رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد مطرح می‌کنیم.

حسین حسامی پس از شنیدن شرح ماجرا، در خصوص مأموریت‌های خارجی و گزارش فساد در سامانه فاش، مکاتبه با بازرسی در خصوص دسترسی به اطلاعاتی که باید در سامانه فاش بارگذاری می‌شده را رد می‌کند و می‌گوید: چه شما و چه هر شهروندی باید با ورود به سامانه فاش به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه قول پیگیری و مکاتبه سریع شورا با شهرداری در خصوص بارگذاری اطلاعات در سامانه فاش را می‌دهد و عنوان می‌کند: شهرداری‌ها، نهادهای مردمی و اجتماعی هستند که بی‌تردید شهروندان باید در تصمیماتی که در مدیریت شهری برای شهر گرفته می‌شود، مشارکت داشته باشند بنابراین بحث فضای شفافیت حق مسلم مردم و حائز اهمیت بالایی است.

شفافیت مستلزم پاسخ‌گویی است

نایب رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد ادامه می‌دهد: شفافیت را نمی‌توان یک روند تعریف کرد، بلکه یک چارچوب ضروری و موضوعی چندوجهی است که بر مبنای آن شهروندان می‌توانند آزادانه به اطلاعاتی که لازم است در اختیارشان قرار بگیرد، دسترسی داشته باشند. ما در شورای ششم باورمان همین است که شفافیت باید در ابعاد مختلف متبلور شود و به عنوان یک ابزار قبول داشته باشیم.

حسامی شفافیت را مستلزم پاسخ‌گویی می‌داند و می‌گوید: مدیریت شهرداری باید به طور شفاف، گفتار، تصمیمات و راهبردهایش را به صورت مستقیم و بدون مخفی‌کاری به اطلاع مردم برساند و پاسخگو باشد.

آیین نامه کمیته شفافیت را ابلاغ کرده‌ایم

وی، اعتماد مردم را لازمه شفافیت و مسبب مشارکت بیشتر آن‌ها برمی‌شمارد و اظهار می‌کند: در شورای ششم از ابتدای فعالیت عزممان را برای شفافیت جزم کردیم و ازجمله آن اقدام‌ها می‌توان به بازنویسی و ابلاغ آیین‌نامه کمیته شفافیت در خصوص ثبت اطلاعات در سامانه فاش اشاره کرد. 

نایب رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد، شفافیت‌بخشی به فرایندهای درونی شهرداری، ارتقای سطح پاسخ‌گویی مدیران نسبت به عملکرد و کاهش ارتباطات غیرشفاف بین کارکنان شهرداری و شهروندان را ازجمله تأکیدات شورای ششم برای بحث‌های شفافیت برشمرده و می‌گوید: اگر هوشمندسازی ارتقا پیدا کند، شفافیت اتفاق می‌افتد، فساد اداری کاهش می‌یابد و امضاهای طلایی نیز خود به خود حذف خواهد شد. در همین زمینه آیین‌نامه‌ای تنظیم شده که افزایش خودکنترلی کارکنان و مدیران شهرداری از طریق نظارت‌های عمومی و کاهش هزینه‌های نظارتی را به دنبال دارد. 

اطلاعات در هفت سرفصل باید به مردم برسد

حسامی تصریح می‌کند: در شورای ششم تأکید کردیم اطلاعات توسط شهرداری در هفت سرفصل‌ اصلی مانند پرونده‌های شهرسازی، برنامه عملیاتی بودجه، سرفصل‌های عملکردی در خصوص پروژه‌های محوری و عمرانی، امور مالی(قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها) و اطلاعات کارکنان و مدیران شهری باید در سامانه فاش به اطلاع مردم برسد.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره نتیجه ورود شورای شهر به ماجرای شفاف‌سازی اطلاعات در سامانه فاش برای دسترسی شهروندان چه می‌شود و نقش بازرسی در این بین چیست؟

خبرنگار: معصـومـه مـؤمــنیان 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.