بر اساس رای یک قاضی فدرال نیویورک از دارایی‌های مسدود شده ایران به بازماندگان بمبگذاری بیروت غرامت پرداخت خواهد شد.

پرداخت غرامت از دارایی‌های مسدود شده ایران به بازماندگان بمبگذاری بیروت
پرداخت غرامت از دارایی‌های مسدود شده ایران به بازماندگان بمبگذاری بیروت
یک قاضی فدرال در نیویورک رأیی صادر کرد که بر اساس آن پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در مقر نظامیان آمریکایی در لبنان، باید از محل دارایی مسدود شده ایران در لوکزامبورگ صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، ایران به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان بمبگذاری بیروت محکوم شده است و این افراد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارایی مسدود شده ایران در لوکزامبورگ را معرفی کرده‌اند. 

دیوان عالی آمریکا نیز ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرده بود که حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۹۳ بیروت و برخی حملات دیگر پرداخت شود.

دیوان عالی آمریکا با صدور این حکم، دعوای طرح شده از طرف بانک مرکزی ایران را رد کرده است.

دادگاهی در آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی ایران را محکوم کرده بود که به خانواده‌های قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۹۳ در بیروت، غرامت پرداخت کند و در سال ۲۰۱۴ میلادی، دادگاه دیگری حکم داده بود که حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های این قربانیان استفاده شود.

بانک مرکزی ایران سال ۲۰۱۵ خواستار فرجام‌خواهی درباره این حکم شده بود که دیوان عالی آمریکا با تقاضای بانک مرکزی برای تجدید نظر در این زمینه موافقت کرد.

بانک مرکزی تصریح کرده بود که کنگره آمریکا در سال ٢٠١٢ مصوبه‌ای داشته که به طور مشخص درباره انتقال دارایی‌های بانک به خانواده قربانیان بوده و چنین مصوبه‌ای مداخله در امور دادگاه‌های فدرال محسوب می‌شده است. با این وجود قضات دیوان عالی با آرای شش در برابر دو، استدلال بانک مرکزی را رد کرده بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.