رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: وضعیت بازار مسکن تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ آرام است.

بازار مسکن تا پایان فروردین ماه آرام است

به گزارش قدس خراسان، محمد پژوم در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال جدید اظهار کرد: پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن مقداری تا پایان فروردین ماه به دلیل اتفاقات خوب در منطقه و روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه نیازمند زمان است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی افزود: عادی سازی روابط با کشورهای منطقه تاثیر بسیار عمیقی در کاهش تورم و کاهش قیمت‌ها از جمله قیمت مسکن خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی این است که اگر در برجام طرفین به توافق برسند، قیمت‌ها کاهشی بوده و با افزایش قیمت مسکن روبه‌رو نخواهیم بود. اما اگر برجام در بلاتکلیفی بماند به طور طبیعی با توجه به افزایش دستمزدها و افزایش قیمت انرژی و سایر موارد قیمت تمام شده کالاها، مصالح و لوازم ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد و به تبع آن نیز قیمت مسکن افزایش خواهد داشت.

پژوم با تاکید بر مدیریت نقدینگی توسط دولت برای کاهش تورم عنوان کرد: علاوه بر مدیریت نقدینگی، تداوم آن بسیار از اهمیت برخوردار است. همچنین دولت با کاهش تسهیلات بانکی و سود سپرده‌ تورم را مهار کرده و از افزایش بی‌رویه قیمت مصالح بخش ساختمان جلوگیری می‌شود.

رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی توافقات اخیر ایران با عربستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هر میزان که بتوان یک آشتی سراسری با کشورهای منطقه داشته باشیم از تورم‌های افسار گسیخته‌ در چندسال اخیر رها خواهیم شد. یک ثبات سیاسی در کشورهای منطقه و نیز سایر کشورها به دلیل اینکه اقتصاد تابع سیاست است، تاثیر بسیار مثبتی در مسائل اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی عادی سازی روابط با کشورهای منطقه را سبب ارزآوری به کشور تلقی و بیان کرد: بانک‌ها، صادرات، واردات و صدور خدمات فنی مهندسی و در بخش صنعت و ساختمان کشور مهندسین مجرب و کارآمدی که سبب افزایش فعالیت‌های برون مرزی شده به نوعی تمام این موارد ارز آوری خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

پژوم افزود: بنابراین عادی سازی روابط با کشورهای منطقه می‌تواند سبب ورود ارز به میزان قابل توجهی به کشور شود و با واردشدن ارز نیز شاهد اقتصاد پویا در کشور خواهیم بود.

رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی در خصوص وضعیت اجرای نهضت ملی مسکن اظهار کرد: یک سری مشکلات در خصوص قیمت‌های اعلام شده نهضت ملی مسکن وجود دارد. مشکلاتی در خصوص انبوه‌سازی در بخش مسکن و مفاد در قراردادهایی که از سوی راه و شهرسازی ارسال شده وجود دارد. همچنین به میزان کمی نسبت به رفع مشکلات تلاش شده و از لحاظ حقوقی آنچنان انتظاری را که در نهضت ملی مسکن در بحث کلان وجود داشت میسر نشده است.

وی با اشاره به ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور طی ۴ سال افزود: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی ما بر این است که ساخت ۲.۵ میلیون مسکن بیشتر محقق نخواهد شد، مگر اینکه تصمیمات خوبی را از سوی دولت شاهد باشیم.

در مشهد برای ساخت مسکن با کمبود زمین مواجه هستیم

پژوم کمبود زمین را یکی از مشکلات مشهد در خصوص نهضت ملی مسکن دانست و افزود: در مشهد با کمبود زمین مواجه هستیم مذاکراتی نیز انجام شده اما تاکنون خبری مبنی بر حل مشکل زمین در مشهد نشده، اما در شهرستان‌ها مشکل زمین تا حدودی مرتفع شده و ساخت و سازها انجام شده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وضعیت بازار مسکن تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ آرام است. با توجه به اینکه سال جدید مصادف با ماه مبارک رمضان است، بعد از فروردین ماه و با روشن شدن برخی از مسائل سیاسی شاهد رشد و پویایی بازار مسکن خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.