۳۵۰ سال از عمرش می گذرد و در پیاده راه باغ فردوس شمال تهران جاخوش کرده است؛ چند سالی است که با تنه ضخیمش خشکیده و نیاز به پیکرتراشی برای خودنمایی دوباره دارد.

پیکرتراشی این بار به قیمت زیبایی شهر در نوروز

 پیکر تراشی هزینه دارد آن هم با قطر سه متری؛ اما نونوار شدن دم عید لازم است و باید به چشم مردم در سال جدید شیک تر به نظر رسید.

سالیان سال فربه و در عین حال خشک شده و باید این پوست چروکیده را با چهره ای نو، نونوار کرد و واقعا چه چهره ای بهتر از مولانا که بر این بدنه پیر و فرتوت، پیکرتراشی شود.

۳۵۰ فصل رنگارنگ دیده و در چشم عابران شاید آن زیبایی جوانی را نداشته باشد؛ نیم تنه بالا سر زده شده و نیم تنه ی پایین خشک و بی رمق افتاده است.

استاد «عالی» پیکرتراش این درخت چنار ۳۵۰ ساله ای است که به شهادت اهالی باغ فردوس، سالهاست خشکیده؛ آن تک و تای قدیم را ندارد و از آن شکوه و ابهت تنها نیم تنه ای فربه باقی مانده است.

حین کار استاد عابران زیادی از مقابلش رد می شوند و برای چند لحظه هم که شده به این چنار فرتوت که در حال ساکشن است، نگاه می کنند.

یکی از دو دانشجویی که فنجان چای در دست، پیکر تراشی را نظاره می کند، خطاب به آن یکی می گوید: سه سال هر هفته اینجا پاتوق بوده و ما این چنار را اصلا ندیدیم.

چایی خود را سر می کشد و ادامه می دهد: این چنار پیر شاخه و سایه ندارد اما از این به بعد با پیکرتراشی قطعا دیدن دارد.

او خاطرنشان می کند: آن اشک دم چشم مولانای حکاکی شده را دوست دارم و قطعا یکی از زیبایی های باغ فردوس از این به بعد، این درخت خواهد بود.

دختری جوان نیز در حین پیکر تراشی به همراه دوستش نخستین سلفی را با چنار ۳۵۰ ساله که اکنون تصویر مولانا را در دل خود حک کرده است، می گیرد.

بعد از سلفی دو نفره، عکس چنار با عنوان «من، چنار و مولانا همین الان یهویی» در شبکه اجتماعی این دختر جوان منتشر می شود و چنار بعد از سالها علاوه بر عابران و بازدیدکنندگان پیاده راه باغ فردوس، برای کاربران شبکه های اجتماعی می تواند دلبری کند.

نخستین کامنت برای چنار این است؛ «وای چه قشنگه، آدرسش کجاست؟»

بعد از سلفی دو نفره، عکس چنار با عنوان «من، چنار و مولانا همین الان یهویی» در شبکه اجتماعی این دختر جوان منتشر می شود.

کار استاد هنوز تمام نشده اما از صبح عابران زیادی از او در مورد پیکرتراشی و این چنار پرسیده اند و بسیاری از رهگذران که بیشتر دانشجو هستند هم سلفی های خود را با درخت گرفته اند.

در این بین پیرمردی از اهالی قدیم این محله چایی برای استاد عالی می برد و می گوید: بچه که بودیم زیر این درخت که سردر باغ فردوس بود بازی می کردیم و تو سایه اش مسقطی می خوردیم؛ فقط این درخت نبود و چنارای زیادی این محدوده داشت که خشک شد و بعدا قطعشون کردند.

استاد هم خطاب به پیرمرد گفت: تمام تلاشم را می کنم که این درخت دوباره زنده شود، قسمتی از بدنه پوک بود اما ترمیمش کردم و قول می دهم خانه ای خوبی برای حضرت مولانا باشد.

کار پیکر تراشی با تلاش های استاد عالی به اتمام رسید و حالا عابران و رهگذرانی که به پیاده راه باغ فردوس می روند، چنار ۳۵۰ ساله ای را می بینند که منقش به تصویر مولانا در دل خود است.

