مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین با ثبت ۲۲ هزار هکتار از اراضی وقفی استان در سامانه حدنگار، گفت: قزوین با ثبت یک هزار و ۲۷۶ مورد ثبتی، سومین استان در حوزه ثبت اراضی وقفی در کشور شناخته شده است.

۲۲ هزار هکتار از اراضی وقفی قزوین حدنگاری شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی روز شنبه در نشست خبری خود اظهار کرد: یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف توجه به امور ثبت موقوفات است که تحقق این امر در دستور کار جدی این اداره کل در استان قرار دارد.

وی، شناسنامه‌دار کردن و تثبیت مالکیت موقوفات را از مهمترین برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان دانست و تصریح کرد: هر تلاشی برای احقاق حقوق موقوفات و تثبیت سند مالکیت آنها در واقع کمک به سنت حسنه وقف محسوب می شود.

حجت الاسلام مجیدی، ثبت موقوفات را باعث کاهش بخشی از مشکلات این اداره دانست و یادآور شد: از سال ۱۳۰۵، یعنی از آغاز شکل گیری سازمان ثبت اسناد و املاک تا سال ۹۹ به تعداد ۱۲۲ موقوفه صاحب سند شده بودند در حالی که این میزان در سال گذشته ۴۲ و امسال نیز ۵۸ موقوقه در استان سنددار شدند.

به گفته این مسوول، برای تبدیل به احسن اراضی وقفی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در این روند تخفیف ویژه ای هم قایل شدیم تا متقاضیان بتوانند وضعیت خود را در این زمینه مشخص کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در قزوین اراده‌ای برای تبدیل به احسن وجود داشته باشد، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای استان ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام مجیدی ادامه داد: پروژه‌های مختلفی در سطح استان نیز اجرایی شده که مجتمع مسکونی و تجاری مسجد جامع محمدیه، احیای سرای چروک و شهرک تولید محتوا در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و در نهایت اصلاح پروژه چهارانبیا و دولتخانه از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به بازسازی و تعمیر ۲۰۰ بقعه متبرکه و مسجد در استان قزوین طی سال جاری، افزود: در حوزه کمک به تعمیر و بازسازی مساجد و بقاع متبرکه، امسال رشد چشمگیری داشتیم و برای سال آینده نیز با تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار، ۲۵۰ بقعه و مسجد بازسازی و تعمیر می‌شود.

حجت الاسلام مجیدی تاکید کرد: ۳۵۰ میلیارد ریال نیز امسال و از محل موقوفات متصرفی اجرای نیت صورت گرفته و سرجمع درآمد موقوفات استان امسال ۱۱۶ درصد محقق شده که نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

۹۰ بقعه استان قزوین میزبان برگزاری طرح آرامش بهاری است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: به مناسبت ایام نوروز و ماه مباک رمضان ۹۰ بقعه متبرکه در شهرها و روستاهای استان میزبان طرح‌ آرامش بهاری و ضیافت الهی است.

وی اظهار کرد: همه ساله و در ایام نوروز طرح آرامش بهاری و در ماه مبارک رمضان نیز طرح ضیافت الهی از سوی اداره کل برگزار می‌شود که امسال نیز این طرح‌ها از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا دوم اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: برگزاری نمازهای جماعت یومیه، خیمه‌های معرفت، مراسم شب‌های قدر، جشن ولادت کریم اهل بیت (ع)، جزء خوانی قرآن کریم، محافل انس با قرآن، کرسی‌های تفسیر، مناجات خوانی در امامزاده آمنه خاتون (س) و افطاری‌های ساده از جمله برنامه‌های بقاع متبرکه استان در راستای اجرای طرح های ضیافت الهی و آرامش بهاری است.

به گفته وی، در طول مدت ایام یاد شده اعزام ۳۰ مبلغ به بقاع متبرکه استان را جهت اجرای برنامه برای زائران را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.