مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش فعالیت دانش آموزان در برنامه عیدانه سال ۱۴۰۲ را کاملاً اختیاری خواند.

فعالیت دانش آموزان در برنامه عیدانه امسال اصلاً اجباری نیست

 محمد محمدی، در گفت و گو با قدس به تشریح جزییات برنامه «مهمانی در مهمانی» با عنوان فعالیت نوروزی دانش آموزان در نوروز سال جدید  پرداخت و گفت: آموزش و پرورش در اجرای برنامه «مهمانی در مهمانی» به جای « پیک نوروزی» بدنبال  بستر سازی و خلق موقعیت یادگیری برای دانش آموزان است.  

وی افزود: در خصوص فعالیت های آموزشی در تعطیلات طولانی مدت مثل تعطیلات نوروزی و تابستان دو نگاه وجود دارد؛ بر اساس یک نگاه این تعطیلات برای برنامه درسی یک تهدید محسوب می شود؛ در نتیجه مثل سال های دور با دادن تکالیف و مشق های زیاد به دانش آموزان  سخت گیری زیادی  می کردند به طوری که بچه ها  نمی توانستند لحظه ای سر از کتاب بردارند و این گونه نه تنها دانش آموزان بلکه خانواده آن ها هم آزار می دیدند. البته بیشتر این تکالیف که بعدها به صورت پیک نوروزی درآمد را خانواده ها انجام می دادند. اما واقعیت این است که هر فرصتی پیش می آید بویژه در مقطع ابتدایی، نظام آموزشی و مدرسه باید آنرا به عنوان به عنوان خلق موقعیت یادگیری تلقی کند.

وی با طرح این پرسش که مگر غیر از این است که نظام آموزش و پرورش می خواهد بچه ها را برای بهتر زندگی کردن آماده کند، افزود: اگر چنین هدفی را دنبال می کنیم و در پی هویت بخشی و تثبیت هویت بچه های خود هستیم باید به تعطیلات نوروزی نگاه یادگیری داشته باشیم چون فرصت بسیار مناسبی است تا بسیاری از آموزه هایی که نمی توانیم و یا به سختی می توانیم  آن ها را در قالب برنامه درسی رسمی ارائه دهیم به زیبایی می توانیم در تعطیلات نوروز اجرا کنیم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: بر این اساس اهدافی که برای یادگیری در نوروز آینده داشتیم برنامه های خود در ۵ محور شامل مهمانی لاله‌ها، مهمانی بهار، مهمانی خدا، مهمانی طبیعت و مهمانی خانواده ساماندهی کرده ایم. البته همه این محورها را با محور فرزند و خانواده قرار دادیم چون فلسفه وجود فرزند این است که به خانواده قوام و محوریت می دهد.

وی سپس به محور مهمانی لاله ها اشاره کرد و گفت: در این محور که آخرین پنجشنبه سال جاری است بچه ها به مهمانی خانواده شهدا می روند. بعد از این از اول تا سومین روز فروردین مهمانی بهار را داریم که بچه ها  پای صحبت های پدربزرگ و مادربزرگ، پای درس طبیعت و خانواده گسترده اش می نشینند تا این گونه ضعف هایی را که در نظام آموزشی در بحث هویت، مهارت های زندگی و در بحث ارتباطی داریم تا حدی پوشش دهیم. ضمن این که دانش آموزان را با فضای مدرسه هم مرتبط کرده باشیم. 

محمدی با اشاره به این که می خواهیم فرصت با طراوت ایام نوروز را با مدرسه و خانواده پیوند زنیم، گفت: بر این اساس کانالی را در شبکه شاد- که ۹ میلیون و ۳۰ هزار دانش آموز در آن عضو هستند- طراحی کردیم که روزانه ۵ برنامه و پیام در آن بارگذاری می شود که شامل ورزش صبحگاهی خانوادگی، پیام آموزش و تربیتی، معمای خانوادگی و معمای قرآنی است. البته همه این پیام ها در قالب طنز، داستان کوتاه، متن ناقص و... ارائه می گردد. یعنی سعی کردیم تا دانش آموز و خانواده را در موقعیت های یادگیری قرار دهیم.

مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر هر روز در زمینه معماها و پیام های قرآنی جوایزی در کانال تعیین می کنیم و به برندگان تقدیم می کنیم.

وی در پاسخ به این که اگر قرار است دانش آموزان همچنان درگیر آموزش  و یادگیری در ایام تعطیلات باشند پس چرا به جای پیک نوروزی که تقریباً همین هدف را دنبال می کرد باید شاهد اجرای برنامه «مهمانی در مهمانی» باشیم، گفت: هزینه بالایی برای چاپ پیک نوروزی صرف می شد. علاوه بر این در پیک نوروزی اجبار وجود داشت و پرسش هایی که در آن طرح می شد  معمولاً در سطح دانش آموزان نبود بلکه در سطح خانواده بود. از سوی دیگر چون بچه ها آنرا یک عنصر خارج از نظام آموزش فرض می کردند در همان دو سه روز اول و یا در آخرین روز تعطیلات نورزوی سوالات را پاسخ می دادند که چندان اثرگذار نبود. اما فعالیت دانش آموزان و معلمان در برنامه مهمانی در مهمانی اصلاً اجباری نیست، بلکه کاملاً اختیاری است. یعنی ما در برنامه مهمانی در مهمانی  بدنبال خلق موقعیت برای دانش آموزان هستیم و اجباری نیست تا همه دانش آموزان آنرا اجرا کنند. با این وجود باید بدانیم که آموزش و پرورش در تعطیلات نوروزی و حتی تابستانی باید برای یادگیری دانش آموزان بستر سازی کند. بنابراین اگر از مجموع دانش آموزان مقطع ابتدایی پنج یا حتی یک درصد هم در این برنامه مشارکت کنند نتیجه کار موفقیت آمیز خواهد بود.

خبرنگار: محمود مصدق

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.