نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در موضوع برگزاری نمایشگاه قرآن در ایام ماه رمضان امسال، تأکید و تکلیف اصلی آن است که فضای نمایشگاه و غرفه‌ها محدود به یک رویداد چندروزه نباشد و در تعامل مستقیم با مردم و تشکل‌ها برگزار شود.

مردمی بودن، شاخصه اصلی نمایشگاه بین‌المللی قرآن / مساجد، محور محافل قرآنی باشند

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در یک‌صد و چهلمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که ظهر شنبه به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، ضمن جمع‌بندی دستور کار جلسه «احیای محافل سنتی قرآن کریم در استان» اظهار کرد: در موضوع برگزاری نمایشگاه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان امسال، تأکید و تکلیف اصلی آن است که فضای نمایشگاه و غرفه‌ها محدود به یک رویداد چندروزه نباشد و در سطح شهر، به‌صورت گسترده و در تعامل مستقیم با مردم و تشکل‌ها برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: آن‌چه در این جلسه باید به تصویب برسد، باید جامع همه نظرات مدیران فرهنگی استان باشد و البته تعارضی هم در این باره وجود ندارد. با این حال، پیشنهادی که بر برگزاری نمایشگاه به‌صورت یکپارچه در سطح شهر همچون بوستان‌ها دلالت داشت، پیشنهاد خوبی است و به‌موازات آن، می‌توان از محافل قرآنی مسجدی هم حمایت کرد.

وی در واکنش به پیشنهاد برگزاری نمایشگاه متمرکز در نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی هم‌اکنون هم مترصد این است که دو نمایشگاه قرآن کریم در فضای تحت اختیار آستان برگزار کند. در این شرایط، بهتر است تا همه استعدادها و ظرفیت‌ها متحد شود و به‌موازات نمایشگاه‌های مردمی سطح شهر، نمایشگاه متمرکزی هم برگزار شود تا بتوان این موضوع را یک رویداد شهری تلقی کرد. در این باره دانشگاه‌ها هم می‌توانند میدان‌داری کنند و نه‌فقط دانشگاه فردوسی بلکه همه دانشگاه‌های استان به‌صورت یکپارچه، رویدادهای محوری قرآن را برگزار نمایند.

مساجد، محور محافل قرآنی باشند

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه محافل قرآنی جایگاه متمرکزی در مساجد دارد، خاطرنشان کرد: در این باره، باید با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مفسران قرآن کریم به مساجد اعزام شوند تا اگر هم طرح جز خوانی به تلاوت روزانه یکی دو صفحه محدود شود اما به هر ترتیب، ارائه تفسیر با تلاوت هم‌زمان باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی مساجد در برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم تصریح کرد: مردم خودشان بانی تکریم قرآن هستند. جلسات و محافلی که به‌صورت محلی و شخصی در مساجد برگزار می‌شود، موضوع خجسته‌ای است اما فراتر از این، باید یکپارچگی مساجد حفظ شود تا این‌طور نباشد که یک مسجد محفل انس مفصلی برگزار کند و مسجد دیگر حتی در پذیرایی هم دچار محدودیت باشد. بر همین اساس، باید به محوریت مسجد کرامت، دبیرخانه محافل نور با هدف مدیریت کانون‌های قرآنی مساجد تشکیل شود و محافل قرآنی از حالت مردمی و مسجدی خارج نشود.

بودجه فرهنگی استان تعیین تکلیف شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تخصیص بودجه متناسب فرهنگی به استان اظهار کرد: نمی‌شود در استان امام رضا (ع) با همه اقتضائات و نیازهایی که وجود دارد، بودجه فرهنگی همچنان بلاتکلیف باشد. برکت امام هشتم شامل حال ماست و به پشتوانه همین ثروت بی نهایت هم بوده که خراسان رضوی همیشه با وجود برخورداری از کمترین بودجه فرهنگی از جمله فرهنگ سازترین استان‌های کشور است اما اگر هم سو تدبیری قبلاً بوده که بودجه فرهنگی را در محل نامرتبطی خرج کردند، باید این موضوع اصلاح شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.