مراسم تحویل سال ۱۴۰۲ بامداد روز دوشنبه ساعاتی قبل از تحویل سال نو در صحن اصلی آستان مقدس امام (ره)، باحضور اعضای بیت امام(ره)، دوستداران امام راحل(ره) و زائرین مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تا آعاز سال نو برگزار شد.

عاشقان روح الله مراسم تحویل سال ۱۴۰۲ را در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار کردند

 تلاوتی چند از آیات قرآن مجید، قرائت دعای تحویل سال نو، پخش آخرین پیام نوروزی حضرت امام خمینی(ره) و سخنرانی از برنامه های این مراسم بود.

عاشقان حضرت روح الله در این شب به یاد ماندنی پس از پایان و فروکش کردن کرونا دور هم جمع شدند تا با بیعت مجدد با آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی سال نو خود را آغاز کرده و با ذکر دعا برای فرج امام زمان عج روزهای خوب و نیکی را برای خود و خانواده های عزیزشان رقم بزنند.

یکی از ویژگی های بارز امام خمینی (ره) پاسداری از برخی سنت ها و نیز برخی سنت شکنی ها بود. سالها در هنگام تحویل سال از طریق صدا و سیما با خواندن دعای سال تحویل و عرض تبریک سال نو با ملت ایران سخن می گفتند، که این عمل یعنی پاسداری از سنتی ایرانی در حد عالی .

نکته بسیار حائز اهمیت در منظومه اندیشه ای امام خمینی (ره) این است که سعی وافر داشتند که هیچ عملی از ایشان غیر اسلامی نباشد. لذا جامعیت اسلام را در این معنا نیز می جستند که هر آن چه عقلانی، عقلایی و علمی است و یا سنت حسنه می باشد را در دایره دین دیده و با نیت قرب الی الله به انجام برسانند. لذا برگزاری عید نوروز اگرچه سنتی باستانی است اما به دلیل سازگاری عمیق آن با مبانی فطری و عقلی، در نگاه حکمای ایرانی– اسلامی، امری است که ارزش آن را دارد تا برای برگزاری آن دعا خوانده شود.

امام خمینی (ره) جدای از وظایف دوران رهبری شخصاً نیز از دوران کودکی عید نوروز را گرامی می داشت و پس از ازدواج تا رحلت به آشنایان، فرزندان، نوه ها، خدمت کاران، مسئولین و حتی رفتگر محله مبلغی هر چند ناچیز به عنوان عیدی می پرداخت. همچنین غالباً مبلغ قابل توجهی در اختیار همسرشان قرار می داد تا در روزهای نزدیک عید نوروز برای افراد بی بضاعتی که به آن مرحومه مراجعه می کردند، لباس نو تهیه نماید.

حضرت امام خمینی(ره) با این که در نوروز جلوس داشتند و تبریک می گفتند و تبریک دیگران را می پذیرفتند و در پیام تلویزیونی خود دعای معروف «یا مقلب القلوب والابصار...» را می خواندند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.