پیکرتراشی یا جایگزینی با درخت نو

البته این آخرین درختی نیست که قرار است پیکرتراشی شود و مدیریت شهری به ویژه در قسمت شمالی خیابان ولیعصر(عج) شروع به پیکر تراشی و ایجاد مجسمه های چوبی با استفاده از درخت ها و چنارهای خشک کرده است که این موضوع در زیباسازی پایتخت قطعا موثر است.

حمید مهری سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک شهرداری تهران در مورد این پیکرتراشی به ایرنا گفت: مجسمه چوبی مولانا به منظور زیباسازی منظر شهری و استفاده از پتانسیل های موجود در طبیعت بر تنه خشک بر جای مانده از درخت چنار باغ فردوس به شکل حجمی ماندگار نقش بست.

او ادامه داد: منطقه یک از بافت های کوچه باغی و قدیمی برخوردار است که در برخی از معابر آن درختان قدیمی خشک شده ای وجود دارند که علاوه بر خطر سقوط چهره ای نامناسب به شهر بخشیده اند.

به گفته مهری، تبدیل این تنه های خشک به یک اثر هنری و ماندگار طرحی است که اداره زیباسازی منطقه یک در طرح بهاران خدمت بر آن همت گذاشته و با استفاده از فکر و ایده هنرمندان و متناسب با محیط در معابر شمال تهران در حال اجرا است.

او این را هم گفت: یکی از این تنه های خشک در باغ فردوس، چنار ۳۵۰ ساله به گفته اهالی است که با قطر ۳ متر پس از گذراندن دوران سرسبزی و شادابی خشک و تا یک ارتفاعی باقی مانده و حذف نشده که توسط هنرمند چوب تراش استاد عالی، با استفاده از ابزار لازم در همانجا بدون جابجایی به شکل مولانا طراحی و تراشیده شده است تا به صورت جلوه ای بصری برای شهر درآید.

این مقام شهری افزود: دغدغه رسیدن به شهر موزه و ارتقاء سواد بصری مردم، احیای فضاهای شهری و همچنین ارتباط نزدیک مردم با مقوله هنر و هنرمند از مهمترین اهداف اجرای اینچنین آثاری است به طوری که در پاره ای از اوقات با توجه به استقبال مردم، هنرمند ابزار را به آنها می سپارد تا لذت و حتی سختی کار هنرمند را با تمام وجود حس کنند.

مهری خاطرنشان کرد: این اقدام ناخودآگاه بنوعی خودجوش ترین کارگاه هنر شهری است که در آن ارتباط عمیقی بین هنر، هنرمند و مردم شکل گرفته است.

از سوی دیگر برخی درختان هم خشک شده یا نمی توان با آن پیکر تراشی انجام شود که در این مورد هم این مسئول شهری خبر داد: درختان خشک سطح منطقه یک شناسایی و با هدف جلوگیری از انتشار آفات و جوانسازی فضاهای سبز، جمع آوری و درختان جدید به روش روتبال جایگزین آنها خواهد شد.

سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک گفت: به منظور جوانسازی و توسعه فضای سبز شهری و همچنین حفظ و صیانت از منابع طبیعی، درختان خشک سطح منطقه با درختان جدید به روش روتبال جایگزین خواهند شد.

او افزود: روش نوین روتبال بمنظور جلوگیری از تخریب فضای سبز انجام می شود که طی آن درخت با محیط بن مناسب به اندازه محیط تاج درخت از محل ریشه، گونی پیچ شده و به محل جدید انتقال داده می شود که باتوجه به ارزش درختان درشهر از قطع درختان چندین ساله درمکانهایی که اجرای پروژه های شهری ضرورت دارد جلوگیری می شود و بسیار کارآمد است.

مهری یادآور شد: عملیات حذف درختان خشک و جایگزینی آن با درختان سبز علاوه بر اینکه بر زیبایی بصری شهر موثر است، از انتشار آفات و بیماریهای گیاهی نیز جلوگیری می کند چرا که گیاهان خشک می توانند بستری مناسب برای رشد و تکثیر آفات و بیماریهای گیاهی و منبعی برای سرایت آن به سایر گیاهان باشند.

منطقه یک شهرداری تهران در منتهی‌الیه شمال شرقی این شهر واقع شده‌ است و شمالی‌ترین منطقه شهر تهران به حساب می‌آید.

این منطقه از شمال (شمیران) به رشته‌ کوه البرز، از غرب به منطقه اوین، از جنوب به بزرگراه شهید چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید صدر و از شرق به لواسانات محدود می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.