معاون شهرسازی شهرداری تهران از پیش بینی صدور ۲۰ هزار پروانه ساخت در سال آینده خبر داد.

پیش بینی صدور ۲۰ هزار پروانه ساخت در پایتخت

به گزارش قدس انلاین، حمیدرضا صارمی در آئین آغاز عملیات عمرانی احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن تهران در قالب چهل و دومین رویداد امید و افتخار گفت: دهه ۹۰ کشور بطور نسبی تعطیل بوده بطوریکه در سال ۹۰ تعداد ۳۴ هزار فقره پروانه صادر می‌شده اما در سال گذشته صدور پروانه به ۵۰۰۰ فقره کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: سالیانه در تهران ۵۱ هزار ازدواج و ۳۹ هزار مهاجرت خالص ثبت می‌شود. با توجه به کاهش بعد خانوار به ۲.۹۹ درصد وجود یک میلیون پارسل در سطح شهر تهران و عمر ۵۰ ساله ساختمان‌ها در تهران به ۲۰ هزار فقره پروانه نیاز داریم که سال قبل ۵۴۰۰ فقره بوده است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نرخ فقر در تهران به ۸۰ درصد رسیده است، افزود: شهرداری تهران نمی‌تواند نسبت به این دغدغه مردم بی تفاوت باشد و امروز مسکن از رکود خارج شده و در مرز صدور ۹۰۰۰ فقره پروانه هستیم و برای سال آینده نیز در صورت عدم کارشکنی به ۲۰ هزار فقره پروانه خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۹ هزار واحد تفاهم‌نامه به امضاء رسیده و در حال پیشروی به سمت اجراست، ادامه داد: ۲۰ کلانشهر با ۲۷ میلیون نفر جمعیت داریم و از ۶۵ میلیون جمعیت شهری کشور ۳۵ میلیون نفر در ۷۷ شهر زندگی می‌کنند. اگر بتوانیم این ۲۰ کلانشهر را حیطه مسکن‌شان را مدیریت کنیم کشور به آرامش خواهد رسید.

وی ادامه داد: بی تردید سرعت در اجرای پروژه‌های جهادی به مردم امنیت می‌دهد. جامعه هدف خاصی وجود ندارد و برای ۱۰ میلیون نفر باید مسکن تأمین کنیم. بی تردید اینکه فقرا را از تهران بیرون کنیم از سیاست‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری نیست و نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کسی به دلیل فقر ناچار به خروج از تهران شود.

وی با بیان اینکه سه میلیون واحد مسکونی کم داریم، گفت: یکی از سیاست‌های کشور ما افزایش جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر است و با این وجود برای جمعیت فعلی نیز نمی‌توانیم مسکن تأمین کنیم. لذا اگر برای جمعیت حاضر مسکن تهیه کنیم سرمایه اجتماعی خواهیم داشت.

صارمی تاکید کرد: ۱۰ درصد از واحدهای مسکونی کشور کمتر از ۵۰ متر مربع وسعت دارند. همچنین ۲۲ درصد از واحدهای مسکونی ۷۰ تا ۸۰ متر هستند و در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد از واحدها کمتر از ۱۰۰ متر هستند.

وی ادامه داد: اگر سکونتگاه‌های رسمی مدیریت نشود سکونت‌گاه‌های غیر رسمی ایجاد خواهد شد. حال که تقسیم جمعیتی در کشور انجام نشده تقاضای ما این است که تقسیم بندی انجام شود و بلندمرتبه سازی در پایتخت مورد توجه قرار گیرد. جمعیت تهران هنوز به افق جمعیتی نیز نرسیده و پایتخت به راحتی می‌تواند ۱۲ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در چند سال آینده در تهران ساخته شود. ما از پروژه‌های مشارکتی استقبال می‌کنیم. صدور پروانه در منطقه ۱ و ۳ کاهش پیدا کرده و در منطقه ۱۸ صدور پروانه چهار برابر شده که نشان می‌دهد هدفگذاری ما صحیح بوده است.

وی تاکید کرد: دولت برای ساخت مسکن زمین دارد و می‌تواند با در اختیار قرار دادن این زمین‌ها در این حوزه مشارکت کند. استراتژی ما این است که توسعه شهری تهران متوازن باشد و این پروژه می‌تواند به عدالت شهری کمک کند.

محمدرضا پوریافر شهردار منطقه ۲۱ نیز در این مراسم گفت: پروژه امروز منطقه ۲۱ ویژگی‌های خاصی دارد. یکی از ویژگی‌ها صنعتی بودن و در آمیختگی صنعت و سکونت در این منطقه است.

وی افزود: این منطقه ظرفیت نمایشگاهی دارد. همچنین وجود گذرگاه‌ها، جمعیت یک میلیونی در حاشیه کرج ،فرودگاه، مجتمع‌های تجاری و زمین‌های مستعد نظامی و سکونتی از جمله ویژگی‌های خاص منطقه ۲۱ است.

شهردار منطقه ۲۱ تاکید کرد: ۱۳ شهرک در این منطقه وجود دارد که اکثرا نیاز به نوسازی دارند. بنابراین زمین موجود است و می‌توان همان را نوسازی کرد.

وی با بیان این مطلب که در حوزه مسکن هم استعداد خوبی وجود دارد، گفت: پروژه دیگری نیز در منطقه به وسعت ۶۰ هکتار با پیگیری شهردار در دست پیگیری است. 

پوریافر افزود: همچنین امروز یک زمین ۳۰ هکتاری به همت شستا برای خانه سازی پیگیری شد و تاکید شهردار تهران به جلو رفتن این پروژه‌ها کمک کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.