مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر از آغاز گرده افشانی ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار نخیلات این شهرستان خبر داد.

عملیات گرده‌افشانی نخیلات خرمشهر آغاز شد

کیوان طرفی با بیان اینکه درخت نخل از جمله درختان دوپایه است اظهارکرد: برای تولید اقتصادی محصول نیاز است که گرده افشانی این درخت توسط انسان انجام گیرد.

وی افزود: عملیات گرده‌افشانی به‌ صورت سنتی و دستی توسط افرادی که به آنها ماهر(موهر) گفته می‌شود صورت می‌گیرد، مناسب‌ترین دما و ساعت گرده افشانی در درخت خرما دمای بین ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است، همچنین ساعات بین ۱۰ تا سه بعدازظهر مناسب‌ترین ساعات برای گرده‌افشانی محسوب می شود.

طرفی افزود: همزمان با گرده افشانی نخیلات در شهرستان خرمشهر، عرق گیری از غلاف‌های اسپات نر و ماده نیز آغاز شده است، در عرق گیری که همراه با بویی مطبوع و فرح بخش در این فصل همراه است، نوشیدنی عرق طارونه که دارای طبیعت گرم و معتدل است نیز آماده می‌شود که خواص درمانی فراوانی از جمله تسکین اعصاب، قوت دهی قلب، تقویت قوای خاص جسمی، تقویت فعالیت معده و بهبود جریان خون دارد.
طرفی تصریح کرد: از مجموع ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار نخلستان در سطح شهرستان افزون بر ۱۰ هزار تن محصول در سال جاری برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: در صورت تداوم وضعیت مناسب آب‌ و هوایی در سال‌ زراعی جاری شاهد بهبود تولید محصول خرما به لحاظ کمی و کیفی خواهیم بود.

وی از رقم غنامی به عنوان مهمترین رقم خرمای خرمشهر برای تهیه گرده نر نام برد و گفت: ٧٠ درصد نخیلات خرمشهر را رقم استعمران ٢٠ درصد برحی و ١٠ درصد سایر ارقام می باشند.

شهرستان خرمشهر سه هزار و ۷۰۰ هکتار کشت نخیلات دارد که از این میزان دوهزار و ۱۰۰ هکتار نخل بارو و یکهزار و ۹۰۰ هکتار نخل به مرحله باردهی نرسیده است.
شهرستان خرمشهر ۴۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.