کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید کشور افغانستان در میان سایر کشورهای آسیایی بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران را دارد.

افغانستان در صدر کشورهایی آسیایی در میزان مرگ‌ومیر مادران

به گزارش قدس آنلاین،  کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید کشور افغانستان در میان کشورهای آسیایی بالاترین میزان «مرگ و میر مادران» را دارد.

این نهاد سازمان ملل در توئیتی که امروز یکشنبه منتشر کرده است می‌گوید برای کاهش این آمار اقدام به آموزش قابله‌های غیرحرفه‌ای در مناطق دوردست افغانستان نموده است تا زنان دسترسی بهتری به خدمات فرزندآوری داشته باشند. ‎

صندوق جمعیت سازمان ملل چندی پیش گفته بود که طی دودهه‌ اخیر مرگ‌ومیر مادران در هر ۱۰۰ هزار ولادت از هزار و ۴۵۰ مورد به ۶۳۸ مورد کاهش یافته بود.

به‌گفته‌ این نهاد، بر اساس تخمین، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ ممکن است ۵۱ هزار زن به‌دلیل بحران اقتصادی و ناکارآمدی نظام بهداشتی، هنگام ولادت جان خود را از دست دهند و ۴.۸ مورد بارداری صورت گیرد. 

پایش‌های نهادهای بین‌المللی، وضعیت نظام بهداشت و سلامت افغانستان را نامطلوب خوانده و پیش‌بینی می‌کند کمبود پزشک زن در آینده، یکی از چالش‌های اساسی نظام سلامت این کشور باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.