حضور مسوولان عالی رتبه در خراسان شمالی با روی کار آمدن دولت سیزدهم شدت گرفت و در آخرین روزهای امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سفر به این خطه و بررسی شرایط رنگ و بوی خاصی به بخش فرهنگ و هنر این استان داد.

گام‌هایی استوار برای اعتلای فرهنگی در دیار قومیت‌ها

خراسان شمالی را گنجینه فرهنگ ها و رنگین کمان قومیت‌ها می‌ نامند و این خطه از شمالشرق کشور اقوام مختلف کرد، ترک، ترکمن، تات و فارس با آداب و رسومی متفاوت در خود جای داده است و هر کدام از این اقوام خواستگاه هنر خاص خود هستند و اکنون این دیار رنگارنگ به مامنی برای اظهار ذوق و سلیقه هنری تبدیل شده است.

دیار قومیت ها با هنر و هنروری شکل گرفته است و هر نقطه از آن همانند نگینی درخشان از خلاقیت هنری جلوه‌گری می‌کند و مردمان کرمانج زبان این دیار با موسیقی و تار، ترکمن ها با اسب و طراحی فرش و ترک ها با خلق صنایع دستی نگاره هایی از هنر را در پیکره این خطه ترسیم کرده اند.

نقوش و نگاره های این دیار گواه عمق ریشه هنر در این سرزمین را دارد و هر یک از اقوام به واسطه اعتقادات و باورهای خاص خود دستی بر هنر کشیده و نوآوری خلق می کنند.

اما هنرمندان گنجینه فرهنگ ها چند سالی است که حال ناخوشی را سپری کردند ضمن اینکه کرونا نیز تاثیر بسیاری در این حوزه داشته است به طوری که برخی از هنرمندان این خطه به دلیل مشکلات موجود تا حدودی راهشان را از این بخش جدا و به شغل دیگری روی آوردند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تزریق اعتبارات به طرح های نیمه تمام فرهنگی خراسان شمالی بسیاری از زیرساخت ها شکلی دوباره به خود گرفت به طوری که در سفر رییس جمهور و هیات همراه به استان ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های نیمه تمام فرهنگی که تنها بخشی از حمایت های دولت محسوب می شد، اختصاص یافت و این خود نقطه عطفی برای این حوزه و فرهنگ دوستان این دیار بود.

اما تمامی این موارد و نگاه ویژه دولت به سرزمین قومیت ها به این موضوع ختم نمی شود چرا که در ۲۵ اسفندماه سال جاری، "محمد مهدی اسماعیلی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم به سفر در این دیار گرفت و با بررسی موقعیت فرهنگی این خطه به طور حتم برای این استان اتفاق های مطلوبی را رقم خواهد زد.

گام‌هایی استوار برای اعتلای فرهنگی در دیار قومیت‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر نصف روزه خود به خراسان شمالی در ابتدا به دیدار نماینده ولی فقیه در استان رفت و بر عدالت فرهنگی در استان ها تاکید کرد.

محمد مهدی اسماعیلی در این دیدار افزود: عدالت با ایجاد زیرساخت های فرهنگی در استان‌ها از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است و باید این مهم تقویت شود.

وی عنوان کرد که برنامه ریزی مناسبی برای زیرساخت های فرهنگی در استان ها انجام شده است و در سال آینده شاهد تحولات خوبی در حوزه اعتبارات و ایجاد زیرساخت ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی جزو استان هایی است که از در زیرساخت های فرهنگی بسیار عقب است که با هم افزایی نمایندگان مجلس و دولت این کمبودهای فرهنگی جبران خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سال آینده اقدامات ویژه و فصل مشخصی در اعتبارات برای ارتقای فرهنگی استان ها دیده شده است.

وی با تاکید بر تقویت زیرساخت های موسیقی سنتی در استان ها ادامه داد: هدف این نهاد حمایت از هنر و موسیقی مقامی سازگار با مفاهیم جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه که استاندار خراسان شمالی و نماینده های مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی که وی را همراهی می کردند؛ نمایشگاه توانمندی های فرهنگی، هنری و قرآنی در محل دانشگاه دختران بجنورد را افتتاح و از آن بازدید کرد.

فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی استان در ۲۷ غرفه آثار و فعالیت های خود را به نمایش گذاشتند و در این غرفه ها فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد، موسسه های فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه ای، انتشارات، مرکز آفرینش های بسیج و انجمی اسلامی دانش آموزان مشارکت داشتند.

تعدادی از هنرمندان نیز در سایر بخش ها نیز آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه با هدف معرفی دستاوردهای و ظرفیت های هنرمندان استان در زمینه های مختلف، شناسایی فعالان و هنرمندان برگزیده و معرفی آثار و هنر آنها به عموم مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در بدو ورود به خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار سپس نمایشگاه توانمندی های قرآنی و فرهنگی در بجنورد را افتتاح و در ادامه نیز در جشنواره موسیقی مقامی شیروان حضور می یابد.

گام‌هایی استوار برای اعتلای فرهنگی در دیار قومیت‌ها

محمد مهدی اسماعیلی در ادامه در آیین افتتاحیه سومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی در شهرستان هنرپرور شیروان حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره گفت: دولت سیزدم صادق الوعد است و با تمام توان به دنبال تحقق وعده های خود است و هنرمندان افتخار آفرینان این مرزو بوم هستند و دولت برای اعتلای فرهنگ و هنر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: هنرمندان انسان های نخبه و خردمندی هستند که در تمامی عرصه ها بویژه تحولات جامعه در ۴۴ ساله انقلاب اسلامی پیشتاز بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: هنرمندان با عشق، علایق مردم را در قالب هنر بیان می کنند و سرایندگان زیبایی هستند و در طی سال های مختلف حوزه هنر روند پر فراز و نشیبی را گذرانده است اما امروزه به جایگاه مناسبی رسیده ایم و یکی از دلایل آن نگاه دقیق و حمایت دانا و عالمی همچون رهبر معظم انقلاب است.

وی در ادامه به ظرفیت های استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این استان پایگاه موسیقی مقامی شناخته شده که ما برای آن برنامه هایی خواهیم داشت و همچنین از طرح های جدید هنری حمایت خواهیم کرد و در این زمینه هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی صاحب عنوان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.