هرساله با فرارسیدن نوروز استقبال از بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس افزایش می یابد و استان کرمانشاه با ۸یادمان فعال دفاع مقدس آمادگی میزبانی از کاروان های راهیان نور را دارد.

کرمانشاه آماده پذیرایی از کاروان های راهیان نور

به گزارش قدس آنلاین، یادمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی غرب کشور سند پایداری و استقامت دلاورمردان و شیرزنان ایران اسلامی و استان شهید پرور کرمانشاه و یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم دروازه کربلاست و این روزها با ورود کاروان‌های راهیان نور به کرمانشاه، خاک پای شهیدان خفته در بهشت جبهه‌ها توتیای چشم عاشقان و علاقه مندان می‌شود.

یادمان‌ها محل نمایش ایثار فداکاری و از خودگذشتگی رزمندگانی دارد که از جان خویش گذشتند تا از مرزهای وطن پاسداری کنند و سربلند و استوار در تاریخ جاودانه بمانند.

استان کرمانشاه بعد از استان خوزستان دومین مقصد کاروان‌های راهیان نور در کشور بوده و این روزها اوج راهیان نور غرب کشور است و زائرانی از سراسر کشور به بازدید از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در این مناطق می‌پردازند.

ایام نوروز بیشترین بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس شکل می‌گیرد

بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان‌های شهدا و جبهه‌ها بعد از زمان دفاع مقدس و بزرگداشت مقام شهدا و خانواده شهیدان، رزمندگان و جانبازان و یادآوری هشت سال دفاع مقدس و حفظ یاد و خاطره شهیدان به عنوان موضوعی مهم و ارزشمند، موجب شد که کاروان‌های راهیان نور از سال ۱۳۷۶ راه اندازی شد و در ایام نوروز شاهد بیشترین بازدید کننده از این مناطق هستیم.

راهیان نور نوعی از گردشگری جنگ در ایران به شمار می‌رود و هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف کشور برای بازدید از مناطق جنگی غرب وارد استان کرمانشاه می‌شوند و حرکت کاروان‌های معنوی راهیان نور از تدابیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.

هر نقطه از استان کرمانشاه نشانی از هشت سال دفاع مقدس را در خود جای داده و آثار جنگ هنوز در چهره کرمانشاه دیده می‌شود، شهر کرمانشاه و روستاهای اطراف آن بارها بمباران شد و بعضی از مناطق آن چون روستای گرماب از توابع بیلوار، روستای احمدوند، روستای توانعلی خضر زنده، روستای میره در کوزران، روستای زرده از توابع دالاهو، روستای نسار دیره گیلانغرب آماج بمب‌های شیمیایی دشمن شدند و هنوز هم زخم‌هایش التیام نیافته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و یک هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و بیشترین بازدید کاروان‌های راهیان نور از یادمان‌های شهدای بازی دراز، شهدای مرصاد، مطلع الفجر، یادمان شهید شیرودی، شهید بهشتی، پادگان ابوذر و شهدای پاوه است.

استان کرمانشاه مسیر عبور کاروان‌های راهیان نور غرب و جنوب

سردار بهروز خوشبخت مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه اظهار کرد: اردوی راهیان نور از ابتدای اسفندماه شروع شد و دانش آموزان برای بازدید از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی اعزام شدند و تا ۱۴ اسفند ماه اردوهای راهیان نور دانش آموزی انجام شد.

وی افزود: از ۱۴ اسفند تا ۲۰ اسفند اردوی راهیان نور دانشجویان را خواهیم داشت و از ۲۰ اسفند ماه تا ۳ فرودین ماه ۱۴۰۲ بازدید عموم مردم از یادمان‌های دفاع مقدس را خواهیم داشت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز اوج اردوهای راهیان نور در اسفندماه تا سوم فروردین خواهد بود و اعزام‌ها به اردوی راهیان نور جنوب انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اردوی راهیان نور غرب کشور ویژه دانش آموزان برگزار شد و یادمان‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه شامل یادمان مرصاد، بازی دراز، شهدای پاوه، مطلع الفجر گیلانغرب و شهید بهشتی قصرشیرین میزبان دانش آموزان بود.

خوشبخت با اشاره به اینکه استان کرمانشاه بعد از استان خوزستان بیشترین بازدید کننده راهیان نور از مناطق عملیاتی دفاع مقدس را دارد، گفت: اوج اعزام‌های کاروان راهیان نور در اسفند و فروردین به مناطق عملیاتی جنوب است ولی بازدید کنندگان و مسافران در تمام طول سال از یادمان‌های استان کرمانشاه دیدن می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه مسیر عبور کاروان‌های راهیان نور غرب و جنوب کشور است و یادمان‌ها در استان طی این ایام توسط خادمین فضاسازی انجام شده و آماده بازدید علاقه‌مندان و مسافران نوروزی است.

کرمانشاه ۸ یادمان فعال دفاع مقدس دارد

خوشبخت گفت، ۸ یادمان شامل یادمان‌های مرصاد، شهدای بازی دراز، پادگان ابوذر، شهید شیرودی، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای پاوه و شهدای شیخ صله و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استان کرمانشاه فعال است.

منبع: خبرگزاری بسیج

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.